Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak CD
Fra : Jokum

Dato : 21-09-03 21:15

Mine forældre har en DVD som kan afspille Kodak CD, så var det jeg tænkte
jeg lige kunne brænde en CD med billeder til dem... Men jeg fandt ikke nogen
Kodak CD option i mit brænderprogram, Nero.

Efter at have læst lidt om det på nettet, så har jeg indtryk af at Kodak CD
er et lukket format, som kun kodak selv kan lave?

Eller også har de lavet det så kommercielt at man absolut skal betale i dyre
domme hos en fotohandler for at få den fremstillet?

- Jokum

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-09-03 22:05

Jokum skrev:

> Efter at have læst lidt om det på nettet, så har jeg indtryk af at
> Kodak CD er et lukket format, som kun kodak selv kan lave?

Hvis der menes Kodak Photo CD så kan du ikke selv lave dem. (Formatet
hedder *.PCD). Hvis der derimod er tale om Kodak Picture CD så er det
bare almindelige *.JPG-billeder.

> Eller også har de lavet det så kommercielt at man absolut skal
> betale i dyre domme hos en fotohandler for at få den fremstillet?

Billigt er det ikke, men det er smart. Hver enkelt billede ligger i
5 eller 6 forskellige opløsninger (6 hvis det er en Pro Photo CD).
Den højeste opløsning på en almindelig Photo CD er 2048 x 3072 eller
hvad der svarer til ca. 6 megapixels. Den højeste på Pro Photo CD er
4096 x 6144 (ca. 25 megapixels).

Madsen.

Fra : Jokum

Dato : 21-09-03 23:26

> Hvis der menes Kodak Photo CD så kan du ikke selv lave dem. (Formatet
> hedder *.PCD). Hvis der derimod er tale om Kodak Picture CD så er det
> bare almindelige *.JPG-billeder.

Ok nu er jeg ikke sikker, men det er en dvd afspiller til 500kr... Så er
sandsynligheden for at det er picture CD nok stor?

Jeg brænder bare en data cd med jpg billeder uden nogen form for
restriktioner? Ligemeget hvad de hedder, og hvordan den er brændt?

- Jokum

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 10:58

"Jokum" <jokum@yahoo.com> wrote in message

> Ok nu er jeg ikke sikker, men det er en dvd afspiller til 500kr... Så er
> sandsynligheden for at det er picture CD nok stor?

Hvis det er en forholdsvis ny afspiller til 500 kr., så er der stor
sansynlighed for at den kan læse jpeg billeder.

mvh Frank

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-09-03 23:53

Jokum skrev:

> Ok nu er jeg ikke sikker, men det er en dvd afspiller til 500kr...
> Så er sandsynligheden for at det er picture CD nok stor?

Ja, det ved jeg så ikke. Hvis der står Kodak Photo CD og de i virkeligheden
mener Kodak Picture CD, så er det jo ikke nemt.

> Jeg brænder bare en data cd med jpg billeder uden nogen form for
> restriktioner? Ligemeget hvad de hedder, og hvordan den er brændt?

Jeg har ikke erfaring i at brænde CD eller DVD-skiver med billeder på
som kan vises på en DVD-afspiller, men det har været oppe en del gange i
denne gruppe efterhånden. Prøv evt. om du kan finde noget brugbart her:
http://www.google.com/groups?as_q=DVD%20foto&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.fritid.foto&lr=&as_scoring=d&hl=da

Madsen.

Fra : pizza

Dato : 22-09-03 10:09

Jeg har en United bambus-DVD, der sagtens kan læse jpg billeder.

Lav et opslag på DVD-afspilleren på http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

Fra : Aksel

Dato : 21-09-03 21:52

"Jokum" <jokum@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dyre
> domme hos en fotohandler for at få den fremstillet?

Ja.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 21-09-03 21:52

> [...]
dyre
> domme hos en fotohandler for at få den fremstillet?

Ja.

Hilsen Aksel