Cisco / 3Com mix
Fra : Simon Lyngshede

Dato : 21-09-03 22:16

Jeg har ladet mig fortælle at man skal være forsigtig med at mixe Cisco
switch og 3Com netkort i sit netværk. Kan det virkelig passe, det virker
jo latterligt.

Er det noget en eller anden kan bekræfte eller afkræfte ?

Mit problemer er egentligt at jeg har en server der er koblet på et
netværk bestående af en masse Cisco udstyr. Det nuværende netkort er et
RealTek og der resultere i rimelig mange unødvendige kollisioner på nettet
(Det er ihvertfald teorien fra netværks administratoren). Jeg ville gerne
skifte netkortet ud med 3Com, da de er af noget højere kvalitet. Det er
der jo selvfølgelig ikke meget sjov i hvis det giver problemer. Hvis 3Com
ikke er et godt valg, hvad er jeg så ude i? Intel kort, eller er der nogen
der har et bedre bud?

--
Simon Lyngshede

Fra : Nicolai Solling

Dato : 22-09-03 13:17

Hejsa Simon!

Det lyder lidt underligt i mine ører...
Collisioner skyldes ofte at duplex og hastighed ikke er blevet negotieret
ordentligt mellem switch og client.
Erfaring siger mig at 95 procent af de peroformanceproblemer man har i et
ethernet netværk netop skyldes duplex problemer.

Som det allerførste villle jeg derfor prøve at hardcode duplex og hastighed
i switch og det samme på netkort.

Efterfølgende ville jeg så holde øje på interface counters på cisco switchen
for at se om du får collsioner.

Nic

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-09-03 14:49

On Sun, 21 Sep 2003 23:16:14 +0200, Simon Lyngshede
<simon@spiceweasel.dk> wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle at man skal være forsigtig med at mixe Cisco
> switch og 3Com netkort i sit netværk. Kan det virkelig passe, det virker
> jo latterligt.

Der er ikke et generelt problem i den retning i dag.

> Er det noget en eller anden kan bekræfte eller afkræfte ?

Der var i Gamle Dage(TM) massevis af problemer med 3Com-NICs, der
simpelthen var hardwaremæssigt dårligt designet og ydstyret med
de mest elendige drivers. Og da de fleste store netværk er bygget
på Cisco, fik kombinationen af Cisco og 3Com nok bare ry for at
være dårlig.

> [...]
> RealTek og der resultere i rimelig mange unødvendige kollisioner på nettet
> (Det er ihvertfald teorien fra netværks administratoren).

Det lyder som noget, det ville være værd at undersøge yderligere
i stedet for bare at forsøge med et andet netkort.

Hvis serveren er koblet op med 100 Mbps full duplex (og switchen
kører det samme), så er der ingen kollisioner, per definition.

Men det kan jo sagtens være konfigureret forkert: Den langt mest
almindelige fejl er, at den ene ende konfigureres fast til full
duplex, og den anden ende kører auto. Det virker ikke.

Fx. kunne det være interessant at se interface counters fra
switchen, for nu at starte et sted.

> Hvis 3Com ikke er et godt valg, hvad er jeg så ude i?

Personligt foretrækker jeg Intel NICs. Jeg har haft så mange
dårligere erfaringer med 3Com-udstyr, at jeg har svært ved at
tåle bare at se logoet[1].

-A
[1] OK, overdrivelse fremmer forståelsen.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-09-03 15:11

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>de mest elendige drivers. Og da de fleste store netværk er bygget
>på Cisco, fik kombinationen af Cisco og 3Com nok bare ry for at

Med i billedet er vel også at 3com sad på en væsentlig større
markedsandel på nics dengang?

>Personligt foretrækker jeg Intel NICs. Jeg har haft så mange
>dårligere erfaringer med 3Com-udstyr, at jeg har svært ved at
>tåle bare at se logoet[1].

Det kan jeg genkende. Vi plejer at skifte dem vi har tilbage på
mistanke, hvis der er problemer.

Jeg ved ikke hvordan 3com er i dag, men jeg tror de tabte en pæn del
markedsandele på deres forskellige stunts med 905 serien.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-09-03 22:26

On Mon, 22 Sep 2003 16:11:17 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Med i billedet er vel også at 3com sad på en væsentlig større
> markedsandel på nics dengang?

Det er klart: De var alle steder, så når man havde problemer, var
det med 3Com NICs.

> Jeg ved ikke hvordan 3com er i dag, men jeg tror de tabte en pæn del
> markedsandele på deres forskellige stunts med 905 serien.

Ift. seriøs networking tabte de også *ret meget* ved fra den ene
til den anden dag at droppe ud af enterprisemarkedet. De, der
dengang havde viet deres missionskritiske netværk til 3Com, har
det nok på samme måde med logoet, som jeg antydede. (Formentlig
er det derfor, 3Com ændrede logoet).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-09-03 22:33

> [...]
>dengang havde viet deres missionskritiske netværk til 3Com, har
>det nok på samme måde med logoet, som jeg antydede. (Formentlig

Nåja - eller dem der var højt uddannet / certificeret i 3Com. Det må
ikke være sjovt fra den ene dag til den anden at få sin
produktspecifikke viden devalueret til ingenting.

Sjovt, jeg havde egentlig aldrig lagt mærke til at det nye logo. Men
nu du siger det, så kan jeg godt se det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/