Hvalpefoder ¿
Fra : Fru Bufas

Dato : 09-04-01 17:08

Hej !

I går diskuterede vi på Hundechatten bl.a. hvalpefoder. Så jeg vil oxo lægge
diskutionen ud her...

- Hvorlænge skal man fodre med hvalpefoder ??? Og hvorfor ???

- Er der bestemte typer af foder, der øger risikoen for HD ???

Mange hilsner

Fru Bufas

--

- Der er stadig ledige pladser til Internet TræningsWeekenden ! Kom med og
mød andre hundefolk fra Nettet... se mere på http://hunde-viden.homepage.dk/

Læs mere om hundechat på http://bufas.homepage.dk/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-04-01 21:23

> - Hvorlænge skal man fodre med hvalpefoder ???

<> Tja Sandra fodrede jeg med hvalpefoder til hun var ca. 10 mdr . hvor jeg
så langsomt skiftede over til voksenfoder fordi hun fik konstateret
vokseværk ....

men egentlig skulle det være ligegyldigt om man bruger et hvalpefoder eller
et kvalitetsmærke voksenfoder idet hunden under alle omstændigheder får den
normale størrelse væksten foregår bare lidt langsommere når man fodrer med
voksenfoder .. så vidt jeg er orienteret ....

MVH Ami

Fra : Fru Bufas

Dato : 10-04-01 16:31

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> normale størrelse væksten foregår bare lidt langsommere når man fodrer med
> voksenfoder .. så vidt jeg er orienteret ....

hm... Jeg vil nu foretrække at hunden følger sin naturligeopvækst og ikke
gror for langsomt... ???

Men de ti mdr er jo oxo på vej mod et år (som jeg pt tror på). På
Hundechatten blev nævnt 15 kg's tid... og det har Razco (og han er knap 5
mdr.) forlængst spist... men måske er der forskel på hvilken type foder det
er... ???

Mange hilsner

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-04-01 20:57

> hm... Jeg vil nu foretrække at hunden følger sin naturligeopvækst og ikke
> gror for langsomt... ???

Tja egentlig er der jo ikke tale om at hunden gror for langsomt når den får
voksenfoder ... snarere at der er fare for hvalpen når den får hvalpefoder
gror for hurtigt ... og derfor kan få knogleproblem/ vokseværk o.lign.

MVH Ami

Fra : Fru Bufas

Dato : 10-04-01 21:44

> [...]
> voksenfoder ... snarere at der er fare for hvalpen når den får hvalpefoder
> gror for hurtigt ... og derfor kan få knogleproblem/ vokseværk o.lign.

Ja... og nej...

Vil det med andre ord sige at det er bedre at fodre med voksenfoder end med
hvalpefoder ???

Det har vel oxo noget at gøre med hundens aktiveringsniveau ? Herunder oxo
race og størrelse ? Man foderer jo ikke en ikkemotionskrævende hund som en
f.eks. en super energisk Border Collie ?

Mange hilsner

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

- Links til spændende hundesider på :
http://hjem.get2net.dk/Holgerd-og-Gunnar/

Fra : V. Iversen

Dato : 11-04-01 16:07

I Hvalpefoder findes der jo ting som hunden behøver til sin naturlige
opvækst. Det være sig ekstra kalk m.m. Voksen foder kaldes
vedligeholdelsesfoder og jeg tror ikke der er de ting i det, som en voksende
hund behøver. Det nytter jo heller ikke at fodre med et hvalpefoder til små
hunde, hvis din hund kommer op og veje 50-60 kilo som fuldvoksen. Jeg tror
ikke det blot er et salgs gak. Hvorfor skulle producenterne have besværret
med at producere flere forskellige varer, hvis de kunne nøjes med et
produkt. Jeg vil dog råde alle der er i tvivl om hvilket type foder de skal
bruge til deres hund, at kontakte deres dyrlæge for råd og vejledning. Det
kan ikke siges for mange gange: Lad være med at fodre jeres hunde med
billigt hundemad. Der er jo en grund til at det er billigt. f.eks. Når man
kigger på en pose med hunde mad kan man altid se hvilket produkt der er
hovedingrediensen. Det er det der står først på ingrediens oversigten. På de
billige mærker er det altid Hvede eller andre kornprodukter. På de dyre
mærker er det altid en kød kilde så som kylling eller lam. På de billige
produkter står der også at kød delen i produktet består af kød og
kødlignende produkter. (Eller noget i den stil. Jeg har ikke nogen pose at
kigge på Kødlignende produkter vil her typiskt være benmel, sener, blod
og andet affald!!! Fy for helvede... Det er nemlig sådan, at der ikke er
krav om at skrive hvor meget der er af hvad, men at det skal stå i
kronologisk rækkefølge, med hovedingrediensen øverst. Dette prøver
producenterne så at skjule så godt som muligt. Derfor læs altid grundigt på
posen, hvis I er bevidste om kvaliteten på den hundemad jeres elskede hund
skal spise. Kvalitet og pris hænger sammen!!!! Til sidst vil jeg sige dette:
Hvalpens aktivitets niveau hænger ikke sammen med hvilket hvalpefoder man
fodrer med, kun mængden af det foder man giver. En hund må aldrig blive
overvægtig, så man kan jo hurtigt se på sin hund om man giver den for lidt
eller for meget at spise.

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : Fru Bufas

Dato : 12-04-01 22:01

Jeg kan kun sige at jeg er enig...

Fru Bufas

--

Der er nye billeder på http://razco.homepage.dk/

Fra : Karina Rodbjerg

Dato : 10-04-01 15:27

Jeg har hørt at man skal give hunden hvalpefoder til den er ca. 1 år. Det er
vist forskelligt fra mærke til mærke, men det står som regel på posen. Jeg
fik på et tidspunkt en hvalp der havde fået eksem fordi den havde fået
voksent fuldfoder, så vi giver fortsat vores hvalp hvalpefoder selvom det er
noget dyrere og ikke så tit på tilbud

Fra : Fru Bufas

Dato : 10-04-01 16:26

"Karina Rodbjerg" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at man skal give hunden hvalpefoder til den er ca. 1 år. Det
er
> vist forskelligt fra mærke til mærke, men det står som regel på posen.

Hej Karina !

Jeg har oxo hørt det med op til 1 år...

På min sæk står der ikke noget om hvor længe... men der står til hvalpe i
opvækstfasen.. det må jo være til de er udvokset ? Men der er instruktioner
for hvalpe over 6 mdr...

Jeg er oxo af den overbevisning at man ikke skal starte for tideligt med
voksenfoder... Der er trods alt noget forskel på voksenfoder og
hvalpefoder...

Prisen kikker jeg ikke på... Det er jo ikke ret meget når det kommer til
stykket.. jo billere foder, jo mere skal de have... så det går lige op i den
sidste ende... (Jeg vil dog hellere købe et "dyrt" foder end et
"discountfoder" ... ) Jeg kikker på, hvordan hunden ser ud når den bliver
fodret med det pågældende foder... pels, størrelse m.v. Om det hedder Q
eller P er mig ligegyldig... Men jeg vil da ikke fodre med et produkt, som
har rygte for f.eks. HD som jeg skrev i mit oplæg...

Mange hilsner

Fru Bufas
--

ICQ # 44 63 61 65

Fra : V. Iversen

Dato : 10-04-01 20:57

Hvor lang tid man fodrer med hvalpefoder kommer an på hvor lang tid hunden
vokser. En lille hund er udvokset efter ca. 10 mdr. En mellem hund ca. 12-13
mdr. og en stor hund 20-24 mdr. Et godt kvalitets foder vil desuden være
orienteret mod de forskellige størrelser. D.v.s. at man kan købe hvalpe
foder til små hunde, mellem og store. Det er naturligvis utroligt vigtigt at
fodre med et hvalpefoder af god kvalitet, når hunden vokser. I ville jo
heller ikke fodre jeres børn med Junk i deres vokse år???? Det håber jeg da
ikke Køb et godt kvalitets produkt så som Eukanuba, Hills, ProPlan eller
deslige. Det er immervæk ikke mange basseøre det drejer sig om om dagen og
det har vores hunde fortjent.

Fra : Fru Bufas

Dato : 10-04-01 22:45

"V. Iversen" <louvi@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> deslige. Det er immervæk ikke mange basseøre det drejer sig om om dagen og

Helt enig....

Jeg har selv et kvalitetsfoder til Razco (ja og det er hvalpefoder til
"store hunde"), (og Bufas's foder er til store hunde, for den sags skyld) og
i den sidste ende tror jeg det er dyrere med et discountfoder, da de skal
have meget mere (og kommer af med meget mere...)

Mange hilsner

Fru Bufas
--

ICQ # 44 63 61 65

Fra : Stine

Dato : 10-04-01 20:18

Hej
Jeg kan se at der er flere delte meninger om hvalpe kontra voksen-foder og
tidspunkt for at skifte.
Jeg har en race, der vokser hurtigt. Derfor skifter jeg allerede (senest)
ved 8mdr. alderen til voksenfoder. Fra de er 6 mdr. får de ½ af hvert.
Desuden bruger jeg at give voksenfoderet som godbidder fra 4 mdr. alderen.
Så har deres mave god tid til at vænne sig til det.

Jeg har snakket med en forsker på landbohøjskolen ang. foder til
hvalpe/unghunde. Han sagde at hvalpefoder er godt, men kan også være for
godt. På grund af foderets indhold vil mange hvalpe vokse for hurtigt og har
derved større risiko for at forværre HD. HD kan forværres med en grad -
altså er din hund "født" som B, kan foderet gøre at den får C, pga. for
hurtigt vækst. Vokser hunden for hurtigt er der også øget risiko for andre
knogleskader. F.eks. Osteochondritis Disecans.
Derfor vil jeg hellere vente et ½år på at min hund når voksenstr end Og
netop lade hvalpen vokse i naturlig tempo frem for at "pace" den frem med et
"super" hvalpefoder.

Samtidig er det jo meget vigtigt at holde øje med at hvalpen ikke er for
tyk, hvalpe/unghunde skal være slanke. Og har man nu en madglad hund, ja, så
bliver den let for tyk på hvalpefoder

Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 21:21

In article <9avm2f$opk$1@sunsite.dk>, "Stine" <santippe@hund.dk> wrote:

> [...]
> godt. På grund af foderets indhold vil mange hvalpe vokse for hurtigt og har
> derved større risiko for at forværre HD.

Den dyrlæge vi bruger, sgade at 10 måneder var en god alder at skifte
til voksenforder i, så er den væreste del af voksefasen overstået, og
man risikerer ikke så nemt at hunden bliver overvægtig på voksenfoder.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Mød Brotus på http://www.edlich.dk/vovsen/

Fra : Fru Bufas

Dato : 10-04-01 22:02

"Stine" <santippe@hund.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en race, der vokser hurtigt. Derfor skifter jeg allerede (senest)
> ved 8mdr. alderen til voksenfoder.

Min hund/hvalp er en Appenzeller Sennehund og da den "først skal" HD
fotograferes, når den er 1,5 år må den være langsomt voksende ??? (selv om
jeg synes det går stært pt *G*), eller ???

> Samtidig er det jo meget vigtigt at holde øje med at hvalpen ikke er for
> tyk, hvalpe/unghunde skal være slanke. Og har man nu en madglad hund, ja,

> bliver den let for tyk på hvalpefoder

Tildels vil jeg give dig ret... Men der er forskel på hvordan man opfatter
_slank_. Da jeg træner i PH har jeg set nogle schæfere der efter _min_
mening ligner nogle, der skal have mere at spise... dermed ikke ment at
hunde/hvalpe skal være "lårfede" Personlig synes jeg ikke om en hund man kan
se ribenene på (nu tænker jeg jo her på hunde uden lang pels... jeg tænker
på korthårede/stock hårede hunde) Der er jo forskel på racer ikke ??? F.eks,
mener jeg at en lab ikke skal have samme udprægede tajle som en schæfer...
(???) For let tyk ? mja... det har vel oxo noget at gøre med, hvor meget man
fodrer dem ??? Min gamle Bufas har let ved at blive tyk, så her er jeg meget
opmærksom på hvor meget han får at spise... og hvordan han serud
naturligvis...

Mange hilsner

Fru Bufas

ICQ # 44 63 61 65

Fra : Stine

Dato : 11-04-01 20:48

"Fru Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse
> Min hund/hvalp er en Appenzeller Sennehund og da den "først skal" HD
> fotograferes, når den er 1,5 år må den være langsomt voksende ??? (selv om
> jeg synes det går stært pt *G*), eller ???

*G* Tror du ikke jeg ved hvad din hund er for en ??? ))

Men det med hvor gammel en hund skal være før HD-fotografering. Har noget at
gøre med hvornår den er "færdig" ( hvis man kan sige det sådan )
Jeg mener at din race hører under det man kalder >store hurtigtvoksende
racer>

> [...]
> se ribenene på (nu tænker jeg jo her på hunde uden lang pels... jeg tænker
> på korthårede/stock hårede hunde) Der er jo forskel på racer ikke

Man skal afgjort se på racen før man bedømmer om hunden er tyk. Men der er
også stor forskle på at være for tynd eller at være slank. Hvalpe i naturen
er sjældent tykke, og de lider ( så vidt jeg ved) heller ikke af HD - AA -
og andre knogleskader.

Det jeg mener med at vokse "langsomt" er, at knogler vokser både
længdemæssigt samt dannes i enderne ( kender ikke lige de rigtige
betegnelser ). Endestykkerne af knoglen er brusk, der skal hærde/forbene.
Vokser knogler for hurtigt længdemæsssigt kan endestykkerne ikke følge med i
"hærdningen" og derved udsættes de for et stort "pres" og der er herved øget
ricici for skader.
Derfor gælder det jo om at finde den "gyldne mellemvej" hvor alle de
centrale dele i hundens vokseri kan følge med. Indenfor samme race kan der
være store forskelle. Mine linier vokser meget hurtigt og bør derfor
kontrolleres mht. foder og væksthastighed, hvor der er andre linier af
Tervueren der vokser langsomt og sagtens kan være på hvalpefoder til de er 1
år eller mere. Det samme gør sig sikkert gældende inden for alle racer.
Stine

Fra : Fru Bufas

Dato : 12-04-01 22:05

> [...]

- Læs mere om hundechat på http://bufas.homepage.dk/
> *G* Tror du ikke jeg ved hvad din hund er for en ??? ))

Jo da

>Det samme gør sig sikkert gældende inden for alle racer.

Jow... jeg tror, at vi er enige...

Mange hilsner

Fru Bufas

--