Værditab på Octavia
Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 22-09-03 19:24

Hej gruppe,

jeg regner med at købe en Skoda Octavia GLX 1.6 101hk fra 1998. Den kan fåes
til ca. 100.000 kr., hvis den har kørt 100.000 km.

Hvis jeg går ud og låner penge til denne bil, skal jeg jo helst betale mere
af, end den taber i værdi. Derfor kunne jeg godt tænke mig et kvalificeret
gæt på, hvad den kan være værd når jeg har kørt 5 år, med 20.000 km pr. år.

Altså, hvad er en 10 år gammel Octavia værd, hvis den har gået 200.000 km.

Mvh Lars

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-09-03 21:11

"Lars Mikkelsen" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Altså, hvad er en 10 år gammel Octavia værd, hvis den har gået 200.000 km.

En 9 år gammel Peugeot 406, 1,8 med 200.000 på klokken kan jf. bilpriser.dk
indbringe mellem 27.000 og 34.000 hos en forhandler. Begge biler ligger
nogenlunde på samme plads på popularitetskurven.

Altså skal du regne med en afskrivning på 70-75000 i løbet af de 5 år. Men
ingen kan som bekendt spå - især ikke om fremtiden.

Men kan man overhovedet låne til en 5 år gammel bil med en løbetid på 5 år ?

/Caspersen

Fra : Emil Jensen

Dato : 23-09-03 00:30

> Men kan man overhovedet låne til en 5 år gammel bil med en løbetid på 5 år
?

Ja, hos Danske Bank.

Mvh

Emil

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-09-03 07:38

Hejsa,

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message

> Men kan man overhovedet låne til en 5 år gammel bil med en løbetid på 5 år
?

Det kommer vel an på om man stiller bilen eller andet som sikkerhed. Og om
udlåner evt. mener at en 5- år gammel bil yder den ønskede sikkerhed. Men
har man fx hus med friværdi, kan man da fx bare låne med sikkerhed der, det
er nok også billigere.

** Lars

Fra : Robert

Dato : 23-09-03 08:03

Det billigste er at låne uden sikkerhed, så slipper man for at betale
tinglysningsafgift mv. til det offentlige. Tilbage er der så kun bankens
gebyrer for at stifte lånet - f.eks.stiftelsesprovision -, men de kan jo
sagtens forhandles.

Robert

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-09-03 10:33

Hej Robert,

"Robert" <no@mail.dk> wrote in message

> [...]
> tinglysningsafgift mv. til det offentlige. Tilbage er der så kun bankens
> gebyrer for at stifte lånet - f.eks.stiftelsesprovision -, men de kan jo

Det kommer da fuldstændig an på hvilken rente for et usikret hhv. sikret
lån, man skal betale samt hvor stort et beløb vi taler om.

** Lars

Fra : Robert

Dato : 23-09-03 14:05

> Hej Robert,
>
> "Robert" <no@mail.dk> wrote in message

> Det kommer da fuldstændig an på hvilken rente for et usikret hhv. sikret
> lån, man skal betale samt hvor stort et beløb vi taler om.

Renten kan da også forhandles, hvilket afgifterne til det offentlige ikke
kan.

Er man en god kunde/kreditværdig og dermed ikke er nogen potentiel risiko
for banken, burde det ikke være noget problem. Imodsat fald vil banken nok
alligevel ikke frafalde sikkerhedsstillelsen.

Jeg har aldrig stillet sikkerhed for mine billån, og det har ikke forøget
renten iht. et sikret billån. Jeg har endda haft held til at forhandle
renten ned.

Det er således ikke min erfaring at manglende sikkerhed medfører øget rente.

Robert

Fra : N/A

Dato : 01-10-03 17:00

Fra : anders majland

Dato : 01-10-03 17:00

> For et laan i den stoerrelsesorden du snakker om vil det billigste
naesten med
> sikkerhed vaere at laane beloebet paa en kassekredit uden pant.

Det kræver nok at man er lidt godt til det med at snakke med banker for
at låne 100kkr uden sikkerhed

/A

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-09-03 21:09

"Lars Mikkelsen" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Altså, hvad er en 10 år gammel Octavia værd, hvis den har gået 200.000 km.

MEGET svært at sige. Men omkring 25.000-30.000 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Jacob

Dato : 22-09-03 21:20

35-40000

Fra : anders majland

Dato : 23-09-03 07:39

> Altså, hvad er en 10 år gammel Octavia værd, hvis den har gået 200.000
km.

Ikke ret meget.... Om det er 20, 30 eller 40 vil jeg ikke gætte på, men
jeg vil foreslå dig at betale lånet af over 5år. Så burde du være på den
sikre side..... Det vil også ofte være en fordel at få den betalt så
meget ned at der er "friværdi" i den til udbetalingen på den næste....
Jo større udbetlaing jo bedre renter på det næste lån

/A