Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
S/H-fremkaldelse - hvad gør jeg forkert?
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 22-09-03 17:16

Hej i gruppen,

Håber I kan hjælpe mig. Jeg prøvede for første gang i lang tid at fremkalde
en s/h-film i dag og resultatet blev, at negativerne blev alt for mørke
(tætte).
Her følger fremgangsmåden og hvis nogen kan se hvor fejlen ligger, bliver
hjælp påskønnet:

1: Filmen spoles op på en spiral - belysning er en rød mørkekammerlampe.
Skulle dette være sket i total mørke?
2: Fremkalder blandet 1:50 hældes i tanken og der fremkaldes i 10 min.
(Rodinal)
3: Fremkalderen hældes ud og stopbad hældes i. Stopbadet er i tanken ca.
30-40 sek. Blandet i forholdet 6:100.
4: Ud med stopbad og i med fiksér blandet 1:10. Fikséren er i ca. 8 min.
5: Filmen skylles ca. 2 min. Er det for lidt?
6: Filmen hænges til tørre.

Bortset fra pkt. 1 arbejdes der i fuld belysning. Det sker der vel ikke
noget ved så længe filmen er i fremkaldetanken?
Resultatet er, at negativerne er så mørke, at forstørrelsesapparatet ikke
kan lyse igennem dem.

Mvh. Tue

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-03 17:29

Tue Vestergaard wrote:
> [...]
> hjælp påskønnet:
>
> 1: Filmen spoles op på en spiral - belysning er en rød mørkekammerlampe.

Her gik det galt.

Ikke fremkaldte negativer skal håndteres i absolut mørke. Mener dog man
kan bruge grønt lys, men det skal være så svagt at det er ligemeget.

> Bortset fra pkt. 1 arbejdes der i fuld belysning. Det sker der vel ikke
> noget ved så længe filmen er i fremkaldetanken?

Nu kender jeg ikke din fremkaldertank, men den jeg har er lystæt; men
paranoid som jeg er nøjes jeg med lige akurat lys nok til at jeg kan
måle af og håndtere vædsker.

> Resultatet er, at negativerne er så mørke, at forstørrelsesapparatet ikke
> kan lyse igennem dem.

Rigtigt ærgeligt, håber ikke det var vigtige billeder; umiddelbart lyder
det som at de er tabt.

--
Don't waste space

Fra : jo

Dato : 22-09-03 17:45

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> skrev i en
meddelelse news:bkn7bq$1k2s$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> hjælp påskønnet:
>
> 1: Filmen spoles op på en spiral - belysning er en rød mørkekammerlampe.
Yes Det er her du laver en fundamentalt fejl. En film er lysfølsom også ved
en rød mørkekammerlampe. Denne del skal ske i totalt mørke. Derfor bliver
dine negativer helt tætte. Det er bare ærgeligt, men jeg tror at alle der
fremkalder selv på et eller andet tidspunkt har lavet en bommert. Håber dine
negativer ikke var så vigtige. Prøv igen. S/Hbilleder er og bliver de bedste
når man selv laver dem. Ellers ser fremgangmåden rimelig ud.
jesper
jesper

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 22-09-03 17:57

Takker for svarene. I var vist enige om hvor fejlen lå og jeg havde det da
også selv på fornemmeren.
Heldigvis var det bare en testfilm, så jeg må ud og tage et par film mere og
så prøve igen i morgen.

Tue

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 22-09-03 18:11

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>1: Filmen spoles op på en spiral - belysning er en rød mørkekammerlampe.
>Skulle dette være sket i total mørke?

Ja.

Lad mig supplere med en historie fra min elevtid. Den er ikke
selvoplevet, men det var sådan en historie, man yndede at underholde
eleverne med: På avisen fremkaldte man film i hænge-dyppetanke. De var
ca. en halv filmlængde dybe og filmene blev hængt op på bøjler med et
lod i bunden og så dyppet ned i fremkalderen. 4 minutter her, så
videre i stop, fixér og til sidst skyl.

Det var rimeligt simpelt og man lærte hurtigt at gøre det, selv med
lukkede øjne.

Og det var netop problemet: En kær kollega havde nemlig engang
fremkaldt fire film med al lys tændt i mørkekammeret. Forklaringen var
simpel: Han lukkede helt automatisk øjnene, når han stod inde i rummet
og skulle fumle med filmene.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : pizza

Dato : 22-09-03 18:32

Det minder mig om min fototid i folkeskolen...jeg kunne ikke for alt i
verden få den forbandede film op på den forbandede spole, så det tog mig
gerne op til 20 min. Eller dengang, hvor man skulle ryste beholderen, men
jeg vendte den også om, så al væsken løb ud. Eller dengang, hvor vi tog op i
Rådhustårnet i Århus for at fotografere byen og jeg skød en hel film for at
opdage på vejen ned, at jeg havde glemt at fjerne objektivdækslet foran. Al
dette kombineret med lejlighedsvise slagsmål i fotorummet gjorde min
fotofolkeskoletid til et helvede.

Bortset fra det, så er jeg rigtig rigtig glad for min digitalkamera. Aldrig
mere analoge kameraer, aldrig mere sidde i mørkekammeret og rode med sig
selv (!) . Kald mig bare idiot, jeg er ligeglad, erfaringen af næsten
øjeblikkeligt at se forskellene i lukkerhastighed, blænde og ISO er
uvurderlig.

Fra : ab

Dato : 23-09-03 06:48

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> skrev bl.a. i en
> [...]

> 30-40 sek. Blandet i forholdet 6:100.
> 4: Ud med stopbad og i med fiksér blandet 1:10. Fikséren er i ca. 8 min.

Jeg har film liggende, der er ca. 30 år gamle. Filmene blev "lynbehandlet" -
d.v.s. uden stoppebad, kun fremkalder og derefter fixér. Fixérbadet var ofte
meget afkræftet, men filmene holder sig stadig fint. Du kan altid selv måle
hvor længe du skal have filmen i dit fixerbad - tag et stykke belyst,
ufremkaldt film dyb det i dit fixérbad og mål hvor længe det er om at blive
helt klart, hvis du så bruger badet den dobbelte tid til dine film, kan du
jo selv afgøre, hvornår du er moden til at kassere badet.

ab

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 09:32

Lidt OT...
Fejlen er jo fundet, så den vil jeg ikke kommentere yderligere...
Jeg blev bare fristet til nokengang at gøre reklame for TETENALS Color-Tabs
til C41 farve-negativ fremkaldelse. De ER altså geniale! Jeg fotograferer
ofte noget i perioder og der kan gå lang tid imellem jeg fremkalder. Men
tænk at man kan få kemi der er langtidsholdbar fordi de er i tabletform! -
De virker hver gang og sammen med en film-scanner er det jo bare sagen! - Så
skynd jer ud og køb en fremkaldertank til et par hundrede og sådan en pakke
TABS og kom igang. - Også selv om I aldrig har prøvet at fremkalde en film
før. Brugsanvisningen er oven i købet på dansk også! - Men husk at holde
fremkalderdåsen på skrå for mængden af fremkalder med en opløst tablet er
kun det halve af hvad den burde være til en film - den dækker ikke filmen
med mindre man holder dåsen på skrå. Man kan også bruge den dobbelte mængde
vand og tabletter, men så bliver økonomien i det knabt så interessant...

mvh,
Lars-Peder

Fra : jo

Dato : 23-09-03 19:23

"nyrup" <p-nyrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fejlen er jo fundet, så den vil jeg ikke kommentere yderligere...
> Jeg blev bare fristet til nokengang at gøre reklame for TETENALS
har du et relevant link til ovennævnte
jesper

Fra : nyrup

Dato : 23-09-03 22:08

Yes:
http://www.tetenal.de/f_photo_consumer_color_negativ_uk.htm

MEN jeg ser til min skræk, at der står neden under:
"(1While stock lasts)"... Åhhh nej!!!....