Mazda 2.2 stationcar ?
Fra : sten

Dato : 22-09-03 17:31

Hejsa abstinerende campister

Kan Mazda 2.2 115 hk stationcar fra 95 anbefales til trækker, eller
er den for højt gearet.
Syns jeg hørte noget med ca. 1000 rpm pr. 40 km i 5´.
erfaringer ?

--
mvh sten bo

---

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-09-03 17:46

sten wrote:

> Kan Mazda 2.2 115 hk stationcar fra 95 anbefales til trækker, eller
> er den for højt gearet.

> Syns jeg hørte noget med ca. 1000 rpm pr. 40 km i 5´.
> erfaringer ?

Umiddelbart burde der ikke være problemer. De 115 heste er OK (ved hvor
mange omdrejninger?).

2.2 liter peger i retning af rigeligtmoment og sikkert ved lave
omdrejninger - hvilket også afspejles i en relativ høj gearing. 40 km/t i
topgear ved 1000 snoninger er ikke specielt højt - min lille 75 hestes
1.6'er går 34 km/t...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Jaks

Dato : 22-09-03 22:54

"Carsten Stage" > 2.2 liter peger i retning af rigeligtmoment og sikkert ved
> [...]
> omdrejninger - hvilket også afspejles i en relativ høj gearing. 40 km/t i
> topgear ved 1000 snoninger er ikke specielt højt - min lille 75 hestes

Hej Carsten

Hvilken bil med 75 hk trækker du hvor stor (tung) en CV, går i tanker om at
skifte min lille 1,2 l 80 hk Fiat Brava ud med en "gammel" Carina E fra 94
95 eller lignende, men kan andre klare sig med lille bil kan jeg vel også
(Uhhhh - er det ikke væmmeligt at skulle gå op i alder, når man nu
har fået fat i noget nyt!!!! )

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-09-03 23:48

Jaks wrote:

> Hvilken bil med 75 hk trækker du hvor stor (tung) en CV,

Skoda Felicia 1.6 - 75 HK v/4500 rpm - 135 nm v/3500 rpm
LMC 450 - 775/1000 Kg.

Med den ekvipage har jeg endnu ikke været et sted hvor vi ikke kom frem. Det
omfatter også en tur til Østrig/Tirol med masser af stigninger. Et enkelt
sted fandt jeg en 24% stigning og der kom vi også op.

På en tur ad A7 fra Hamburg til den slutter ved Füssen og videre ad hovedvej
gennem Østrig til Prutz var der absolut ingen problemer. Hastighed på
motorvej omkring de 100. Den lave effekt betyder at man skal bruge
gearkassen på stigningerne og holde omdrejningerne oppe mellem 3500 til
4500 - flere omdrejninger giver ikke mere effekt. tophastighed opnås i 4,
gear men 5. gearet kan bruges på store dele af turen. Vær opmærksom på at
kølesystemet skal virke ordentligt.

Men så skal det også siges at jeg ikke ville lade mig nøje med mindre. Hvis
man leder efter en lille bil med potentiale kunne det være den nye Skoda
Fabia 1.9 TDI PD - 74 kW/101 hk - 240 nm v/1800 rpm - kr. 192.000 - som må
trække 1000 kg. på krogen.

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-09-03 00:05

Carsten Stage wrote:

> [...]
> frem. Det omfatter også en tur til Østrig/Tirol med masser af
> stigninger. Et enkelt sted fandt jeg en 24% stigning og der kom vi

Det var da vist godt du ikke kom til at holde stile så havde du da
vist ikke kommet i gang igen.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-09-03 04:55

Steen Larsen wrote:

> Det var da vist godt du ikke kom til at holde stile så havde du da
> vist ikke kommet i gang igen.

Det har du ret i. Men ellers kender du selvfølgelig også den med at bakke
lidt og "knække" vogntoget helt inden start. Den har jeg været nødt til at
bruge på en meget glat bakke om vinteren - og det virker bare.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 23-09-03 09:39

> Det har du ret i. Men ellers kender du selvfølgelig også den med at bakke
> lidt og "knække" vogntoget helt inden start. Den har jeg været nødt til at
> bruge på en meget glat bakke om vinteren - og det virker bare.

Undskyld jeg blander mig men hvad mener du at du med at du knækker vogntoget
? Bakker du campingvognen ud til siden og så kører frem igen ?

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-09-03 09:55

Søren Uttrup wrote:

> Undskyld jeg blander mig men hvad mener du at du med at du knækker
> vogntoget ? Bakker du campingvognen ud til siden og så kører frem
> igen ?

Hej Søren.

Det der menes er at du drejer og bakker indtil bil og campingvogn er
knækket helt sammen så får du ca. 1 meter til sætte bilen igang før
campingvognen skal igang, imens skal du kun dreje campingvonen, det
gør at bilen lige når at få så mange omdrejninger at den har momennt
til at trække campingvognen igang.

P.S. Det kræver selvfølig at der er plads til det(har prøvet at holde
på en stejl bjergvej tæt op ad en bjergside da lykkes det først da der
var 3 venlige stærke mænd der skubede på pyha)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : sten

Dato : 22-09-03 22:43

Carsten Stage wrote:

> Umiddelbart burde der ikke være problemer. De 115 heste er OK (ved
> hvor mange omdrejninger?).

Mangler data - søger stadig
Omtalte Mazda er 12 ventilet.

--
mvh sten bo

---

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-09-03 06:25

sten wrote:

> Mangler data - søger stadig
> Omtalte Mazda er 12 ventilet.

Hej sten.

Hvad er det for en mazda model for når jeg søger finder jeg ikke nogle
men 2,2 motor kun 1,8-2,0-2,3-2,5?

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : sten

Dato : 23-09-03 07:58

Steen Larsen wrote:

> Hej sten.
>
> Hvad er det for en mazda model for når jeg søger finder jeg ikke
nogle
> men 2,2 motor kun 1,8-2,0-2,3-2,5?

Hej Steen

F.eks.

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=311389
Og her er en hel række
http://dk.kelkoo.com/shopbot/search.jsp?from=shopbot&catPath=dk%2Fused_cars&catId=9413&brand=Mazda&model=626++2.2&yearfrom=1990&yearto=2003&mn=&mx=&x=16&y=8

Der var tidligere også en anden 7 sæders, i Helsinge, begge reg sidst
i 94, og jeg fandt et sted en oversigt over Mazda motorer. (Uden data)
I den sluttede 2.2 i 93, så jeg ved ikke om der har været for mange af
dem på lager - eller hvordan det skal forstås. Kan sikkert få en
forklaring i anden gr.( eller hos Mazda

Syns der kan være lidt fornuft for en ældre påholdende (pinedød
nødvendigt med 3 unger) Dansk campist at kikke på lidt råstærk ældre
Japaner. Bere den ikke er for gammel.

Vi kører i en 86 2.0 camry der for 4 år siden kostede 25.000 og har
kørt os 110000. Kostet en udstødning - en gang støddæmpere og lidt
bremse, styre og ophængsdele. Den fik rigtige tæsk i Norge, klarede
det med bravur og har absolut ingen rust i bunden, eller omkring træk,
men er knap så pæn. og begyndt at blive lidt mølædt i dørkanterne. -
Og ikke mindst er solen blevet slem igennem forruden,. for mange små
fart-ridser.
Måske ku man gentage spøgen. Knægten er begyndt på efterskole,
autolinien, vil lige nu være pladssmed og plager om noget at arbejde
på. De har både værkfører og mekanikere som lærere og kører selv deres
projekter gennem syn - og har en lukket bane til de har kørekort.
og så har han selv sat sin bil i stand.
Ja men er det ikke et herligt vinterprojekt at lege med. ..........
lede efter bil.

--
mvh sten bo

---

Fra : Henrik Christensen

Dato : 23-09-03 00:20

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message news:<bkn8ms$9lf$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> omdrejninger - hvilket også afspejles i en relativ høj gearing. 40 km/t i
> topgear ved 1000 snoninger er ikke specielt højt - min lille 75 hestes

Hejsa

Jeg har selv en Mazda 2.0i st.car fra 1994 med 90 HK, og den trækker
fint vores cv på 1200 kg, op ad bakke dog kun i 4. gear.

Hilsen
Henrik C.

Ps. Jeg har brug for en "ny" bagklap (rød), og bag-kofanger (sort)
kender i nogen der kan hjælpe mig?

Fra : phk

Dato : 25-09-03 16:03

"Henrik Christensen" <AB-VPL@GET2NET.DK> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv en Mazda 2.0i st.car fra 1994 med 90 HK, og den trækker
> fint vores cv på 1200 kg, op ad bakke dog kun i 4. gear.

Det er kun et spørgsmål om at du kommer til den rigtige bakke, så holder du
op med at prale med ovenstående ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 25-09-03 19:59

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun et spørgsmål om at du kommer til den rigtige bakke, så holder
du
> op med at prale med ovenstående ;)

hehe ja undskyld - men jeg må give dig ret - havde en sprit ny Mazda 626
Europa 2,0i med 90 hk i 1995 - kan ikke huske drejningsmoment. Den var Rød -
5 døres - kostede hvis kr. 176.000 - ja det var tider - dejlig bil med fint
udstyr bl.a servo og centrallåse - det var hit dengang - og flot var den
jow - jow - men trække min CV - øh det syntes jeg godt nok ikke den kunne -
havde den i 1 år og købte så en Carina II 2,0 GLi med 126 hk - se det var
straks bedre den kunne da bestige Brenner med CV og 100 km/t på nålen i 3.
gear - MEN køleren er/var for lille - måtte side med vinduerne åbne og fuld
damp på varmeapparatet - med 30 gr. på termomteret - PYHA - nej - hehe -
det går da heldigvis lidt bedre idag ) - men Mazdaen var en fin bil i det
daglige - helt sikkert.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Henrik Christensen

Dato : 26-09-03 01:08

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message news:<3f730360$0$13198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> "Henrik Christensen" <AB-VPL@GET2NET.DK> skrev i en meddelelse

> Det er kun et spørgsmål om at du kommer til den rigtige bakke, så holder du
> op med at prale med ovenstående ;)

Hm, er bakkerne ved Silkeborg da ikke rigtige bakker?
Vi har ikke været udenlands endnu, du tænker vel på Kassel.

Fra : phk

Dato : 27-09-03 05:47

> "phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message
> >

> Hm, er bakkerne ved Silkeborg da ikke rigtige bakker?

Jo - på cykel :)

Kassel er 7% stigninger km efter km hvilket belaster alt. Men rolig nu, de
fleste biler klarer det da. Men man holder ikke hastigheden og man er glade
for de små gear også :)

--
Per, Esbjerg

Fra : sten

Dato : 26-09-03 07:24

phk wrote:
> "Henrik Christensen" <AB-VPL@GET2NET.DK> skrev i en meddelelse

> Det er kun et spørgsmål om at du kommer til den rigtige bakke, så
> holder du op med at prale med ovenstående ;)

Må lige indskyde at jeg har en 600 kgs klapkasse CC
mon ikke 3´ og 3500 - 4000 klarer det meste. Ligeglad med gear bare
det er til at holde ud at høre på. Er der ikke lidt prestige i at ku
holde den i topgear når der er modvind. burde vel ikke være et
problem her. Må ud og ha lidt data hos Mazda.

--
mvh sten bo

---

Fra : sten

Dato : 29-09-03 15:42

Fik et link der sagde 180nM ved 3000
Min bekendte siger at den går ca.130 i 5´ ved 3000
--
mvh sten bo

---

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-09-03 16:50

sten wrote:
> Fik et link der sagde 180nM ved 3000
> Min bekendte siger at den går ca.130 i 5´ ved 3000

Hej Sten

Jeg tror ikke du skal regne med at køre ret meget i 5. gear for det
svarer ca. til 2000 omd. ved 90 km/t det tror jeg er for lidt. (Hvis
altså at de oplysninger passer)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : [BitSeN]

Dato : 29-09-03 17:09

On Mon, 29 Sep 2003 17:49:44 +0200, "Steen Larsen"
<steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>altså at de oplysninger passer)

>Må lige indskyde at jeg har en 600 kgs klapkasse CC

Fik du den her.... ? det skal edderm.... gå op af før en Mazda, med
2,2 liters motor ikke kan slæbe en trailer på 600 kg.

Efter min bedste overbevisning kan han overhovedet ikke mærke den er
der (før naturligvis han er langt over hastigshedsgrænserne).

Men man også sige at det er en endog særdeles vigtig oplysning for at
smide "så sent".

mvh
Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-09-03 17:18

[BitSeN] wrote:

(Hvis

> Fik du den her.... ? det skal edderm.... gå op af før en Mazda, med
> 2,2 liters motor ikke kan slæbe en trailer på 600 kg.

OK det er en anden sag så er der jo ingen problemer. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : sten

Dato : 29-09-03 17:39

Steen Larsen wrote:

> Hej Sten
>
> Jeg tror ikke du skal regne med at køre ret meget i 5. gear for det
> svarer ca. til 2000 omd. ved 90 km/t det tror jeg er for lidt.

> (Hvis altså at de oplysninger passer)

Jo det tror jeg nok, og jeg leder så efter momentkurven for bedre at
kunne bedømme hvor den tar fat.- det er en motor med lang slaglængde.
86.0 x 94.0 og den skal nok ikke rotere så meget. Der må være en grund
til at de beholdt/tilbød den 12 ventilede motor til deres
stationsvogne flere år efter at 1.8 og 2.0 -16 ventiler blev indført i
øvrigt. Dejlig velpasset bil med riv i elastikken næsten helt fra
bunden. Jeg er vant til en 2.0 106 hk camry - og denne føles trods
vægtforskel bedre.

--
mvh sten bo

---