Størrelse af netware-server?
Fra : LH

Dato : 05-01-01 23:34

Hej

En netop indkøbt IBM-server, var egentlig tænkt som en Win2000-server.
Af forskellige årsager overvejer jeg nu at lade Netware styre løjerne.

Mit spørgsmål er så, kan denne server godt trække et Groupwise-posthus
foruden at være fil-server? Der skal regnes med 100 brugere af
posthuset(ikke heftig trafik, tværtimod), og et langt mindre antal på
fil-delen.

Serverspecs.:
PIII-750, 18 Gb hd, 126 el 256 Mb RAM.

--
LH

Fra : Christian Bering

Dato : 06-01-01 02:52

On Fri, 05 Jan 2001 22:34:23 GMT, LH <8wonder@beer.com> wrote:

>En netop indkøbt IBM-server, var egentlig tænkt som en Win2000-server.
>Af forskellige årsager overvejer jeg nu at lade Netware styre løjerne.

Hurra. :)

> [...]
>foruden at være fil-server? Der skal regnes med 100 brugere af
>posthuset(ikke heftig trafik, tværtimod), og et langt mindre antal på

Ja, det kan den godt. Netware 5.1 kræver noget mere RAM, men hvis du
ikke bruger web-serveren og IBM WebSphere, så vil det sandsynligvis
trille fint.

/Christian

Fra : Christian Bering

Dato : 06-01-01 15:00

On Sat, 06 Jan 2001 02:51:40 +0100, Christian Bering
<christian@bering.gl> wrote:

>Ja, det kan den godt. Netware 5.1 kræver noget mere RAM, men hvis du
>ikke bruger web-serveren og IBM WebSphere, så vil det sandsynligvis
>trille fint.

Hov, overså dit "eller". Min kommentar gik på den forudsætning, at du
har 256 MB RAM i serveren (i hvert fald til Netware 5.1).

/Christian

Fra : LH

Dato : 06-01-01 17:56

D.v.s at det vil være "sundest" at have minimum 256 MB i serveren? I
øjeblikket er der nemlig kun 128, men heldigvis er en opgradering
ikke noget problem.

Tillægsspørgsmål: Jeg er en smule nervøs ved at have posthuset samt
filserveren på en og samme server, men er denne "noia" berettiget?
Ville det ikke være mest hensigtsmæssigt at have det fordelt på to?

--
LH

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 06-01-01 18:33

Hejsa
Hvis ikke du vil bruge dokumenthåndteringen i GroupWise så er der ingen
prob. i at have det på samme server.
Selvfølgelig vil den serveren være single point of failure, men det må man
jo vurdere ud fra oppetid kontra $$$

Mvh.
Kasper

Fra : LH

Dato : 06-01-01 20:34

Ahh, de kære penge! Jeg fik iøvrigt lige licenspriserne for Groupwise
serveret her i ugen, og det var lige før jeg var raslet ned af stolen.
-Det er saftsusme en masse penge man skal af med for ca. 100 nye
brugere!

--
LH

Fra : Dan Mortensen

Dato : 06-01-01 22:24

On Sat, 06 Jan 2001 19:33:32 GMT, LH <8wonder@beer.com> wrote:

> [...]
>serveret her i ugen, og det var lige før jeg var raslet ned af stolen.
>-Det er saftsusme en masse penge man skal af med for ca. 100 nye

Er det ikke for "samtidige" brugere...??

Dan Mortensen

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 07-01-01 13:23

Nope det er pr. klient

/Kasper

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 07-01-01 13:25

Hej igen
Er det til en virksomhed, skole el. anden offentlig inst. ??
Der findes en hel del rabataftaler

Fra : LH

Dato : 07-01-01 14:34

Hej

det er en offentlig inst. men selv med alverdens rabatter, aftaler og
alt andet, så synes jeg stadig det er mange penge at kaste efter det.
-Behovet skal ligesom være der for at kunne berettige den "store"
udgigt!

Så vidt det er mig oplyst er det jo pr. bruger på GW-posthuset.

Beslutningen ligger nu ved "Chief1" som skal finde de nødvendige
penge, men jeg tror han er lidt ked af at smide så mange penge på
bordet selvom det er hans egen ide med "email til alle"!

Kommer pengene ikke på bordet, så installerer jeg den Win2000 server
jeg snakkede om i starten! *skynder sig i skjul*

--
LH

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 08-01-01 17:20

Skulle det være billigere med en Windown 2000 server ??? du skal vel også
betale for Exchange !!

Fra : LH

Dato : 08-01-01 19:26

Nej nej, du misforstår. Er der ikke penge til at gennemføre ideen
"email til alle", så kommer der ingen email overhovedet! Og da jeg har
en Win2000-server klappet og klar, så bliver den sat igang istedet for
Netware.

Jeg er komplet newbie m.h.t Netware, og derfor vil jeg så nødigt igang
med det. Forskellige årsager gør, at Netware bliver fortrukket såfremt
der skal laves en masse postkasser.

Er der iøvrigt ikke en forklaring på "normalt dansk" om
grundprincipperne i Netware? Link?

--
LH

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-02-01 10:01

> [...]
>
> Jeg er komplet newbie m.h.t Netware, og derfor vil jeg så nødigt igang
> med det. Forskellige årsager gør, at Netware bliver fortrukket såfremt

Jeg er i en situation, der minder lidt om din. Og hvis det bare er mail og
ikke andet i er ude efter, ville jeg ikke så meget som overveje Groupwise.
Er man normalt "til Windows", er Netware noget af et misfoster at komme i
gang med (og sikkert vice versa (<- flameprotection)). Og GW kan jo lissom
ikke rigtigt køre uden et DNS-træ.
Men i øvrigt er GW faktisk et fornuftigt program set fra brugernes
synsvinkel - det er min oplevelse at det er rimeligt let at betjene - også
for relativt uøvede. Men det bliver IMHO kun relevant, hvis man vil benytte
noget af groupware'n (kalender, fællesdokumenter m.v.).

> Er der iøvrigt ikke en forklaring på "normalt dansk" om
> grundprincipperne i Netware? Link?

Jeg har ikke været i stand til at finde det.

mvh
Jan

Fra : LH

Dato : 02-02-01 17:12

Hovedårsagen til mit sp. om GW er, at GW er "det store firmas
valg"(meget stort hint!), og dermed synes jeg at det, så vidt muligt,
skal respekteres.

Det bliver faktisk kun email for selve email-delens skyld, alt det
andet vil ikke blive brugt af hovedparten af de kommende brugere.
-Lidt af et dilemma!

--
LH

Fra : Carsten Bager

Dato : 09-01-01 02:10

LH wrote:

> [...]
> serveret her i ugen, og det var lige før jeg var raslet ned af stolen.
> -Det er saftsusme en masse penge man skal af med for ca. 100 nye
<KLIP>

Pegasus mail (Windows) client og Mercury mail server (Novell) kører
ganske
fint (sammen). De er simple, de er stabile og de er gratis. Prøv at se
http://www.pmail.com/

M.V.H.
Carsten

Fra : Christian Bering

Dato : 06-01-01 18:29

On Sat, 06 Jan 2001 16:56:07 GMT, LH <8wonder@beer.com> wrote:

>D.v.s at det vil være "sundest" at have minimum 256 MB i serveren?

Absolut. 128 MB er - så vidt, jeg husker - minimum bare til Netware
5.1 uden applikationer på.

> I øjeblikket er der nemlig kun 128, men heldigvis er en opgradering
>ikke noget problem.

Det bør du IMO absolut gøre. Netware er blevet en RAM-sluger.

>Tillægsspørgsmål: Jeg er en smule nervøs ved at have posthuset samt
>filserveren på en og samme server, men er denne "noia" berettiget?
>Ville det ikke være mest hensigtsmæssigt at have det fordelt på to?

Tjoh. Smider du smider nyeste patches på både Groupwise og Netware, så
kører det jo altså ret stabilt. I visse situationer er det naturligvis
en fordel at kunne tage filserveren ned til service uden at folk skal
lukke deres Groupwise ned (og omvendt). Men da du sikkert alligevel
skal informere folk om, at det ene eller andet bliver lukket ned, kan
du ligeså godt fortælle dem, at både post og fil-/print-services er
nede, og at de kan (skal?) lukke deres PC'er helt ned, mens det varer.
Men der er ikke nogen endegyldig sandhed på sådan et spørgsmål; det er
mest et spørgsmål om penge. Jeg ville normalt ikke have noget problem
med at køre 100 brugeres filer og post på samme server, men det
afhænger naturligvis af omstændighederne.

/Chrisitian