Skudsmålsbøger
Fra : Birthe Jensen

Dato : 13-09-03 21:53

Hej.
Er der nogen der ved, hvor man kan finde skudsmålsbøger, og hvornår man
holdt op med at bruge sådanne.
Mvh.
Birthe J.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 13-09-03 22:51

On Sat, 13 Sep 2003 22:53:11 +0200, "Birthe Jensen"
<bije@post.tele.dk> wrote:

>Hej.
>Er der nogen der ved, hvor man kan finde skudsmålsbøger, og hvornår man
>holdt op med at bruge sådanne.
>Mvh.
>Birthe J.

Som du kan se her, blev de afskaffet i 1921.

http://www.dafo.dk/konfirm/rettig.cfm

Du finder dem vel i princippet i familiens personlige gemmer. De
tilhørte jo personen selv og er ofte gået i arv i familien. Nogle er
naturligvis også afleveret til lokalarkiver.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-09-03 23:09

Hej NG

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilhørte jo personen selv og er ofte gået i arv i familien. Nogle er
> naturligvis også afleveret til lokalarkiver.

Ja det kan jeg bekræfte da jeg har set en del efterhånden, men der er det at
en del skudsmål faktisk også lå på løse papirer.
Jeg har for et eksempel et antal af min morfars skudsmål liggende de er alle
på løse papirer, han har faktisk aldrig haft en egetlig skudsmålsbog, om det
var et lovkrav at det skulle være en bog ved jeg ikke, men der må have været
en del skudsmål der er skrevet på løse ark. Min morfar var født i 1901.

Niels Gjermandsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-09-03 11:03

On Sat, 13 Sep 2003 23:51:14 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>tilhørte jo personen selv og er ofte gået i arv i familien. Nogle er
>naturligvis også afleveret til lokalarkiver.

Prøv evt. at søge på DANPA.

Ordet skudsmålsbog giver 4685 hits.

http://www.danpa.dk/

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 15-09-03 22:01

Stenstrup Museum har en større samling over skudsmålsbøger indleveret fra
hele Odsherred.
Man skal ringe i forvejen for at få adgang til dem, da de opbevares bag lås
og slå!

mvh. Morten Møller Hansen

Fra : Ove Kühn

Dato : 16-09-03 21:14

Også Landsarkivet for Fyn har en samling af skudsmåls bøger og også
opholdsbøger.
Venlig hilsen
Ove Kühn

---