Fornufts pc !?
Fra : Allan Didriksen

Dato : 21-09-03 15:01

Hej !
Jeg er ved at sammensætte en rigtig fornuftig og prisbillig pc.
Jeg har købt en Barton 1833 Mhz (2500+) og kigger meget intenst på
Asus A7N8X 2.0 Deluxe . En ting jeg ikke helt forstår er. Dette bundkort
reklamerer
med dual ram kanal. (2 x 400) Får jeg glæde af det med mit valg af Barton ?

Mvh
Allan D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-03 15:10

In article <bkka7r$1tlb$1@news.cybercity.dk>, Allan Didriksen wrote:

> Asus A7N8X 2.0 Deluxe . En ting jeg ikke helt forstår er. Dette bundkort
> reklamerer
> med dual ram kanal. (2 x 400) Får jeg glæde af det med mit valg af Barton ?

Kort svar: nej ikke vildt.
Laengere svar: Da AMDs Athlon XP/Barton cpuer ikke bliver holdt tilbage
p.g.a. manglende baandbredde, saa nytter det ikke det store at stille
mere baandbredde til raadighed!

Mvh Thomas, Vanloese

Fra : JK

Dato : 22-09-03 08:27

On Sun, 21 Sep 2003 16:00:51 +0200, "Allan Didriksen" <ad@cool.dk>
wrote:

> [...]
>reklamerer
>med dual ram kanal. (2 x 400) Får jeg glæde af det med mit valg af Barton ?

Det er da alletiders bundkort. Men dual-ram band betyder ikke så
meget, undtagen hvis det er et nforce2 bundkort med onboard grafik.

Så A7N8X-X yder faktisk lige så godt. Begrænsningen er cpu'erne hos
AMD. De er ikke til at trække over 3500 Mb/sec i memory ydelse, hvor
P4 kan tangere 6000.

Pc3200 ram dual giver jo teorestisk 6400 Mb/sec. Med onboard grafik er
der ekstra båndbredde at tage af.

Men 2500+ er skam en udmærket cpu. Jeg bruger den selv. Jeg kører
11x190 med den, ved standard cpu voltage. Der skal en dygtig køler på,
og den skal sigte imod lav støj samtidigt. Jeg bruger Zalman 7000Cu.

hilsen

John

Fra : Tommy

Dato : 24-09-03 06:34

Hej

Jeg har lige bygget an kasse sammen i weekenden med følgende specs:

A7N8X-X med en Barton 2500+, 512DDR 2700 i en klods.

Så vidt jeg kunne forstå ud fra manualen så skal der være ram i to banks for
at den kan udnytte 2 kanals ram.

/Tommy