et spørgsmål
Fra : KeNzO

Dato : 22-09-03 11:00

Jeg sidder her med en oldtids computer den er ca. 7 -8 år gammel som jeg
skal installere win 95 på
Men dem det ejer det er hersens computer vil gerne have noget mere ram i
"dyret" det eneste de faktisk bruger den til er til deres netbank og sende
emails.
Den har 32 mb ram men hvad hedder disse ram ?
Kan man overhovedet købe disse ram endnu ?

Denne email er tjekket med
Norton ANTI virus 2004

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-09-03 11:05

In article <3f6ec827$0$24702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KeNzO wrote:
> [...]
> emails.

> Den har 32 mb ram men hvad hedder disse ram ?

Sandsynligvis EDO eller FPM 72pins ram, men et bundkort navn og/eller
navn paa det chipset den har vil helt sikkert kunne afgoere det.

Thomas

Fra : KeNzO

Dato : 22-09-03 11:19

bundkortet hedder Asus hvis det kan bruges

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-09-03 15:31

In article <3f6ecca9$0$24629$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KeNzO wrote:
> bundkortet hedder Asus hvis det kan bruges

Ikke helt nok :-/ Asus laver mange bundkort. Der staar ogsaa
et model nummer. F.eks. p55t2p4 eller xp55t2p4, eller p5a som
nok er for nyt til at det kan vaere det.

Det er ofte skrevet med forholdsvis store hvide bogstaver paa
printet.

Thomas

Fra : KeNzO

Dato : 22-09-03 22:31

Det er oxo lige meget nu for dem det ejer den gamle computer, har besluttet
at de vil har en ny computer og skal i gang med at finde stumper til den
nye.
Men jeg ville takke for den hjælpsomhed som findes her i gruppen

Denne email er tjekket med
Norton ANTI virus 2004

Fra : JSM

Dato : 22-09-03 11:12

"KeNzO" <kenzo21@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> emails.
> Den har 32 mb ram men hvad hedder disse ram ?
> Kan man overhovedet købe disse ram endnu ?

Der er her tale om gætteværk fra min side. Det mest sandsynlige, maskinens
alder taget i betragtning, er at maskinen kører med 72pins RAM. Med den
alder maskinen har kunne det også godt være 4 stk. 8 Mb 30-pins moduler,
men da 30 pins moduler i den størrelse var temmeligt pebrede allerede
dengang tror jeg ikke det er sandsynligt.
Men flå dog låget af den og check hvad der sidder af sokler i den. Og/eller
brug LIM kommandoen.

Hvis der er tale om 72 pins RAM så kan de fleste forhandlere skaffe det
hjem. I firmaet jeg arbejder for kan vi ihv.fald skaffe det, så må andre
også kunne. Men jeg vil nok nærmere anbefale at du slår en smut forbi
f.eks. news:dk.marked.privat.edb.intern og køber det der, da det garanteret
vil være betydeligt billigere.

mvh
Jesper