Støbning i cabon
Fra : News

Dato : 22-09-03 08:10

Hej

Jeg har nogle ting jeg godt kunne tinge mig af lave lidt letter.
Jeg have tænkt på af lave det i cabon "kuldfiber" er der nogle der ved hvor
man kan køb materialer til det og om der finde nogle sider på nettet om af
arbejder i cabon.

MVH

René Nyberg

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-09-03 08:18

"News" <Rene@c.dk> wrote in message
> [...]
hvor
> man kan køb materialer til det og om der finde nogle sider på nettet om af

Først lidt stavning, det generer ikke mig men giver bedre resultat hvis du
begynder at søge:
Kulfiber = carbon fibre/fiber.

Jeg ved ikke hvor man køber det, men du må nok være instiller på at arbejde
med epoxy for at får det bedste resultat.

Desværre er epoxy noget slemt lort at have med at gøre, det er lidt giftigt,
måske kræftfremkaldende og kan i hvert fald give nogle ubehagelige
allergier. God personlig beskyttelse er et must.

Hvad vil du iøvrigt lave?

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-03 15:22

On Mon, 22 Sep 2003 09:18:10 +0200, "Martin Sorensen[2840]"
<santana.sorensen@VEDget2net.dk> wrote:

>Desværre er epoxy noget slemt lort at have med at gøre, det er lidt giftigt,
>måske kræftfremkaldende og kan i hvert fald give nogle ubehagelige
>allergier. God personlig beskyttelse er et must.

Det er korrekt, men kun hvis du får det på tapetet, der er ingen
giftige dampe, som der er med polyester. Jeg vil hellere arbejde med
epoxy end med polyester. Som du skriver skal man pakkes godt ind.

Find en virksomhed der støber vindmøllevinger, de bruger epoxy.

M.V.H

Kim Hansen

Ved reply slet fjern i Mailadressen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-03 16:25

"News" <Rene@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kan køb materialer til det og om der finde nogle sider på nettet om af

Det kunne bl.a. købes hos efterfølgeren til MS glasfiber på amager, men de er
vistnok lukket. Butikken lå i Halvgrensgadeog hed noget Galvano. Prisen var
523,- pr kvadratmeter.

Men at støbe i kulfiber er en special process, hvor du skal bruge en special
lamineringsepoxy, f.eks. Pro Set. Man kan godt støbe almindeligt afhængigt af,
hvilken type kulfiberarmering, man bruger, men det bedste resultat med
kulfiber opnår man bedst med vacumstøbning. Flere typer kulfiber kan. f.eks.
ikke slibes.

Men bemærk, at kulfiber er mange ting, der er 117 forskellige slags.

Du kan læse mere om kulfiber her: http://www.carb.com/

Men medmindre du skal bygge en hel kajak eller et skrog, eller skal have en
ekstrem styrke kontra vægt, så er der nok ikke meget at hente i vægten set i
forhold til andre letvægt fibre, omkostningerne taget i betragtning.

Med omtanke og med den rigtige konstruktion, kan man lave ualmindelige stærke
og lette løsninger i almindelig fiber og epoxo.

Claus

--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-03 16:29

> [...]

> man kan køb materialer til det og om der finde nogle sider på nettet om af

Jeg kommer lige i tanke om denne butik, de sælger surfboards og den slags. De
har vist osse materialer til letvægtslaminering.

http://www.gordner.dk/

Claus

Fra : ScandyCom

Dato : 26-09-03 13:26

> [...]
hvor
> man kan køb materialer til det og om der finde nogle sider på nettet om af

Vi leverer carbon som vævede rør "tubes". Carbonrøret trækkes henover f.eks.
en mast, der ønskes forstærket helt eller delvist. Røret varmekrympes
herefter, så det er helt fast. Carbon rørene fås i forskellige diamtre og
kan bruges til mange former for forstærkninger.

Venligst

Bjarne Ravn
www.Aquatex.dk