Hvorfdan gøres dette lettest....
Fra : Magnus

Dato : 22-09-03 09:43

Jeg har et design bestående af tre kolonner med en top og bund række som
ligsom starter og afslutter disse tre kolonner.

Det kan laves med <TABLE> men vel også med CSS.

Men jeg ville gerne have en sort streg på 1 til at omramme disse tre
kolonner og hvordan laver jeg smartest disse tre kolonner er det ikke i CSS
eventuelt hvordan?

/Magnus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-03 11:37

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev

> Jeg har et design bestående af tre kolonner med en top og bund række som
> ligsom starter og afslutter disse tre kolonner.
> Det kan laves med <TABLE> men vel også med CSS.

Ja, det kan laves med float og clear, i html:

.... og i css:

body{
margin:0;
padding:0;
}
#top{
width:99%;
}
#left{
float:left;
width:30%;
border:1px solid black;
margin-right:2%;
}
#midt{
float:left;
width:30%;
border:1px solid black;
margin-right:2%;
}
#right{
float:left;
width:30%;
border:1px solid black;
}
#bund{
clear:both;
width:99%;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : jopa

Dato : 22-09-03 12:02

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et design bestående af tre kolonner med en top og bund række
> som ligsom starter og afslutter disse tre kolonner.
>
> Det kan laves med <TABLE> men vel også med CSS.

Her lidt at lege med
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-09-03 12:53

"jopa" <222jopa@c.dk(fjern222)> wrote in message

> Her lidt at lege med
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

Hejsa.

Synes ikke nogen af dem er brugbar. Højre menu går ofte ind over midten hvis
browseren ikke er af fuld størrelse.

Jeg fortrækker at bruge en tabel hvis man skal lave et 3 kolonne system:

Derefter putter man alt i div inde i datacellerne og selvfølgelig lige
opdatere koden lidt med style osv.
Så det kan styres via et stylesheet.

- Bare min mening

--
Mvh Stig Sørensen

Gratis sms - Gratis Java spil - Gratis unlock
-- > http://Mobil.DontDoIt.dk < --

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-09-03 13:17

Stig Sørensen wrote:

> Synes ikke nogen af dem er brugbar. Højre menu går ofte ind over midten hvis
> browseren ikke er af fuld størrelse.

Det kan der rådes bod på med lidt padding og lignende. Man skal meget
langt ind for at teksten smadres her:

<http://www.folkclubfyn.dk/index.html>

mit udgangspunkt har været

(<http://www.html-faq.dk/2003.asp>
html-faq.dk - Placering og design med div og css)

> Jeg fortrækker at bruge en tabel hvis man skal lave et 3 kolonne system:

Det er unægteligt sikrest hvis man kun er ude efter at få bedst mulig
tekstombrydning. Det er først hvis kodestruktur og søgemaskineresultater
også har en betydning at det kan betale sig at pille med div'erne

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-09-03 13:45

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> Det kan der rådes bod på med lidt padding og lignende. Man skal meget
> langt ind for at teksten smadres her:
>
> <http://www.folkclubfyn.dk/index.html>

Rigtigt. Men det sker når browseren bliver lille nok. Selvfølgelig er der
ikke nogen der gør deres browser så lille, men det er mere noget psykisk
tror jeg.
Hvis jeg ved at min side ser forskellig ud når man gøre browseren mindre og
det _kan_ lade sig gøre, at højre menu går ind over indholdet, ja det kan
jeg bare ikke

Ved ikke kun om det kun er mig der har den 'fobi' :)

Jeg ved ikke helt hvad du mener her?

fortsat god dag

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-09-03 15:55

Stig Sørensen wrote:

[snip: layout kan smadres ved at gøre vinduet meget småt]

> Ved ikke kun om det kun er mig der har den 'fobi' :)

Njaeøhh - jeg har haft samme idé, men er nået til at alt layout kan
smadres eller gøres ubrugeligt hvis man resizer eller skalerer font,
eller sågar gør begge dele.

Det er kun et spørgsmål om _hvor_ grænsesøgende brugeren skal være før
det går galt...

> Jeg ved ikke helt hvad du mener her?

Først mener jeg at jeg gerne vil have en vis stringens i min kode aht.
at jeg ikke altid er den eneste der retter i den. I samme afdeling kan
jeg oplyse at nedlægningen af tabel-designet (som var kodet i hånden,
dvs der var ikke "overflødig wysiwyg kode") i gennemsnit gjorde
folkclubfyn.dk-siderne 30% mindre/lettere. Det "har lov" i min bog!

Hvad søgemaskiner angår - det forlyder i diverse undersøgelser der
beskæftiger sig med søgemaskiner at det er en fordel hvis indhold og
overskrifter kommer ret tidligt i body-koden. Det er meget lettere at
sørge for med et div-layout. Samme tilretning gavner i øvrigt folk som
bruger skærmlæsere og lignende.

> fortsat god dag
i lige måde

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-09-03 16:19

> [...]
> eller sågar gør begge dele.
>
> Det er kun et spørgsmål om _hvor_ grænsesøgende brugeren skal være før

Ja, kan kun være enig med dig.

> [...]
> overskrifter kommer ret tidligt i body-koden. Det er meget lettere at
> sørge for med et div-layout. Samme tilretning gavner i øvrigt folk som

Arh ok. Jeg forstår nu.

Min side: http://mobil.dontdoit.dk består af én tabel. Ikke den typiske
tabel i en tabel i en tabel i en tabel - smøre.
Hvor mange også laver 10.000 dataceller, hvor jeg bare putter en div i én
datacelle.

Så det er begrænset (i mit tilfælde), hvor meget kode der er overflødig og
(i mine øjne) et bevis på, at sideopbygning med én tabel ikke behøves at
være uoverskuelig. Men hvis vi tager http://www.thomaslunde.dk ser vi at han
bruger 10.000 dataceller istedetfor bare at bruge et par div og class som
jeg har gjort.

Det med søgemaskinerne kan jeg kun give dig ret i, der er ikke så meget at
gøre når man bruger en tabel :)