eDankort - En ny betalingsmulighed på nett~
Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 22-09-03 10:15

Se mere på www.edankort.dk

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-09-03 10:28

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message
news:3f6ebd7f$0$13164$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Se mere på www.edankort.dk

eDankort .. lidt nettere ?

Min personlige opfattelse af argumentet bag eDankort
er at folk der er utrygge ved at benytte deres dankort
på nettet næppe vil føle sig mere trygge ved at lade en
eller anden online butik snage rundt i deres internet bank.
( Det er ikke det der sker men for den computer / internet
usikre / ukyndige bruger ser det sådan ud. )

Hvordan havde man lige tænkt sig at formidle budskabet
om sikkerhed til brugerne når man ikke kunne formidle
det omkring dankortet ?

Regards

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-09-03 10:32

"J.K.Arning" <news@nospamarning.dk> wrote in message

> "Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message

Og så glemte jeg lige ...

Frank det her hører ikke hjemme her i gruppen
Et bedre sted må være forbrugergruppen og en af
Økonomi grupperne.

Men ok .. jeg kommenterede det selv så jeg sender
den lige CC til mig selv også og sætter FUT til
dk.forbruger

Regards.

Fra : Fischer

Dato : 22-09-03 20:49

> [...]
> ( Det er ikke det der sker men for den computer / internet
> usikre / ukyndige bruger ser det sådan ud. )

Et andet væsenligt argument er, at der er en hel del mennesker der ikke har
Dankort. Enten fordi de ikke ønsker det eller fordi de ikke kan få det.
Disse mennesker kan nu pludselig handle online.

Her i gruppen har der tidligere været en heftig diskussion, hvor Telmore
faktisk blev grundigt beskudt af sådanne personer, fordi man ikke kan
indbetale via bankoverførsel.
Nu er der jo så blevet åbnet for at i al fald en del af klagerne nu kan
betale online.

Derfor kan jeg også godt forstå at Frank poster den her - historisk set har
den en del relevans.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-09-03 13:25

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

> Se mere på www.edankort.dk

Det var da det værste bræk jeg længe har set.

Som jeg forstår systemet, kan man kun foretage en betaling fra sin hjemmepc, da
åbningen af ens egen netbank normalt kræver en nøgle-/underskriftsfil. Som det
er nu kan man betale til Telmore el.lign. med sit Dankort selv om man sidder på
en internetcafé eller et bibliotek. Jeg ser ingen fordel i at anvende E-Dankort
i stedet for almindeligt Dankort.

Claus

Fra : Jens

Dato : 22-09-03 15:34

> [...]
sidder på
> en internetcafé eller et bibliotek. Jeg ser ingen fordel i at anvende

e-Dankort eller Dankort er vel mest et spørgsmål om temparement, og uden
tvivl et forsøg på at få e-handel udbredt til dem, som (begrundet eller
ubegrundet) har frygt for at sende sit kortnummer ud i cyberspace. e-Dankort
gør det nu muligt at lave on-line betaling uden at "offentliggøre"
kortnummer - det tror jeg faktisk at mange vil anse som en fordel.

De fleste netbank-programmer vil også kunne benyttes på f.eks. netcafe,
biblioteket eller måske din arbejdsplads, hvis nøglefilen medbringes på
f.eks. en diskette - men det kræver jo dog, at du har adgang til
floppydrevet på den pågældende pc.

Mvh
Jens

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-09-03 18:06

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> biblioteket eller måske din arbejdsplads, hvis nøglefilen medbringes på
> f.eks. en diskette - men det kræver jo dog, at du har adgang til

Man har sjældent adgang til floppydrevet på biblioteker og internetcafeer.

Claus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-03 22:14

On Mon, 22 Sep 2003 19:05:49 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Man har sjældent adgang til floppydrevet på biblioteker og internetcafeer.

Jeg har da en "krypto" bog til min netbank der gør at jeg skal bruge en
bestemt nøgle hver gang for at logge ind.

Dvs at jeg ikke behøves at slæbe rundt på en diskette men bare et 2
sidet hæfte på størrelse med et dankort, der indeholder 40 koder.
Flemming Jacobsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-09-03 05:40

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Dvs at jeg ikke behøves at slæbe rundt på en diskette men bare et 2
> sidet hæfte på størrelse med et dankort, der indeholder 40 koder.

Ja, bla. Jyske Bank anvender det system.

-cb

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-09-03 18:37

Sydbank gør også
Flemming Jacobsen

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 22-09-03 19:16

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da det værste bræk jeg længe har set.

Jeg tror du skal vælge at se det som et ekstra alternativ. Dem der kan bruge
det vil sikkert
være glade for muligheden, andre kan jo fortsætte med det de bruger idag.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-09-03 20:03

On Mon, 22 Sep 2003 14:24:45 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>...Jeg ser ingen fordel i at anvende E-Dankort
>i stedet for almindeligt Dankort.

Nej, men der er folk, der ikke har Dankort, og ikke kan få det.
Der har før her i gruppen været kritik af at man ikke kunne betale med
bankoverførsel hos Telmore.

Kurt Brixen

Fra : KsNa

Dato : 25-09-03 15:38

"Kurt Brixen" <nospam_brixen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men der er folk, der ikke har Dankort, og ikke kan få det.

Eller ikke vil have det. (Mig)

Mvh.
Kim

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-09-03 16:20

Hej

Kurt Brixen <nospam_brixen@get2net.dk> wrote:

>Nej, men der er folk, der ikke har Dankort, og ikke kan få det.
>Der har før her i gruppen været kritik af at man ikke kunne betale med
>bankoverførsel hos Telmore.

Jamen hvis folk ikke kan få et alm. Dankort, kan de så få et E-Dankort ?

Må indrømme at jeg ikke har undersøgt det nye produkt, da jeg også
syntes at det er helt overføldigt.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Fischer

Dato : 25-09-03 16:27

> Jamen hvis folk ikke kan få et alm. Dankort, kan
> de så få et E-Dankort ?

Ja.
E-Dankort er ikke noget kort. Det er en integration med ens egen Webbank.
Det kan derfor normalt ikke overtrækkes, men virker kun så længe der er
penge på kontoen.

*Fischer

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-09-03 16:53

Fischer skrev:

>Ja.

Nogle banker (som fx Nordea) kræver, at man har et Dankort i forvejen.
Har man Dankort og Netbank, så har man også automatisk fået eDankort.
Det undrer mig lidt, for der må vel være nogle betingelser man skal
godkende først?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 26-09-03 01:28

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Har man Dankort og Netbank, så har man også automatisk fået eDankort.
> Det undrer mig lidt, for der må vel være nogle betingelser man skal

Min PenSam Netbank ville blive lukket på en dato i oktober, hvis jeg ikke
godkendte eDankort-betingelserne.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-03 13:20

Niels Teglsbo skrev:

>Min PenSam Netbank ville blive lukket på en dato i oktober, hvis jeg ikke
>godkendte eDankort-betingelserne.

Hmm - jeg har ingenting godkendt - jeg kan blot se, at jeg nu har
mulighed for at bruge eDankort.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-09-03 18:34

On Fri, 26 Sep 2003 14:20:22 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Hmm - jeg har ingenting godkendt - jeg kan blot se, at jeg nu har
>mulighed for at bruge eDankort.

Hvad bank har du og hvor kan du se det henne?
Flemming Jacobsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-03 11:56

>Hvad bank har du og hvor kan du se det henne?

Jeg bruger Nordea. Jeg har ikke gennemført en betaling 100% - men jeg
kom så langt jeg kunne, uden at trykke "acceptér", eller hvad der nu
står på "sidste side". Jeg prøvede at indsætte penge på min
Telmore-konto (med undlod altså sidste trin). Jeg kunne undervejs se,
at det var min alm. Dankort-konto, hvor også eDankort var blevet
tilknyttet.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-09-03 23:21

On Thu, 25 Sep 2003 17:27:24 +0200, "Fischer"
<myfischer87@get2net.dk> wrote:

>Ja.

Absolut ikke sikkert.

>E-Dankort er ikke noget kort. Det er en integration med ens egen Webbank.
>Det kan derfor normalt ikke overtrækkes, men virker kun så længe der er
>penge på kontoen.

Du kan afgive ordrer så længe der er penge på kontoen, men
da du kan hæve pengene lige efter så de ikke står der når
butikken hæver dem, så kan der meget let ske overtræk.
Der kan vist gå op til 14 dage før butikken hæver pengene.

/Knud

Fra : Fischer

Dato : 27-09-03 08:35

> [...]
> når butikken hæver dem, så kan der meget let ske overtræk.
> Der kan vist gå op til 14 dage før butikken hæver pengene.

OK - så havde jeg misforstået konceptet.
Og så synes jeg ikke det er så smart længere. Det havde da ellers en god
mulighed for dem der ellers ikke kan få Dankort.

Jeg kiggede lige i min egen webbank, og der står under e-Dankort:
"Du kan handle for kr. 25.000,00 (forudsat der er dækning på kontoen på
handelsdagen)"

Vil det sige at jeg med 25000 på kontoen og lidt rappe fingre kan købe
f.eks. 10 varer af 25000 på nettet og dermed overtrække min konto med
225.000?
Jeg vil da synes at når nr. 2 butik (f.eks. ved afsendelse) ville trække
sine penge, så ville det logiske være at overførslen blev afvist fordi der
ikke længere var dækning.

*Fischer

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-09-03 09:48

On Sat, 27 Sep 2003 09:34:55 +0200, "Fischer"

>OK - så havde jeg misforstået konceptet.
>Og så synes jeg ikke det er så smart længere. Det havde da ellers en god
>mulighed for dem der ellers ikke kan få Dankort.

Der er ikke nogen der siger at man ikke kan få et eDankort
fordi man ikke kan få et dankort, men da formentlig er en
grund til at man ikke kan få et dankort, så vil denne grund
sandsynligvis også være aktuel for vurdering om du skal have
et sådan med bankens standardhandelsbeløb.

>Jeg kiggede lige i min egen webbank, og der står under e-Dankort:
>"Du kan handle for kr. 25.000,00 (forudsat der er dækning på kontoen på
>handelsdagen)"

Og det er jo lige præcis det. Men dækningen er når du
foretager købet og ikke når pengene bliver trukket.

>Vil det sige at jeg med 25000 på kontoen og lidt rappe fingre kan købe
>f.eks. 10 varer af 25000 på nettet og dermed overtrække min konto med
>225.000?

Nej, det er max 25000 handelsbløb inkl. handler du har
foretaget indenfor 14 dage som endnu ikke er trukket. Dvs 10
varer a 2500.

>Jeg vil da synes at når nr. 2 butik (f.eks. ved afsendelse) ville trække
>sine penge, så ville det logiske være at overførslen blev afvist fordi der
>ikke længere var dækning.

Det gør den heller ikke hvis den er på 2500 og hvis du har
gjort det 10 gange og så hævet hvad der stod på kontoen, så
har du lige lavet et overtyræk på 25000.

Det er derfor at banken vurderer om de vil give dig et
edankort, og hvis du ikke kan få et dankort fordi du ikke
kan administrere det så kan du jo nok heller ikke
administrere et edankort og det er derfgor der er en
sammenhæng.

/Knud

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-03 14:27

Knud Berggreen skrev:

> [...]
> kan administrere det så kan du jo nok heller ikke
> administrere et edankort og det er derfgor der er en

Det er jo bare et gæt fra din side, jeg er ikke faldet over den påstand
nogen steder i div bankers fortolkning af E-Dankortets betingelser.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-09-03 23:18

On Thu, 25 Sep 2003 17:19:48 +0200, Ole Rasmussen
<newsfeeds@melby-online.dk> wrote:

>Jamen hvis folk ikke kan få et alm. Dankort, kan de så få et E-Dankort ?

Formentlig ikke.

>Må indrømme at jeg ikke har undersøgt det nye produkt, da jeg også
>syntes at det er helt overføldigt.

eDankort er for så vidt ikke et dankort. Det er bare samme
selskab der står bag.
eDankort kan mere sammenlignes med den form for Netbetaling
som nogle enkelte større banker har haft et stykke tid.
Forskellen er bare at i de to banker virker det kun hvis
både forretning og kunde benytter samme bank. Denne
begrænsning er der ikke i eDankortet da det er dankort A/S
der står for betalingsflowet. Selvfølgelig skal både bank og
butik være tilmeldt eDankort men butikken behøver ikke at
benytte samme bank som den kunde der handler i butikken.

/Knud

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-03 08:39

Knud Berggreen skrev: