Skærme
Fijala 3554
Rengøring af skærm på bærbar ?
Fra : Rune Jørgensen

Dato : 22-09-03 14:51

Hejsa er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg renser skærmen på min
bærbare ?

På forhånd tak.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-03 17:27

On Mon, 22 Sep 2003 15:50:46 +0200, Rune Jørgensen wrote:

> Hejsa er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg renser skærmen på min
> bærbare ?
>
> På forhånd tak.

Jeg bruger selv varmt vand på en meget finkornet klud/toiletpapir - er den
meget snavset, så tag en dråbe sulfo i en stor kop varm vand og brug dette
på skærmen. Tør efter med et stykke fin køkkenrulle opredet i vand.
Brug herefter endnu etstukke køkkenrulle - i tør tilstand - og eftertør
skærmen.

Jeg ville holde mig fra skærm rens af div. typer, da man ikke aner om det
beskadiger skærmen.

Men jeg hører også til den generation af CRT skærm ejere, der ALDRIG brugte
det til CRT skærme, da de havde et coating lag at passe på, og som godt
kunne skalle af ved brug af de forkerte midler til regøring.

Ved faktisk ikke om TFT skærme har et coatingslag - ved I det ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 22-09-03 17:39

On Mon, 22 Sep 2003 18:27:15 +0200, Dr.Ralph wrote:

> Ved faktisk ikke om TFT skærme har et coatingslag - ved I det ?

Mon ikke mange har en eller anden form for antirefleks-coating?

Men alene det faktum at skærmen er lavet af en eller anden form for
plastic ville afholde mig fra at bruge rengørings/opløsningsmidler. På
mine Sony CRT'er bruger jeg gerne noget mildt rengøringsmiddel eller
lignende sprøjtet på en klud/viskestykke - men ikke noget "giftigt" som
alkohol og lign.!

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-09-03 22:03

Jesper Rasmussen <jr.news@stofanet.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> mine Sony CRT'er bruger jeg gerne noget mildt rengøringsmiddel eller
> lignende sprøjtet på en klud/viskestykke - men ikke noget "giftigt" som

Damn, jeg er ellers fan af ufortyndet 3db. salmiak spiritus istedet for
Ajax Universal :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Maestro

Dato : 26-09-03 02:21

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message news:<1ireqpnf01txk.gq5psg24f3m3.dlg@40tude.net>...

> [...]
> kunne skalle af ved brug af de forkerte midler til regøring.
>
> Ved faktisk ikke om TFT skærme har et coatingslag - ved I det ?

Her er hvad jeg lige fandt på Viewsonic´s hjemmeside, de siger at man
IKKE må bruge vand! Gad vide hvad de helt præcis mener med det, for
meget glas rens som de selv forslår, er vel baseret på vand!?

Cleaning LCD monitors:
Wipe the screen with a clean, soft, lint-free cloth. This removes dust
and other particles.
If still not clean, apply a small amount of non-ammonia, non-alcohol
based glass cleaner onto a clean, soft, lint-free cloth, and wipe the
screen with only a slight pressure. Too much pressure may damage the
screen.

Warning: DO NOT use water on LCD monitor.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 27-09-03 12:47

On 25 Sep 2003 18:20:47 -0700, Maestro wrote:

> Warning: DO NOT use water on LCD monitor.

Det er nok næppe fordi vand kan skade skærmen, men nok nærmere fordi
vand (fra vandhanen) indeholder kalk, der giver sådan nogen hvide
striber/pletter. Prøv fx. at tørre et glasbord (eller din CRT skærm) af
med en våd karklud - det ser ikke pænt ud!