Danske politifolk i tysk fangenskab
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 13-09-03 09:57

Jeg søger oplysninger om en danske politimand som sammen med tusinde
andre blev interneret af den tyske besættelsesmagt den 19. september
1945. Den pågældende blev taget til fange i København og blev således
sejlet direkte til kz-lejren Buchenwald. I Frøslevlejrens Museum kan jeg
se at han kom til lejren fra Tyskland den 10. april 1945.

Hvordan kan jeg få kortlagt hans færden i perioden september 1944 til
april 1945? Jeg har prøvet et opslag i Rigsarkivets register over danske
der blev sendt i tysk fangenskab, men forgæves.

Ole Gyldenløve

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-03 18:31

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message
> [...]
danske
> der blev sendt i tysk fangenskab, men forgæves.

Har du været i kontakt med Neuengamme-foreningen?

mvh
Peter

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 13-09-03 22:05

> Har du været i kontakt med Neuengamme-foreningen?

Den har jeg ikke hørt om før. Jeg har hørt om Buchenwald-klubben, men
den likviderede sig selv september sidste år.

Hvordan eller hvor kan jeg finde Neuengamme-foreningen?

mvh
Ole

Fra : mia gerdrup

Dato : 14-09-03 13:41

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message news:<3f638685$0$97233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> den likviderede sig selv september sidste år.
>
> Hvordan eller hvor kan jeg finde Neuengamme-foreningen?

Prøv at kontakte politimuseet. Jeg har ikke lige webadressen, men søg på nettet.
De har arkiv, og kan muligvis hjælpe dig.

mia

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-09-03 16:19

> Prøv at kontakte politimuseet. Jeg har ikke lige webadressen, men søg
på nettet.
> De har arkiv, og kan muligvis hjælpe dig.

Tak for tippet. Jeg har skrevet til Politimuseet og venter nu i
spænding.
/ole

Fra : Peter Weis

Dato : 14-09-03 14:01

> Den har jeg ikke hørt om før. Jeg har hørt om Buchenwald-klubben,
men
> den likviderede sig selv september sidste år.
>
> Hvordan eller hvor kan jeg finde Neuengamme-foreningen?

Evt. gennem formanden:
Helge Hansen, Hovedgaden 38, 4350 Ugerløse - tlf: 59188009.

Buchenwald-klubben har vist stadig en afdeling i Aalborg.

mvh
Peter

Fra : Ulla

Dato : 14-09-03 15:55