Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkald selv din film!... :o)
Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 09:27

Jeg blev inspireret af Tue, der havde lavet en fejl da han skulle fremkalde
sin sh-film...
Fejlen er jo fundet, så den vil jeg ikke kommentere yderligere...
Jeg blev bare fristet til nokengang at gøre reklame for TETENALS Color-Tabs
til C41 farve-negativ fremkaldelse. De ER altså geniale! Jeg fotograferer
ofte noget i perioder og der kan gå lang tid imellem jeg fremkalder. Men
tænk at man kan få kemi der er langtidsholdbar fordi de er i tabletform! -
De virker hver gang og sammen med en film-scanner er det jo bare sagen! - Så
skynd jer ud og køb en fremkaldertank til et par hundrede og sådan en pakke
TABS og kom igang. - Også selv om I aldrig har prøvet at fremkalde en film
før. Brugsanvisningen er oven i købet på dansk også! - Men husk at holde
fremkalderdåsen på skrå for mængden af fremkalder med en opløst tablet er
kun det halve af hvad den burde være til en film - den dækker ikke filmen
med mindre man holder dåsen på skrå. Man kan også bruge den dobbelte mængde
vand og tabletter, men så bliver økonomien i det knabt så interessant...

mvh,
Lars-Peder

Fra : Aragorn

Dato : 23-09-03 09:35

> Jeg blev bare fristet til nokengang at gøre reklame for TETENALS
Color-Tabs
> til C41 farve-negativ fremkaldelse.

Hvor køber vi udstyret?

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 09:59

"Aragorn" <send@nospam.invalid> skrev i en meddelelse >
> Hvor køber vi udstyret?

Ja, se det er jo lige det!!... Det kan være svært at få "rigtigt" fotogrej-
har jeg erfaret på det sidste...
Jeg har ikke meget fidus til Japan-photo... i hvert fald ikke i Viborg. - Da
jeg ville ha' dem til at skaffe omtalte TABS så fangede jeg dem direkte i en
løgn! - De påstod at de ikke blev fremstillet mere, men da jeg checkede hos
importøren Foss-fototech på Fyn (som jeg tidligere havde talt med om de
kunne skaffe dem) så havde de aldrig haft spurgt hos Foss. - Men for at gøre
historien lidt kortere.
Jeg havde held til at bestille dem hos PhotoCare, som handler med Foss på
ugebasis. Nogen påstår sågar at man kan bestille direkte hos Foss, men det
har jeg ikke prøvet. Ellers kan man også købe dem over nettet hos
www.technikdirekt.de Det er væsentligt billigere, men kun hvis man køber
mere ved samme lejlighed pga. høje forsendelsesomkostninger. Fremkalderdåsen
bør en hvilken som helst fotohandler kunne skaffe. Negativ scanneren, hvis
man skal ha' sådan en... er jo lidt dyr. Men de fås jo efterhånden også i
billigere udgaver. Også disse bør en hvilken som helst fotohandler kunne
skaffe. Jeg vil tro at de fleste større fotohandlere i storbyerne har dem på
lager i større eller mindre målestok.
Det er i hvert fald en fremragende kombination, som gør at os med
film-kameraer og måske en pæn samling af SLR-udstyr også kan bruge det
fremover hvor alt skal være digitalt...
mvh,
Lars-Peder.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-09-03 10:42

> Color-Tabs
>
> Hvor køber vi udstyret?

Foss i Odense er den Danske agent og de har hjemmeside. Er du heldig og er i
nærheden, er FotOlsen i Albanigade en af de få tilbageværende rigtige
fotohandlere med virkelig fagkundskab, men han har vist ikke hjemmeside, men
tlf er 66129707 og min eneste forbindelse med ham er som tifreds kunde
gennem år.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 23-09-03 18:14

Virker de på alle farve film. Du siger C41. Hvad er det???
Hvad er prisen på disse tabs?
Kender du steder i Kbh, hvor de kan skaffes?
Det lyder spændene!!
Tak for tippet.
Thomas

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 21:57

Hej Thomas.
Ja, de virker på alle farvenegativfilm. C41 Processen er en standard lige
som E6 processen er det for langt de fleste Dias-film (det er vist kun de
gamle kodacrome der skal fremkaldes på en anden måde). Mig bekendt findes
der desværre ingen tabletfremkalder til dias; ellers havde jeg været en
sikker aftager til en pakke eller tre...!!!
- Nej jeg kender ikke forretninger i Kbh. Jeg er så meget jyde at det vil
gøre helt ondt på en kjøwenhawner... Men jeg er da ganske overbevist om
at der i Kbh. må være butikker der handler med fremkaldeudstyr og som kan
skaffe det hele. Photo-team i Aarhus, den på Frederiks Alle har i hvert fald
altid en del sh- fremkalder og papir på lager - omend det er mindre end for
5 år siden. Så mon ikke også der skulle være sådan en Photo-Team i Kbh. der
er en rigtigt foto-handler. Ellers kan Foss på fyn i hvert fald fortælle dig
hvem der kan skaffe den.
Som Ole Larsen så rigtigt siger så har de en hjemmeside
http://www.foss-fotech.dk/ og telefonnr til dem står på siden og er 6317
1080
Jeg gav 323 kr for pakken hos PhotoCare i Viborg. Som sagt kan man købe den
billigere i Tyskland. Det vil jeg nok gøre næste gang. Med mindre vi er så
mange der begynder at efterspørge pakken, at prisen kommer ned hos
fotohandlerne!!... Pakken indeholder fremkalder, blege-fixer og stabilisator
til 12 film. Man KAN fremkalde det dobbelte antal hvis man forlænger
fremkaldetiden og fremkalder 2 film efter hinanden, men resultatet er jeg
ikke 100 % sikker på bliver helt ok, så regn hellere med at pakken strækker
til 12 film. Det er da også det de skriver uden på pakken.
Det er jo lidt dyrere end en fremkaldelse sammen med billeder, men til
gengæld er vi oppe på at man kan ha' en film fremkaldt og skyllet på en halv
time. Man slipper også for at betale for de billeder man skrotter - når man
scanner det hele ind på PC'en. Fidusen ligger i at man får noget der minder
lidt om hvis man havde et digitalt SLR. Endeligt så har man også
negativerne... De er nu meget rare at ha... man ved jo aldrig rigtigt med
sådan en CD...

Held og lykke med det og rigtig god fornøjelse.
mvh,
Lars-Peder

"Thomas Mose Thomsen" <tmt@c.dk> skrev i en > Virker de på alle farve film.
Du siger C41. Hvad er det???

Fra : C. Poulsen

Dato : 25-09-03 13:44

"nyrup" <p-nyrup@get2net.dk> wrote in message news:<3f70b324$0$24716$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> sådan en CD...
>
> Held og lykke med det og rigtig god fornøjelse.

Hej

Jeg syntes det med tabs'ne lyder meget spændende, så jeg kontaktede
fotoplaneten.dk, da jeg har købt en del tetenal produkter der, for at
høre om man stadig kan få tabsene.
Og det kan man, dog er de ikke lagervare men kan skaffes, de skulle
efter sigende ikke være på vej ud af produktionen, de er i et sæt med
tabletter til 12 film, prisen er ca. 280-300 kr.

Carsten

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-09-03 18:31

Hej

Jeg sendte i går en mail til Tetenals europæiske salgskontor, for at høre om
de er stoppet med produktion af tabs...

Nedenfor er spørgsmål og svar:

"
I can see that you have stopped producing COLORTEC© C-41 PHOTO TABS
NEGATIVE-KIT, will this be replaced by another product, that is as easy to
use ?

COLORTEC© C-41 NEGATIV-KIT RAPID (2-BAD)

ArtNr102222

It is a powder for 0,5 litre and keeps for 6-8 rolls

Kind regards

Mit freundlichen Grüßen

TETENAL Photowerk GmbH & Co. KG

Walter Buddelmann

Technischer Service

Tel.: ++ 49 (0) 40 - 521 45 273

Fax: ++ 49 (0) 40 - 521 45 132

mailto:walter.buddelmann@tetenal.com

http://www.tetenal.com"

Øverst er mit spørgsmål, og nederst er svaret....

Jeg tror de stopper med Tabs, og går over til noget pulver...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 22:11

Der var lige en der spurgte om jeg havde et link...
Ja, det har jeg...
http://www.tetenal.de/f_photo_consumer_color_negativ_uk.htm
men jeg så så også til min skræk, at der står under artiklen
(1While stock lasts)
Det vil sige at de ER ved at udfase det produkt... Vi SKAL altså til at købe
et DIGI-SLR... ØV!!!...
mvh,
Lars-Peder

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 22:28

Sidste nyt...
Jeg har nu skrevet til TETENAL i Tyskland og spurgt dem om de helt
forsvinder fra markedet eller bliver erstattet af et lignende produkt. - Jeg
vender tilbage med svaret her på gruppen...
Lars-Peder

Fra : nyrup

Dato : 26-09-03 22:18

Jeg fik et meget "tysk og ulidenskabeligt" svar tilbage på mit spørgsmål til
Tetenal... Svarret følger her:

COLORTEC© C-41 NEGATIV-KIT RAPID (2-BAD)
ArtNr102222

It is a powder for 0,5 litre and keeps for 6-8 rolls
The solutions will keep for 4-6 weeks after mixing.
Sorry and kind regards
Mit freundlichen Grüßen
TETENAL Photowerk GmbH & Co. KG
Walter Buddelmann
Technischer Service
<<<
mao. de gode tabletter er på vej ud... Endnu engang ØV!... For mig er det
ikke den store trøst at de har et (sikkert glimrende) 2bads-pulver-system...
Man bliver givet vis nødt til at lave en opløsning på ½ liter med det samme
og kan ikke dele det op, hvilket trods den forholdsvis lange holdbarhed
alligevel ikke giver nogen fornuft/økonomi for mig med mit forbrug. - Prisen
for en fremkaldelse er dog lavere pr. film, hvis man kan nå at bruge
fremkalderen. Det er sikkert også lige så teknisk simpelt at bruge pga. de
to bade... Så det ender nok med at jeg skal prøve en portion. Måske vil jeg
også forsøge at dele pulveret i 2 portioner og så lave en opløsning på 1/4
liter. -
Er der ingen her i gruppen, ud over mig, der selv fremkalder farvefilm???
mvh,
Lars-Peder

Fra : C. Poulsen

Dato : 27-09-03 17:31

"nyrup" <p_(fjern dette og paranteserne)nyrup@hotmail.com> wrote in message news:<3f74ac8c$0$13221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> liter. -
> Er der ingen her i gruppen, ud over mig, der selv fremkalder farvefilm???

Dette er lidt en gentagelse fra en tidligere tråd, men jeg har igen
kontaktet www.fotoplaneten.dk, som er forhandler af Tetenal produkter,
og de har bekræftet at importøren Foss Fotech, ikke kender til en
udfasning af tabsene, se nedenstående indlæg.