/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Mat/fysik opgave
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 21-09-03 14:36

Et legeme med massen, m , svæver i en fladskærm.

Skærmen yder en bremsende kraft der er proportional med hastigheden.
Modstandskoefficient til c = 1000N / (m/s).

Der skal opstilles en inhomogen 2. ordens diff. ligning, vha Newtons 2. lov.
(konstante koefficienter)

HJÆLP VENLIGST

Kasper



 
 
Niels L. Ellegaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels L. Ellegaard


Dato : 21-09-03 15:05

"Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:

> Et legeme med massen, m , svæver i en fladskærm. Skærmen yder en
> bremsende kraft der er proportional med hastigheden.
> Modstandskoefficient til c = 1000N / (m/s). Der skal opstilles en
> inhomogen 2. ordens diff. ligning, vha Newtons 2. lov. (konstante
> koefficienter)

Newtons lov er en anden ordens differentialligning

m * x''(t) = F_tot(t)

Her er F_tot summen af kræfter der virker på din masse (hiver i din
masse). Nu mangler du bare at finde et udtryk for F_tot. Hvilke
kræfter virker på dit legeme? (Jeg kan finde på to)

PS: Jeg tror at du mener faldskærm og ikke fladskærm, men som vi kan
læse i en anden populær thread gør det ikke så meget med et par
slåfjel.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

N/A (21-09-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-09-03 15:08



Kasper Meldgaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 21-09-03 15:08

Tak for hjælpen... selvom jeg ikke er kommet nærmere løsningen?

jeg kan sige m * a = m * d2s/dt2 og ved at flad/faldskærmen ;) har - c *
ds/dt , men hvad så med m * g ?? Det er jo også en acc. ?? og jeg kan kun
opstille en homogen diff.lining? altså d2s/dt2 - c/m * ds/dt - g = 0 ....??


"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:7wsmmqs0mb.fsf@dirac.ruc.dk...
> "Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:
>
> > Et legeme med massen, m , svæver i en fladskærm. Skærmen yder en
> > bremsende kraft der er proportional med hastigheden.
> > Modstandskoefficient til c = 1000N / (m/s). Der skal opstilles en
> > inhomogen 2. ordens diff. ligning, vha Newtons 2. lov. (konstante
> > koefficienter)
>
> Newtons lov er en anden ordens differentialligning
>
> m * x''(t) = F_tot(t)
>
> Her er F_tot summen af krafter der virker på din masse (hiver i din
> masse). Nu mangler du bare at finde et udtryk for F_tot. Hvilke
> krafter virker på dit legeme? (Jeg kan finde på to)
>
> PS: Jeg tror at du mener faldskærm og ikke fladskærm, men som vi kan
> læse i en anden populær thread gør det ikke så meget med et par
> slåfjel.
>
> --
> Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/



Niels L. Ellegaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels L. Ellegaard


Dato : 21-09-03 15:29

"Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:

> Tak for hjælpen... selvom jeg ikke er kommet nærmere løsningen?
>
> jeg kan sige m * a = m * d2s/dt2 og ved at flad/faldskærmen ;) har - c *
> ds/dt , men hvad så med m * g ?? Det er jo også en acc. ?? og jeg kan kun
> opstille en homogen diff.lining? altså d2s/dt2 - c/m * ds/dt - g = 0 ....??

Det var lidt svært for mig at bedømme, hvor du var gået i stå. Jeg
tror at du mener

d2s/dt2 - c/m * ds/dt + g = 0

Denne ligning er inhomogen, for den kan skrives på formen

s'' + a * s' = b(t)

Her er b(t) = - g

God regnelyst

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Kasper Meldgaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 21-09-03 16:04

Tusind tak for hjælpen endnu engang!!

Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor den ikke lige så godt kunne være
homogen?

s'' + c/m * s'' + k = 0 , hvor k = -g (som er konstant)

øhhmmm... ja...


"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:7wk782rz9j.fsf@dirac.ruc.dk...
> "Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:
>
> > Tak for hjælpen... selvom jeg ikke er kommet nærmere løsningen?
> >
> > jeg kan sige m * a = m * d2s/dt2 og ved at flad/faldskærmen ;) har - c *
> > ds/dt , men hvad så med m * g ?? Det er jo også en acc. ?? og jeg kan
kun
> > opstille en homogen diff.lining? altså d2s/dt2 - c/m * ds/dt - g = 0
.....??
>
> Det var lidt svært for mig at bedømme, hvor du var gået i stå. Jeg
> tror at du mener
>
> d2s/dt2 - c/m * ds/dt + g = 0
>
> Denne ligning er inhomogen, for den kan skrives på formen
>
> s'' + a * s' = b(t)
>
> Her er b(t) = - g
>
> God regnelyst
>
> Niels
>
> --
> Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/



Niels L. Ellegaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels L. Ellegaard


Dato : 21-09-03 16:31

"Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:

> Tusind tak for hjælpen endnu engang!!
>
> Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor den ikke lige så godt kunne være
> homogen?
>
> s'' + c/m * s'' + k = 0 , hvor k = -g (som er konstant)

En andenordens differentialligning med konstante koefficienter kan
skrives på denne form

a s'' + b s' + c s + d = 0

Hvis d=0 kaldes sådan en ligning homogen. Din ligning er ikke
homogen. Til gengæld opfylder den c=0.


--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Kasper Meldgaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 21-09-03 16:37

Selvfølgelig! det sidste led er også udtrykt ved "y" !!

Mange tak igen! Det kan være jeg skriver direkte til dig en anden gang hvis
det er okay... godt med lidt support til studierne...!

Venligst
Kasper

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:7wfziqrwe9.fsf@dirac.ruc.dk...
> "Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:
>
> > Tusind tak for hjælpen endnu engang!!
> >
> > Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor den ikke lige så godt kunne være
> > homogen?
> >
> > s'' + c/m * s'' + k = 0 , hvor k = -g (som er konstant)
>
> En andenordens differentialligning med konstante koefficienter kan
> skrives på denne form
>
> a s'' + b s' + c s + d = 0
>
> Hvis d=0 kaldes sådan en ligning homogen. Din ligning er ikke
> homogen. Til gengæld opfylder den c=0.
>
>
> --
> Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/



Niels L. Ellegaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels L. Ellegaard


Dato : 21-09-03 16:58

"Kasper Meldgaard" <kaspermeldgaard@hotmail.com> writes:

> Selvfølgelig! det sidste led er også udtrykt ved "y" !! Mange tak
> igen! Det kan være jeg skriver direkte til dig en anden gang hvis
> det er okay... godt med lidt support til studierne...!

Hvis du vil have hjælp, så skal du skrive her i gruppen. Det andet
bliver lidt for besværligt.

God læselyst

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Kasper Meldgaard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 21-09-03 17:55

okay...

har regnet igennem og fundet ud af at

s(t) = 200m/c * e^(c*t/m) - 200m/c

men det er jo ikke godt for så aftager hastigheden jo ikke iforhold til
tiden ?

og allerede i karaterligningen skulle rødderne blive negative hvis v(t)
skulle aftage med tiden, men så vil s(t) jo også aftage med tiden ??

PS. ved at m = 1000, c= 1000, s(t=0) = 0 og s'(t=0) = v(t=0) = 0





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste