Minutpris 50 øre. - Måske...
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-09-03 12:15

Hej

Idag kan man læse dette:

50 ØRE FOR ÉT MINUTS MOBIL-SNAK
CBB villig til yderligere prisfald
http://www.mediawatch.dk/enews.asp?art=15110

Mon det nogensinde får ende ? - Måske først når nogen må "dreje nøglen
om".

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : sah

Dato : 18-09-03 12:37

"Ole Rasmussen" <newsfeed@melby-online.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.mediawatch.dk/enews.asp?art=15110
>
> Mon det nogensinde får ende ? - Måske først når nogen må "dreje nøglen

og ? må de bedste overleve !
eftersom snart alle har en mobiltlf. el. flere må prisen snart blive det
samme el. billgere end fastnet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-09-03 14:23

"sah" <sa@lsdhksh.dk> wrote in message

> eftersom snart alle har en mobiltlf. el. flere må prisen snart blive det
> samme el. billgere end fastnet.

Forstår så ikke hvorfor det skal koste en bondegård at ringe fra fastnet til
mobil.. Det er jo det der virkeligt trækker fastnet regningen godt op.

Fra : Lestat

Dato : 18-09-03 14:49

> Forstår så ikke hvorfor det skal koste en bondegård at ringe fra fastnet
til
> mobil..

> Det er jo det der virkeligt trækker fastnet regningen godt op.

Derfor

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-03 21:53

On Thu, 18 Sep 2003 15:49:25 +0200, "Lestat"
<ghostlechuck@[fjerndette]hotmail.com> wrote:

>til

Derfor at man har en fastnets fon til fastnetopkald og en mobil telefon
til mobil telefon opkald.
Flemming Jacobsen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 20-09-03 12:48

Det var smuk og solrig dag da sah skrev
news:3f6998d5$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> eftersom snart alle har en mobiltlf. el. flere må prisen snart blive det
> samme el. billgere end fastnet.

Jeg kan heller ikke få ind i mit hoved, hvorfor det er dyrere at tale i
mobiltelefon i forhold til fastnet. Det burde være billigere at
vedligeholde sendemaster end kilometervis af kabler. Der er selvfølgeligt
nogle startudgifter, med de burde da være ved at være betalt.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Babba-Papa

Dato : 20-09-03 13:16

On Sat, 20 Sep 2003 11:47:50 GMT, "Rune D. Jørgensen"
<RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

> [...]
>vedligeholde sendemaster end kilometervis af kabler. Der er selvfølgeligt
>nogle startudgifter, med de burde da være ved at være betalt.

Æhhh, så vidt jeg husker rigtigt, så er sendemasterne koblet op på
fastnettet:
Forstået på den måde, at ringer man fra sin mobil i ex. Gedser til en
mobil i ex. Skagen, så går signalet til nærmeste sendemast i Gedser,
videre gennem fastnettet til Skagen og videre til den nærmeste
sendemast hvor modtagerens mobil befinder sig.

Så der skal både betales til vedligehold af sendemaster og kablerne i
jorden.

- -
Babba-Papa

Fra : Babba-Papa

Dato : 20-09-03 13:19

On Sat, 20 Sep 2003 14:16:10 +0200, Babba-Papa
<2mas-jensenFJERNDETTE@sol.dk> wrote:

> [...]
>videre gennem fastnettet til Skagen og videre til den nærmeste
>sendemast hvor modtagerens mobil befinder sig.

Ja, det kom til at se ud som at modtagerens mobil befinder sig i
sendemasten.....men det korrekte budskab fes vel ind.....

- -
Babba-Papa

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 20-09-03 22:47

Babba-Papa <2mas-jensenFJERNDETTE@sol.dk> wrote:

> Æhhh, så vidt jeg husker rigtigt, så er sendemasterne koblet op på
> fastnettet:
[...]

Ja, det går nok via et nationalt kabelnet.

Men jeg har lagt mærke til, at mange (nyere?) sendere har små
parabolantenner siddende. Er det noget i stil med mikrobølgelink til en
anden sendemast?

Jeg kunne forestille mig, at man kunne sætte sendemaster ud i et stor
område, så de kunne se hinanden, og så nøjes med, at en enkelt sendemast
var forbundet med lyslederkabler til udbyderens net, og de andre bare
sender trådløst til den.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 21-09-03 00:17

Det var smuk og solrig dag da Babba-Papa skrev
news:10homvkgkd0fahji4dim0cvt8qm15ohsh0@4ax.com i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> sendemast hvor modtagerens mobil befinder sig.
>
> Så der skal både betales til vedligehold af sendemaster og kablerne i

Ok, det havde jeg ikke tænkt på. Men kræver trods alt kun en brøkdel
ledningslængde at forbinde et par tusinde antenner, i forhold til 3.000.000
hustandstelefoner. Især i de lidt mere øde egne af landet hvor der skal
trækkes rigtigt langt ud til den enkelte kunde.

--
Rune D. Jørgensen