Hvad hedder shot noise på dansk?
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 23-09-03 09:51

Håber det er OK at stille dette spm i dk.videnskab i stedet for
dk.kultur.sprog...

Hvad hedder "shot noise" på dansk? Skudstøj? Poisson-støj? Eller hvad?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Christian

Dato : 23-09-03 11:51

On Tue, 23 Sep 2003 10:51:13 +0200, Steen Eiler Jørgensen
<oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> wrote:

>Hvad hedder "shot noise" på dansk? Skudstøj? Poisson-støj? Eller hvad?

Tror ikke det har noget officielt dansk navn. Inden for
billedbehandling er shot-noise diskrete fejl i billedet. Dvs
enkeltstående fejlpixels.
Er der ikke noget med at poisson støj (tilnærmelsesvis) skal være
poisson fordelt?

/Christian

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 23-09-03 21:03

>Hvad hedder "shot noise" på dansk? Skudstøj? Poisson-støj? Eller hvad?

Jeg plejer at kalde det Poisson støj, i sammenhængen hvor det drejer
sig om tælling af foto-elektroner på en detektor.

MVH
Anton

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-09-03 21:45

> Håber det er OK at stille dette spm i dk.videnskab i stedet for
> dk.kultur.sprog...

dk.teknik.elektronik kunne også bruges, hvis du snakkede om shot noise i
gamle integrerede kredse pga. urenheder i siliciumet.

> Hvad hedder "shot noise" på dansk? Skudstøj? Poisson-støj? Eller hvad?

Jeg plejer blot at læse det som shot-noise, men der er sikkert flere ord for
det samme. Mange tekniske ord har jo ikke nogen dansk oversættelse, og så
bruger man blot det engelske.

--
signing off.. Martin Sørensen