Hvorfor gaber hunden?
Fra : UG

Dato : 22-09-03 15:16

Hej
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber at nogle af jer kan svare på.
En af mine bekendte har en ung hund. Den elsker at køre i bil.
Når de skal til hundetræning sidder hunden i bilen og gaber ustandselig.
Hvorfor gør den det?
Den er meget glad.
Jeg har en teori om at det er en overspringshandling, fordi den bare er så
superglad for at skulle til træning, eller et dæmpende signal. ( Måske for
at dæmpe sin egen fryd )
Er der andre, der har et bud?
Hilsen
Ulla
--
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 22-09-03 17:23

Hej Ulla

"UG" <NoSpamfamgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor gør den det?

Måske er den træt *GGGG*, nej spøg til side. Jeg tror bestemt det er en form
for dæmpende signal, men hvad den prøver at sige ved jeg desværre ikke. Jeg
har en bog, hvori der står, at gaben ofte er tegn på at hunden er utryg, men
om den er det ( uden at vide det ) ved jeg ikke.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Line Tjerrild Vindum

Dato : 22-09-03 20:06

Nå hunden gaber er det et dæmpende signal.

Enten for at dæmpe os mennesker, andre hunde, en genstand eller sig selv.

I dette tilfælde prøver hund sandsynligvis at dæmpe sig selv, i dens iver
for at komme til træning.

Fra : Kurt Becher

Dato : 24-09-03 04:18

Line Tjerrild Vindum wrote:
> [...]
> selv.
>
> I dette tilfælde prøver hund sandsynligvis at dæmpe sig selv, i dens

Hejsa

Det lyder ganske rigtigt som om hunden dæmper sig selv.

Som dæmpende signal er gabet spændende, da man aldrig ser ulve gabe til
hinanden (med mindre det er et ægte, gennemført gab, altså når man lige er
vågnet og skal igang med dagens tunge byrder). Det tolker vi hjemme hos os,
som en adfærd, der ikke er nødvendig, da de indbyrdes forstår meget finere
typisk bruges af tamhunden overfor mennesker, da vi ikke ser de foregående

Om det er specielt "selvdæmpende" adfærd, ved jeg ikke, men vores hunde
bruger det også. Vi har en tæve, der konsekvent gaber før hun tigger ved
bordet. Ikke bare hver gang - men hver eneste gang!! Det er ret smart, for
vi kan altid se hvornår hun skal til at tigge... Teorien er, at hun kører
sig selv lidt "ned" i drift, hvilket gør hende til en enormt god tigger, da
hun kan sidde meget stille meget længe og se enormt sød ud!

Det eneste jeg kan konkludere er, at hunden glæder sig enormt meget til
træningen, hvilket jo må siges at være godt!!!

MVH

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 24-09-03 17:20

"UG" <NoSpamfamgerlach@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> superglad for at skulle til træning, eller et dæmpende signal. ( Måske for

Min Bailey gør nøjagtig det samme når jeg drejer ned ad vejen mod
hundeskoven. Han er ved at gabe sig selv ad led hver gang og jeg kan ikke
lade være med at grine lidt af det :0)
Jeg vil nok tolke det som et dæmpende signal, efter min egen hund at dømme
:0)

Hilsen Betina og Bailey, der gaber når hen slet ikke kan vente ;0)