Lange SMS - Hvor lange?
Fra : Jimmy

Dato : 22-09-03 18:14

Hej

Min Ericsson T29 kan lave SMS, der er sammensat af tre SMS.
Men hvad med Nokia - Kan de typisk ikke lave længere?

Mener at have hørt om op til 30, men er dette korrekt?

Mvh
Jimmy

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 22-09-03 20:37

In news:g5Gbb.1542$Tz2.1382@news.get2net.dk ,
Jimmy <nyhedsgruppe@get2net.dk> typed:
> Hej
>
> Min Ericsson T29 kan lave SMS, der er sammensat af tre SMS.
> Men hvad med Nokia - Kan de typisk ikke lave længere?
>
> Mener at have hørt om op til 30, men er dette korrekt?

30 !? Det har jeg godt nok aldrig hørt om, det ville da også tage meget lang
tid at skrive sådan en..
De Nokia'er jeg kender til 3310 3410, kan også kun sammensætte 3 beskeder,
og det er også det længste jeg har hørt om..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Jimmy

Dato : 22-09-03 20:50

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> wrote in message
> [...]
> De Nokia'er jeg kender til 3310 3410, kan også kun sammensætte 3 beskeder,
> og det er også det længste jeg har hørt om..

Ja det er mange, men jeg mener det var een her i gruppen der skrev det.
SE T68i har en max længde på 1530, hvilket giver 10 sammensatte SMS af 153
tegn.

Den teoretiske max er 255 * 153 tegn, så een eller anden dag kommer man vel
derop...

Mvh
Jimmy

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-09-03 22:04

Jimmy skrev:

>Den teoretiske max er 255 * 153 tegn,

Hvorfor?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Jimmy

Dato : 22-09-03 22:14

> Hvorfor?

Een normal SMS kan indeholde 160 tegn.
Når man sende sammensatte SMS bliver man nødt til at anvende de syv første
tegn til User Data Header, hvilket efterlader 153 tegn til SMS.

Denne starter med 00 (Hex) hvis det er en sammensat SMS, 00-A0 hvis ikke
(Længden af SMS'en)

I UDH'en er angivet en "unik" kode (00-FF), så telefonen ved, hvilke SMS der
hører sammen, en angivelse af den aktuelle SMS's indeks (00-FF) og det
samlede antal SMS i kæden (00-FF)

Da FF er Hex for 255 kan man ikke sende mere end 255 * 153 tegn.

Mvh
Jimmy

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-09-03 23:38

Jimmy skrev:

>Een normal SMS kan indeholde 160 tegn.

Yup.

>Når man sende sammensatte SMS bliver man nødt til at anvende de syv første
>tegn til User Data Header, hvilket efterlader 153 tegn til SMS.

Bliver man nødt til det? Man kan vel lave en anden løsning - jeg er
ret overbevist om, at der ikke findes nogen officiel standard for
samenkædede SMSer.

>Da FF er Hex for 255 kan man ikke sende mere end 255 * 153 tegn.

Med det system der bliver brugt i dag, ja. Det ville sagtens kunne
laves om. Ikke at jeg tror det er tilfældet, da MMS og andre ting
kommer til at afløse SMS på sigt. Jeg tror heller ikke muligheden for
255 beskeder (med den nuværende metode) er noget vi kommer til at se -
af samme grund.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jimmy

Dato : 22-09-03 23:43

> Yup.

> Bliver man nødt til det?

Ja.

> Man kan vel lave en anden løsning - jeg er
> ret overbevist om, at der ikke findes nogen officiel standard for
> samenkædede SMSer.

Jo da.
Den er beskrevet i Etsi 3.40.

> Med det system der bliver brugt i dag, ja. Det ville sagtens kunne
> laves om.

Ikke sagtens, men det kan da laves om.
Man kunne f.eks kode i 16 bits fremfor de 8 bits der anvendes i dag.
Det er bare ikke alle telefoner der kan forstå denne kodning.

> Jeg tror heller ikke muligheden for
> 255 beskeder (med den nuværende metode) er noget vi kommer til at se -
> af samme grund.

T68i kan jo klare 10 beskeder.
Jeg kan sagtens forestille mig, at en telefon kan klare de maksimale 255.

Dog er det sikkert SIM/telefonens indbyggede hukommelse der sætter grænsen i
de nuværende telefoner (ud over P800 mv som kan udbygges med Flash RAM).

Mvh
Jimmy

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-09-03 17:23

Jimmy skrev:

>Jo da.
>Den er beskrevet i Etsi 3.40.

Det var jeg så ikke klar over - jeg var ret overbevist om, at det var
noget fiks-faks Nokia havde fundet på.

>Ikke sagtens, men det kan da laves om.
>Man kunne f.eks kode i 16 bits fremfor de 8 bits der anvendes i dag.
>Det er bare ikke alle telefoner der kan forstå denne kodning.

Ligesom det ikke er alle telefoner der kan forstå de sammenkædede
beskeder der sendes i dag.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-09-03 17:50

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote:

[snip]
>Ikke sagtens, men det kan da laves om.
>Man kunne f.eks kode i 16 bits fremfor de 8 bits der anvendes i dag.
>Det er bare ikke alle telefoner der kan forstå denne kodning.
[snip]

Datadelen af en sms er på 140 bytes. Default tegnsættet er et 7-bits
tegnsæt, og det giver 160 tegn. Man kan også bruge 140 tegn i 8 bits
eller 70 tegn i 16 bits.

Se ETSI 03.38

Peter

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-03 22:17

On Mon, 22 Sep 2003 19:14:13 +0200, "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk>
wrote:

>Hej
>
>Min Ericsson T29 kan lave SMS, der er sammensat af tre SMS.
>Men hvad med Nokia - Kan de typisk ikke lave længere?
>
>Mener at have hørt om op til 30, men er dette korrekt?

Nej, Nokia kan også kun sammenkæde 3 sms'er.
Flemming Jacobsen

Fra : anders majland

Dato : 23-09-03 17:12

> Nej, Nokia kan også kun sammenkæde 3 sms'er.

Min Nokia CardPhone påstår at den kan håndtere 30 (Jeg har ikke sendt
den, men når man har indtatet de 30 siger den er ikke er plads til
mere....

Og med et pc tastatur og ctrl+c ctrl+v kan man da hurtigt fylde noget i
en sms

/A

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 24-09-03 15:02

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> Min Ericsson T29 kan lave SMS, der er sammensat af tre SMS.
> Men hvad med Nokia - Kan de typisk ikke lave længere?
>
> Mener at have hørt om op til 30, men er dette korrekt?

Nokia 3510i kan lave beskeder der er op til 5 lange... Nokia 3510 kan dog
kun lave dem 3 lange..