Samsung C100 (Telmores tilbudstelefon)
Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-09-03 13:50

Jeg benyttede mig af Telmores tilbud og købte denne telefon. Nu synes
jeg lige at jeg vil dele mine erfaringer indtil videre.

Nick fortæller i et indlæg¹, at han har hørt rygter om at batteriet
har svært ved at kravle over to dages levetid på en opladning. Det
passer overhovedet ikke. Min har nu kørt i to døgn og der er endnu
ikke røget en streg på batteriindikatoren (som har tre streger i alt).
Jeg vil godt vove at påstå, at jeg har brugt af strøm hvad der svarer
til 10-15 minutters tale om dagen.

Det eneste jeg lige kan få øje på, som jeg er utilfreds med, er de
danske oversættelser. Eksempler på fejlagtige oversættelser omfatter
ringetonerne, hvor "Horse" er oversat til "Løve" og "Cat" er oversat
til "Ulv". Det værste er næsten er der ikke er nogen "Lion"- eller
"Wolf"-ringetoner på engelsk.

Eksempler på ekstremt dårlig stavning er "Plan lægning" og "Under
holdning" - og det er bare toppen af isbjerget.

Er det mon muligt at opdatere "styresystemet" på sådan en mobiltelefon
og er det i så fald realistisk at tro, at der kommer en opdatering til
sådan nogle elendige oversættelser?

Bortset fra den danske oversættelse (som jeg er nødt til at have
aktiveret hvis jeg vil benytte mig af T9-ordbogsfunktion²) er jeg ret
glad for telefonen. Den virker ret stabil, tasterne er gode at trykke
på, displayet er klart osv.

¹) <news:3f5e215d$0$32481$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>.

²) Jeg kan godt vælge ordbogssproget dansk, når jeg skriver en besked,
selvom telefonens sprog er sat til engelsk, men sproget er glemt
igen når jeg skal skrive den næste besked.

--
Lars Stokholm

With a mind that renders everything sensitive,
what chance do I have here? - Kate Bush (Not This Time)

Fra : Nick

Dato : 14-09-03 14:11

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke røget en streg på batteriindikatoren (som har tre streger i alt).
> Jeg vil godt vove at påstå, at jeg har brugt af strøm hvad der svarer

Kanon, at du vil fortælle her hvad dine erfaringer er. Jeg refererede også
blot hvad jeg havde læst efter lidt Googling. Så det lyder jo som om at
knoglen trods alt er bedre end hvad de tests jeg læste giver indtryk af. Det
trist (for mig) er bare, at Telmores tilbud er slot og nu koster den
1.195,-.....

/Nick

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-09-03 14:37

In dk.teknik.telefoni.mobil, Nick wrote:

>Det trist (for mig) er bare, at Telmores tilbud er slot og nu koster
>den 1.195,-.....

Ja, jeg tænkte det sammen, men jeg havde desværre ikke chancen for at
være tidligere på den. Jeg bestilte sidste fredag (for en uge siden),
men fik den først i fredags, fordi der var stor efterspørgsel på den.

Fra : Nick

Dato : 14-09-03 14:40

Men ellers er C100 en god knogle? Hvordan er tastaturet til SMS?
Hvordan er lydstyrken i højttaleren? Hvordan er "dildofunktionen"?

/Nick

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-09-03 15:55

In dk.teknik.telefoni.mobil, Nick wrote:

>Men ellers er C100 en god knogle?

Det synes jeg.

>Hvordan er tastaturet til SMS?

Rimeligt godt. Det havde vel været bedre hvis tasterne sad over
displayet, men de er til at nå alligevel - og mine fingre er ellers
ikke korte. Men hvis du fortæller hvordan du gerne vil have et
tastatur til at være, så skal jeg fortælle dig om C100's er sådan.

>Hvordan er lydstyrken i højttaleren?

Glimrende, og lyden er meget klar.

>Hvordan er "dildofunktionen"?

Ikke *meget* stærk. Man kan ikke mærke den gennem tre tykke uldtrøjer,
men hvis telefonen ligger i en bukselomme er der ingen problemer.

Fra : Jesper

Dato : 15-09-03 00:53

hvor billig var den hos Telmore??

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-09-03 05:29

In dk.teknik.telefoni.mobil, Jesper wrote:

>hvor billig var den hos Telmore??

Det var vist 995,- med Telmore Pro.

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 15-09-03 07:28

"Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvor billig var den hos Telmore??

På vores åbenhus dag kostede den 749,- incl. moms

Herefter lancerede vi et tilbud på www.shopmore.dk til 995,- incl. Moms og
opgradering til Pro

Idag koster den 1195 incl. moms.

Telefon var/er ikke låst.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Doktoren

Dato : 15-09-03 07:50

Hej Frank. Jeg købte en sidste mandags via hjemmesiden, og skulle have
brugt den i weekenden, men den kom aldrig :( Det var lidt en negativ
følelse, da den blev lovet inden 3 dage..... men jeg må jo vente og
se, om den ikke kommer snart :(

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 15-09-03 07:52

"Doktoren" <REMOVElkh79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt den i weekenden, men den kom aldrig :( Det var lidt en negativ
> følelse, da den blev lovet inden 3 dage..... men jeg må jo vente og

Har du den ikke idag, så send mig en mail. Så skal jeg få fulgt op på din
bestilling.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : RuneThode

Dato : 26-11-03 22:57

Til svar #0

Jeg har et par kritikpunkter til mobilen:

1) Jeg vil lige sige at batterilevetiden var rigtig god lige da jeg
havde købt mobilen, men det gik hurtigt ned ad bakke. Lige nu skal jeg
lade batteriet op hver anden dag, hvis jeg bruger den.. Jeg ved ikke om
sådan noget kan dækkes af garantien - for jeg har ikke klatladet
batteriet. Jeg har først genopladet den når der var max. 1 streg
tilbage..

2) Ligesom dig var det første jeg lagde mærke til, de dårlige
oversættelser. Men at de deler ordene op i menuen (Plan Lægning) er vist
pga. at mobilen så skriver ordet på to linier, når menuen vises i
linjeformat i stedet for zoomformat (menu 4.2.2). Men det hedder altså
ikke "Telefon Indstilning" på dansk. Det virker UTROLIG sjusket når
menuen lige derover staves bedre: "Lyd Indstillling". Det tyder på at
oversættelsen ikke er tjekket igennem.

3) Telefonens vibrator virker upåklageligt - derfor er en skam at
Samsung ikke kan lave softwaren lidt bedre:
a) Man kan ikke selv vælge om mobilen skal vibrere ved taleopkald -
det kommer an på hvilken sang man har valgt, og kun et fåtal af
ringetonerne har vibrator
b) Man kan ikke få mobilen til at vibrere SAMTIDIG med at den siger
en lyd, når man modtager sms.. Rigtig irriterende
c) Når man slår mobilen på lydløs kan den fint finde ud af at
vibrere i stedet for at ringe ved taleopkald. Men hvis man modtager sms,
gør den intet, hvis man normalt får en lyd ved sms..

4) Jeg havde en nokia 3310 før C100, og ligesom det var et krav ved mit
køb af Nokia'en, var det også et krav ved købet af Samsung'en: Jeg ville
have ordbog på! Det er der også, og den virker fint, bortset fra:
a) Når man skriver en sms, starter den automatisk med store
bogstaver. Men modsat den oldgamle Nokia, kan den nye mobil ikke finde
ud af selv at skifte til små bogstaver, eller store
begyndelsesbogstaver. Ret annoying, når man slet ikke plejer at bekymre
sig om sådanne ting..
b) Den største fejl ved ordbogen: Ordbogen har ganske vist de
fleste ord man normalt går og bruger, men den er selvfølgelig ikke
perfekt. Det er også ok, for det var nokia's heller ikke. Men til
forskel fra nokia, kan man IKKE tilføje ord i ordbogen!!!! Der er ikke
andet at gøre end at slå ordbogen fra, og stave sig igennem ordet. HVER
gang man skal bruge det ord..!

5) Nu er det den første mobil med wab jeg har, men mit indtryk er altså
at wap-delen ikke er helt stabil.. + man kan ikke åbne sin
"foretrukne"-mappe når man er på et websted. Man skal lukke
wap-browseren, og så gå ind i spil-menuen, for så at starte browseren
igen.. Det virker dumt.. :P Men lad andre dømme det..

Nu har jeg sagt så mange dårlige ting at jeg lige vil nævne nogle gode
ting:

Jeg elsker designet af mobilen, knapperne er gode. Lyden er ikke helt
perfekt, højttaleren skratter lidt, men ellers kan jeg godt lide de
polyfoniske ringetoner. Det bedste ved mobilen er også det fagområde
Samsung er best til, nemlig skærmen. Den har en helt utrolig høj
opløsning, og med 65.000 farver kan man sagtens finde naturtro
billeder.. Den er ikke så stor som så mange andre, men den har ofte lige
så mange pixels, pga. den høje opløsning. En ulempe ved denne mobil er
dog at der ikke er så meget lir til den på nettet som der er til nokia's
telefoner. Men det kommer nok på et tidspunkt..

Nu har I mest hørt de negative sider af mobilen - så må I selv dømme om
I vil købe mobilen

Rune Thode Nielsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-12-03 13:57

RuneThode wrote:
> [...]
> om sådan noget kan dækkes af garantien - for jeg har ikke klatladet
> batteriet. Jeg har først genopladet den når der var max. 1 streg

Er det ikke et li-ion bateri der er i sådan én ? For de har det da bedst med
at blive klat-ladet.....

/jim

Fra : Lars \(5000\)

Dato : 01-12-03 15:59

jo det mener jeg også det er ... (el. li-polimer) og så skal de nemlig
"klat-lades",ellers kan de miste kapacitet, hvis de bliver kørt helt i sænk
:)