Titel-bar i div til både NN, IE og Opera..~
Fra : Kenny

Dato : 23-09-03 19:57

Jeg skriver den her SIMPLE titel-bar i div, men den ender med at
komme ud fin i IE, mens NN og Opera viser den forkert. Hvad gør
jeg fejl?

Koden til baren er her:

/*Titel-bar*/

#omkreds {
   width:480px;
   background:transparent;
   border:2px solid #000000;
   text-align:center;
}

#venstre {
   float:left;
   width:5%;
   background:#556677;
   border-right:2px solid #000000;
}

#hojre {
   float:left;
   width:5%;
   background:#556677;
   border-left:2px solid #000000;
}

#titel {
   float:left;
   width:90%;
   background:#dddddd;
   text-align:center;
   font-size:
}

Samspillet mellem stat og religion i oldtidens Ægypten

Venlig hilsen Kenny Møller

PS. Helt ny i CSS... Suk!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-09-03 20:01

"Kenny" <bluetooth@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skriver den her SIMPLE titel-bar i div, men den ender med at
> komme ud fin i IE, mens NN og Opera viser den forkert. Hvad gør
> jeg fejl?
>
> Koden til baren er her:

Hej Kenny.

Kan du ikke smide et link til siden, så vi kan se, hvad der går galt ?
Det gør det meget lettere at hjælpe.

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Kenny

Dato : 23-09-03 20:10

> Kan du ikke smide et link til siden, så vi kan se, hvad der går galt ?

Min website er desværre nede i aften. Ved ikke hvorfor. Kan ikke andet
end at give dig koden til det. Beklager...

MVH Kenny

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-09-03 20:50

> Min website er desværre nede i aften. Ved ikke hvorfor. Kan ikke andet
> end at give dig koden til det. Beklager...

Hm, så må vi jo prøve alligevel.

Er det noget i denne stil du vil have:
http://bennynissen.dk/kenny.htm

Stylesheet'et kan findes på:
http://bennynissen.dk/kenny.css

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Kenny

Dato : 24-09-03 17:54

> Hm, så må vi jo prøve alligevel.

Mange tak for hjælpen. Jeg vidste, det var et simpelt problem... Men ak, jeg
lærer det vel nok :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-03 21:35

Kenny skrev:

>Min website er desværre nede i aften. Ved ikke hvorfor.

Kan du sige: "strømafbrydelse"?

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-09-03 21:40

> Kan du sige: "strømafbrydelse"?

if(!$_SERVER['powersupply'])
{
start UPS;
}

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-03 21:55

Benny Nissen skrev:

>if(!$_SERVER['powersupply'])
>{
> start UPS;
>}

Jo, men kommer det ikke an på prislejet? Jeg giver p.t. 100
kr./md. for et webhotel, og det var nede her i eftermiddags. Men
Det kan jo godt være forårsaget af noget som er uden for
udbyderens kontrol.

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-09-03 22:15

> Jo, men kommer det ikke an på prislejet? Jeg giver p.t. 100
> kr./md. for et webhotel, og det var nede her i eftermiddags. Men
> Det kan jo godt være forårsaget af noget som er uden for
> udbyderens kontrol.

Jo, det gør det da sikkert.
Jeg giver selv over det dobbelte, men de har heller ikke været nede i de
sidste 2 år (mindst).

Nå, vi er vist ved at være ret OT her i gruppen, så EOD.

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Kenny

Dato : 24-09-03 17:56

> Kan du sige: "strømafbrydelse"?

Yeah, I know... Men den mærkede jeg jo ikke meget til hér i
Jydeland :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-03 21:12

Kenny skrev:

> Jeg skriver den her SIMPLE titel-bar i div, men den ender med at
> komme ud fin i IE, mens NN og Opera viser den forkert.

Nu er "fin" og "forkert" ikke særlig konkrete. Skriv gerne
*hvordan* browser X viser din side forkert.

Se evt. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

> #omkreds {
> border:2px solid #000000;

Her bruger du 2 x 2px i bredden.

> #venstre {
> width:5%;
> border-right:2px solid #000000;

Her bruger du 5% + 2x2px i bredden.

Det samme gælder for #hojre

> #titel {
> width:90%;

Og her bruger du så 90%.

Lægger man det hele sammen får man 100% + 12px. Det er mere end
100% i bredden - derfor går det galt.

Når det ikke går galt i IE, skyldes det at IE<6 samt IE6 i quirks
mode udregner bredden af en boks forkert. Hvis du prøver at sætte
IE i standardmode - fx med følgende dokumenttype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

- så vil IE vise koden på samme måde som Opera og Mozilla.

Du kan få det vist korrekt ved at konvertere procentværdierne til
pixels (de er alligevel ikke flydende når det omgivende element har
fast bredde) og sørge for at summen af kanter + bredder ikke
overstiger bredden på det omgivende element.

Hvis begrebet quirks mode/standardmode - eller doctype switching -
er ukendt for dig, kan jeg anbefale følgende links:

<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

<http://html.dk/artikler/00036/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenny

Dato : 24-09-03 18:01

> [...]
>    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
>
> - så vil IE vise koden på samme måde som Opera og Mozilla.

Mange tak! Har aldrig lært det med doctype. Mit html er selvlært, da
jeg var 15. Og jeg er bestemt ingen god lærer... Kan velsagtens
end ikke kaldes autodidakt..?!

Vil fremover prøve at bruge det. Tak!

Fra : Lobais

Dato : 24-09-03 06:31

Kenny wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg skriver den her SIMPLE titel-bar i div, men den ender med
at
> komme ud fin i IE, mens NN og Opera viser den forkert. Hvad gør
> jeg fejl?

Hvis du mener det lille hvide stykke i højre boks til højre, kan
du jeg prøve at fjerne paddingen,
"padding:0px;"/"padding-right:0px;"