Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God billig SLR
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-09-03 16:46

Hej,

Har et stykke tid haft kig på et EOS 10D ... men indtil jeg bliver så rig -
hvilket 35 mm SLR kamera kan så tilrådes, hvis det ikke skal koste en
bondegård - dvs. over 5.000 kr med objektiv?
Helst Canon - så jeg kan genbruge objektiverne.

Thomas Sinkbæk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-09-03 17:33

Hej

Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du skal bruge kameraet til...

En oplagt mulighed ville være en brugt canon eos 300 (v), på dette kamera
sidder tingene på nogenlunde samme måde som på 10D, ellers kan du jo lede
efter et lidt ældre kamera, jeg har selv et Canon EOS 5, som opfylder de
krav jeg har til mit kamera, og det kan fås relativt billigt...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-09-03 17:55

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du skal bruge kameraet til...

Til at fotografere med ... hvad mener du?

> [...]
> efter et lidt ældre kamera, jeg har selv et Canon EOS 5, som opfylder de
> krav jeg har til mit kamera, og det kan fås relativt billigt...

Men er 300V'eren ikke mere plastagtig - så mere minder om 300D'eren?

Hvad koster de to omtalte kameraer cirka?

Thomas Sinkbæk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-09-03 18:25

Hej Thomas

Ja, det var måske lidt vagt formulering, "hvad du skal bruge det til",
tanken var mest om det var til sportsfotografering, eller familiesjov, eller
om du skal have det med på vandreturen, eller bag på mountain biken...

Et eos 300 er klassikeren til dem der bare skal hygge lidt derhjemme, det
kan du sikkert få til 1500-2000 kr med standard objektivet...

Et eos 5 er en gammel sag, det har metal bajonet (godt til hyppige objektiv
skift), men selve huset er plastik beklædt (mit holder nu meget godt
alligevel), det har en høj frame/sek (5 billeder pr. sek ved high speed),
hvilket kan være rart ved sportsfoto. Jeg var heldig at finde mit kamerahus
til 1500 kr, hos en portrætfotograf, som havde haft det liggende som reserve
kamera for deres EOS 1N, der nu aldrig gik i stykker, og som ville skifte
til digital. Jeg betalte 1500 kr for mit hus...
I dba tror jeg du kan finde en til ca. 5000 kr med et rimeligt objektiv, og
måske endda med en ekstern blitz...

Et endnu stærkere kamera er eos 1 (N, V......), her er prisen som regel
noget højere, du får et stærkere kamera osv, du kan sammenligne alle Canons
modeller på denne side:

www.photozone.de

(gå ind under "equipment, og gå ned til camera feature overviews, her kan du
vælge Canon EOS)...

Håber dette hjalp lidt...

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-09-03 20:44

> [...]
eller
> om du skal have det med på vandreturen, eller bag på mountain biken...

Jeg havde regnet med at bruge det bl.a. sportsfotografering. Men også
fotografering af mennesker og dyr. Men personligt kræver jeg også et kamera
der kan holde til lidt - og som har lidt flere muligheder end til
"almindelig hyggebrug", som du siger

Findes der ikke et kamera i mellemklassen - under 5.000 kr - altså som
nypris med objektiv?

/Thomas

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-09-03 21:17

prøv at kigge efter en Canon EOS 33...

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-09-03 21:42

> prøv at kigge efter en Canon EOS 33...

Nogen speciel grund til at anbefale netop dette?

Ellers mange tak for hjælpen.

/Thomas

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 22-09-03 22:43

Jeg benytter min EOS33 til rejser osv. Det virker meget robust omed det
endnu ikke har været igennem så meget som mit gamle CONTAX. Det er hurtigt
at bruge med to drejehjul; et til pegefingeren (eg. til blændevalg), og et
til tommelfingeren som justerer +- i lyskompensering. Desuden er det meget
stille. I det hele taget et godt "feel".
Det er i mine øjne den billigste Canon med et så solidt feel, så jeg tør
bruge det til rejsebrug.
Det svarer dog i store træk til det EOS5 der er anbefalet tidligere. Da EOS5
er en ældre model kan det måske fås billigere brugt.
En anden ældre mulighed er EOS10, men jeg kender den ikke så godt.
EOS3 skulle være en regulær tank, men kan næppe fås indenfor dit budget.

Mvh Ivan

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-09-03 06:31

> Nogen speciel grund til at anbefale netop dette?
>
> Ellers mange tak for hjælpen.

Ja, hvis du vil have en nyt kamera, er det, det bedste du kan få indenfor
dit budget. Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter noget brugt, og et bedre
objektiv, det kan du sikkert få til samme pris...

Fra : Jan

Dato : 22-09-03 23:16

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bondegård - dvs. over 5.000 kr med objektiv?
> Helst Canon - så jeg kan genbruge objektiverne.

Lad være med at smide kr 5.000,- efter et celloid kamera, den bliver alt for
dyr i film og fremkaldelse, vent en måned eller to og køb den nye Canon
300D, jeg er sikker på at den hurtig falder i pris til ca. kr. 7-8.000,-

mvh

Jan

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 22-09-03 22:51

Jan har faktisk en pointe der. Jeg er glad for min EOS33 som det kan læses
af mit tidligere indlæg, men ærger mig lidt over at have smidt penge efter
en filmscanner for at digitalisere (for 1½ år siden). Det ville have været
bedre at vente og købe et brugt EOS60D eller lign.
Dog vil en filmkrop være et udmærket backup, hvis du skal på længere ture,
da hukommelsesfætre trods alt stadig er dyre.
Mvh Ivan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-09-03 10:24

Ivan Vogelius wrote:

> Dog vil en filmkrop være et udmærket backup, hvis du skal på længere ture,
> da hukommelsesfætre trods alt stadig er dyre.
> Mvh Ivan

Hmmm - DSLR-kameraerne tager vist alle microdrive ikke? - i så fald kan
det da knap nok betale sig med celloid som alternativ.

ved fx 4MP skulle der kunne ligge omkring 450 billeder på et microdrive
til ca 1400, det giver 3,11kr/stk.

Hvis jeg køber en rimelig 37-stk film for 30 kr og fremkalder til 100 kr
incl en CD-skive med billederne koster billederne 3,51kr/stk.

Ovenstående tal kan selvfølgelig godt findes i andre versioner (6MP
giver langt færre billeder/kort og filmpriserne kan vist godt findes
både væsentligt billigere og dyrere...), som er mere favorable for
celloiden, men det er trods alt kun 1 gangs brug af microdrivet der er
beregnet, så hvis drevet/kortet bruges to gange bliver prisen pr billed
den halve, etc.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 23-09-03 20:12

"Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyr i film og fremkaldelse, vent en måned eller to og køb den nye Canon
> 300D, jeg er sikker på at den hurtig falder i pris til ca. kr. 7-8.000,-

Jeg har også tænkt mig at købe en 10D'er - da den er noget hurtigere og mere
robust end 300D'eren Men mon den ikke falder i pris, nu når 300D'eren
kommer?

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Jan

Dato : 23-09-03 21:17

> [...]
mere
> robust end 300D'eren Men mon den ikke falder i pris, nu når 300D'eren

Det tror jeg desværre ikke bliver tilfældet, Canon vil næppe gå i priskrig
mod sig selv. Med måske kommer der et udspil fra Nikon, f.eks. et nyt DSLR
eller en prisnedsættelse på D100 og så bliver Canon nødt til at gå med.

Jan

PS: Har lige bestilt et 10D

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 23-09-03 20:47

> [...]
> eller en prisnedsættelse på D100 og så bliver Canon nødt til at gå med.

Hvor har du bestilt det? og med hvilket objektiv(er)?

/Thomas

Fra : Jan

Dato : 23-09-03 22:06

> "Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
DSLR

> Hvor har du bestilt det? og med hvilket objektiv(er)?

Det blev Kamerahuset igen (for 4. gang, bedst og billigst i DK), uden
objektiv, har et par stykker i forvejen.

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-03 21:44

Det er jo svært at forstå at man vil give 13800kr for en 10D i Kamerahuset,
når det kan skrives hjem fra Tyskland til ca. 10600kr.
Tilsvarende gælder jo priser på linser i DK kontra Tyskland -- meget stor
forskel.
Mvh, Hans

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 23-09-03 22:26

> [...]
> når det kan skrives hjem fra Tyskland til ca. 10600kr.
> Tilsvarende gælder jo priser på linser i DK kontra Tyskland -- meget stor

Personligt vil køber jeg 10D'eren i DK, da jeg vil have muligheden for at
kunne få repareret mit kamera på et dansk-Canon værksted.

Og også for at få en dansk manual med.

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-03 23:06

Det er nu godt nok en dyr manual, når man kan downloade en engelsk version
fra nettet.
Mvh, hans

Fra : Jan

Dato : 24-09-03 05:50

> Det er nu godt nok en dyr manual, når man kan downloade en engelsk version
> fra nettet.

Hvad skal man med en engelsk manual, der følger da tysk manual med....

Jan

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 24-09-03 07:18

> Det er nu godt nok en dyr manual, når man kan downloade en engelsk version
> fra nettet.

Man kan stadig ikke få kameraet repareret i DK og skal derfor sende et meget
dyrt kamera til Tyskland.

/Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-09-03 09:31

Jeg er enig I at hvis der ikke er stor prisforskel ville jeg også købe i DK.
Jeg er nu blevet opmærksom på at shopman har 10D til stort set samme pris
som Technikdirekt! Så måske skal jeg afbestille min 10D hos dem....
Mvh, Hans

Fra : Jan

Dato : 24-09-03 15:41

> [...]
> Jeg er nu blevet opmærksom på at shopman har 10D til stort set samme pris
> som Technikdirekt! Så måske skal jeg afbestille min 10D hos dem....

Så er der kun kr. 2.000,- til forskel, med mindre du vil betale kr. 11.302,-
forud. Med så lille besparelse foretrækker en butik hvor jeg kan se varen
før jeg køber, især kan jeg godt lide at se om varen er "jomfruelig" for at
undgå en returvare (brugt). Sådan er jeg bare, for andre betyder det mindre.
Held og lykke med købet.

Jan

Fra : Jan

Dato : 24-09-03 06:08

> Det er jo svært at forstå at man vil give 13800kr for en 10D i
Kamerahuset,
> når det kan skrives hjem fra Tyskland til ca. 10600kr.

Jeg handler meget i Tyskland, men her taler vi en relativ dyr vare med mange
funktioner:
1. Det er mange penge jeg skal sende til udlandet.
2. Mulighed for at der er en defekt vil være potentionel større end på
simpelt tilbehør.
3. På kameraer er avancen imidlertid ikke så høj her i DK som på tilbehøret.

Håber og ber om forståelse

> Tilsvarende gælder jo priser på linser i DK kontra Tyskland -- meget stor
> forskel.

Ja, på tilbehør er der endnu større avance i DK, hvor Canon DK har skruet
priserne så urimeligt højt (> 50%), at jeg lægger alle indkøb på tilbehør i
Tyskland.

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-03 21:39

300D er allerede nede i dette leje på www.technikdirekt.de 1029? eller ca.
7700kr. for kamerahuset alene.
10D koster samme sted 1472? eller ca. 11000kr. Jeg tror ikke 300D den falder
meget i første omgang pga. en voldsom efterspørgsel. Og heller ikke 10D vil
falde meget dette år.
Mvh, Hans

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-09-03 07:41

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> writes:

> 300D er allerede nede i dette leje på www.technikdirekt.de 1029? eller ca.
> 7700kr. for kamerahuset alene.

Kan købes for 7607,- inkl. fragt igennem www.shopman.dk.

/Esben
--
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-09-03 09:29

Beklager min manglende opdatering omkring shopman!! De har faktisk også 10D
til stort set samme pris, som i Tyskland.
Jge bruger normalt www.edbpriser.dk til søgning på priser i DK, men de viser
ikke shopman.
Tak,
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 18:24

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev :

>Beklager min manglende opdatering omkring shopman!! De har faktisk også 10D
>til stort set samme pris, som i Tyskland.

Øhh, den bliver vel også leveret fra Tyskland, når du bestiller
hos Shopman?
--
Knud

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 24-09-03 17:54

> [...]
falder
> meget i første omgang pga. en voldsom efterspørgsel. Og heller ikke 10D

Hej Hans,

Hvordan kan Shopman levere kameraet til denne pris? - er det så stadig med
dansk manual? .. og hvad med reparationen?

/Thomas

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 24-09-03 17:56

> Hej Hans,
>
> Hvordan kan Shopman levere kameraet til denne pris? - er det så stadig med
> dansk manual? .. og hvad med reparationen?

.... de importerer måske selv?

Lidt mystisk firma efter min mening.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 19:20

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev :

>... de importerer måske selv?

Nej, de foretager handelen i Tyskland på dine vegne.

Det forlanger de så et gebyr for at du slipper for selv at have
besværet med bestilling osv.
--
Knud

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 24-09-03 19:45

> Nej, de foretager handelen i Tyskland på dine vegne.
>
> Det forlanger de så et gebyr for at du slipper for selv at have
> besværet med bestilling osv.

Hvad så med evt. reparation og garanti?

/Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 19:57

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev :

>Hvad så med evt. reparation og garanti?

Så vidt jeg ved, så skal du selv ligge og rode med det hos den
forhandler, som Shopman har handlet hos, på dine vegne.
--
Knud

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 24-09-03 20:10

> Så vidt jeg ved, så skal du selv ligge og rode med det hos den
> forhandler, som Shopman har handlet hos, på dine vegne.

Ja, det lyder jo ikke alt for godt - så vil man være på den sikre side er
det vist bedst at købe i DK.

/Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-09-03 21:54

Lyder interessant, men man skulle tro at hvis man handler hos et dansk firma
så gælder danske regler og at Canon DK vil tage sig af reklamationssager.
Der er jo også andre som f.eks. digital4u som importeret fra Tyskland (jeg
købte en EX420 flash som havde tysk manual med, hvad der irriterede mig
lidt, når jeg jo havde købt i dk og ikke kunne skaffe en engelsk manual...).
Jeg kunne ikke se nogen call center eller telefonkontakt hos shopman. Jeg
sendte en e-mail til dem, men ahr ikke fået svar. Det kunne være interessant
om andre har erfaring med dem.
Hvis de kun er pass through til en forhandler i Tyskland så er der jo ikke
nogen fordel, da f.eks. Technikdirekt har engelsktalende folk og tager imod
kreditkort betaling.
Mvh, Hans

Fra : Martin Franch

Dato : 23-09-03 22:57

> [...]
> bondegård - dvs. over 5.000 kr med objektiv?
> Helst Canon - så jeg kan genbruge objektiverne.

Hej - et analogt kamera har den fordel at det kan ta´ dias hvis man kan li´
det...
Et EOS 33 kan købes med objektiv inden for dit budget på
http://www.technikdirekt.de/ og er efter sigende et udmærket kamera ( E-TTL
og manuelle instillingsmuligheder ). EOS 30 har øjenstyret fokusering.
Mvh Martin Franch