Ny katteelsker i klubben (langt indlæg)
Fra : Anne Lauge

Dato : 09-04-01 12:38

Hej allesammen,
Nu prøver jeg her i ekspertisepanelet, da jeg virkelig er "på den" og ikke
aner mine levende
råd. Og jeg håber der er nogen der måske ville kunne hjælpe lidt !

Min dejlige tiger Boogie (udekat) har fået alvorlige hud- og pelsproblemer
og jeg har nu
været hos 4 forskellige dyrlæger, der (indtil videre) ikke kan finde ud af
hvad det er.
De mener det drejer sig om en allergisk reaktion - men allergi er jo et vidt
begreb........
Det startede med små bitte sår og røde pletter omkring halsen, ned af ryggen
og ned langs
forbenene. Da det var mest lokaliseret omkring halsen fjernede jeg
loppehalsbåndet og har
sidenhen givet ham loppemedicin direkte i pelsen via små pipetter. Det har
ikke hjulpet.
Siden har de små sår og røde pletter bredt sig til flere steder på kroppen
men det svinger
hvor udtalt det er.
Nogle gange har disse små sår og pletter med eet og i løbet af få timer
udviklet sig til et stort
hævet og rødt område, der er væskende og blødende og han er selvfølgelige
MEGET generet
af det. Her er det bare afsted til dyrlægen i en fart, som synes at
"fænomenet" et meget
besynderligt - men intet reelt kan gøre - andet end at starte en antibiotisk
behandling.
Penicillinen virker selvfølgelig ( da de udsatte hudområder jo hurtigt
bliver inficeret ) og udslettet
aftager mere og mere i løbet af den periode hvor jeg giver ham piller - men
aldrig helt.
Men sidste gang gik der kun tre dage efter endt behandling - og han kom hjem
en aften efter at
have været ude og lege og havde fået et fulminant udbrud igen.
Afsted til dyrlægen igen, som anså situationen for at være meget alvorlig,
men som STADIG ikke
kunne komme med nogen forklaring. Boogie fik en sprøjte (antibiotika) og jeg
fortsætter igen
med piller. Og han blev podet for svamp og diverse bakterier og fik taget
hud- og pelsprøver - men
jeg har ikke svaret på prøverne endnu.
Lige nu har han det okay - men det er jo en falsk tryghed for Boogie (og
mig) da årsagen til disse
udbrud ikke er fundet - og jeg synes ikke at det er holdbart at proppe ham
med antibiotika....
Det virker som om at udbruddene bliver værre og værre for hver gang - og jeg
kan næsten ikke
udholde tanken om at skulle se ham få et udbrud mere.........
Jeg har efter anbefaling givet ham olie i tørfoderet samt ikke givet ham
dåsemad overhovedet i over
en måned - men kun frisk fisk og lam og tun.

Boogie er ellers en glad og sund hankat der elsker mus, fugle og andet
"legetøj" og er også ret
tit ude og slås med nabokattene - og indmellem får han jo af den grund
yderligere skrammer,
som jeg for det meste kan klare med vand og sæbe.
Men hvad jeg simpelthen ikke fatter det er, at disse gigantisk udbrud med
rød og hævet og
småblødende hud altid kommer i forbindelse med at han har været ude og
lege - og altid i løbet
af meget få timer.
Han er vaccineret imod alt, han har ikke orm og er i det hele taget rask.

Er der nogen her der kender til dette problem - og nogen der kan give mig
nogle ideer til hvad det
kunne være ? Jeg vil nemlig nødig - når jeg skal til tjek med ham om en uges
tid - igen gå med
uforurettet sag og ikke være kommet nærmere problemets kerne.Jeg ville meget
gerne kunne komme
med ideer til dyrlægen ifald han stadig ikke ved hvad det er. For jeg magter
ikke mere at se Boogie
have det så ondt
Alle råd, ideer og forslag til hvad Boogie fejler/er allergisk overfor vil
blive taget imod med kyshånd.

På forhånd tak fordi i lyttede.
Venlige hilsen
Anne

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 09-04-01 13:15

Hej Anne
Det lyder rædsomt. Jeg må indrømme jeg er helt blank overfor hvad det kan
være....men det er vel ikke efter råd fra dyrlægen at du fodrer ham med tun som
en del af hans daglige kost? Tun bør katte ikke få i større mængder, da det
indeholder et enzym, der ødelægger thiamin og kan føre til klinisk
thiaminmangel.
Jeg læste for nylig i Politikens bog om den sunde kat, " ... en kost der er rig
på omega-3-fedtsyrer, giver en ændret sammensætning af cellevæggene. Som følge
heraf bliver cellerne mindre udsatte for betændelse." Måske katten mangler
essentielle fedtsyrer, eller andre ting i sin kost....
Jeg er ked af, at jeg ikke kan komme med nogle gode tips, gæt eller
lignende...men håber da oprigtigt at dyrlægerne finder ud af hvad han
fejler.....kan det mon være noget han kommer i kontakt med når han løber omkring
ude?
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-04-01 13:31

Hej Anne

Netop hudproblemer kan være meget svære at udrede. Har I overvejet
foderallergi? mange katte er fx allergiske over for fisk.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Anne Lauge

Dato : 09-04-01 14:38

Hej Gitte, Nina og alle andre,
a) Tak for fif om tun og essentielle fedtsyrer - det vidste jeg ikke. På den
anden side tror jeg ikke (og håber ikke) at Boogie mangler noget i kosten.
Jeg er ret omhyggelig med at give ham varieret mad - men måske skulle
jeg overveje en decideret vitamin- og mineralkur !?
(Pelsen på resten af kroppen er meget fin og skinnende).
b) Ja, jeg har selv tænkt som en gal over, om han måske kunne komme
i kontakt med noget udenfor - men aner ikke hvad....
Jeg har faktisk været helt ude i paranoide tanker så som en form for
forgiftning - men jeg er selv helt blank.......
c) Foderallergi kan bestemt ikke udelukkkes - det er sikkert - men hvilken
slags foder der størst sandsynlighed for at det kan være ?
Kan det være tørfoder ? Og hvis jeg skal undgå dette i en periode, hvad
giver jeg Boogie som supplement i stedet for ?
d) Jeg er egentlig ret sikker på at det ikke er fisk der er problemet.
Men findes der ikke tests af en slags som kan finde "synderen" ?
e) Ja, hudproblemer kan være svære at udrede - men er det umuligt ?
Er der virkelig ikke noget jeg kan bede dyrlægen om at undersøge ?
f) Kender i fx. til hudsygdomme som udekatte overfører til hinanden ?

Venlige hilsen
Anne

Fra : Nina

Dato : 09-04-01 14:46

Der er jo muligheden at han snupper sig et "mellemmåltid" når han er ude.
Måske en sød nabo eller lignende?
Nu er det vel ikke loppemidlerne han er allergisk overfor?qa
Bare et par ideer
--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 09-04-01 15:07

Hej Anne
Hm...jeg kan forstå på "Den sunde kat" at dyrlæger i stigende grad anbefaler
høje doser af essentielle fedtsyrer ved alergi, fordi det virker på celleplan og
mindsker ravagen efter eksploderede mastceller (det er åbenbart det der sker,
når katten får en allergisk reaktion).

Anne Lauge wrote:

> [...]
> jeg overveje en decideret vitamin- og mineralkur !?
> (Pelsen på resten af kroppen er meget fin og skinnende).

Måske i samråd med dyrlægen....

> [...]
> Jeg har faktisk været helt ude i paranoide tanker så som en form for
> forgiftning - men jeg er selv helt blank.......

Jeg tror egentlig ikke der er så mange sprøjtegifte i omløb allerede nu i april
måned, men det var den slags mine tanker strejfede.....Måske du bør holde ham
hjemme, indtil I har fundet ud af noget. På den måde kan du da sikre dig imod,
at han spiser noget hos andre, kommer i berøring med gift eller lignende....

> [...]
> Kan det være tørfoder ? Og hvis jeg skal undgå dette i en periode, hvad
> giver jeg Boogie som supplement i stedet for ?

Fodrer du med et kvalitetstørfoder? Bruger du tørfoder som kattens overvejende
ernæringskilde, eller bruger du det som suplement til vådfoder?
En helt anden ting jeg er kommet i tanke om er, at jeg kender en pige, der pga.
sine cigaretter (indeholder formaldehyd) fik store kløende, hævede, vædskende og
blødende plamager på kroppen. Det var virkelig, virkelig slemt...men hos hende
er især formaldehyden i cigaretterne årsagen (blot i tilfælde af, at du ryger).

> d) Jeg er egentlig ret sikker på at det ikke er fisk der er problemet.
> Men findes der ikke tests af en slags som kan finde "synderen" ?

Jeg tvivler....måske udelukkelsesmetoden, hvor katten systematisk testes over
lang tid.

> e) Ja, hudproblemer kan være svære at udrede - men er det umuligt ?
> Er der virkelig ikke noget jeg kan bede dyrlægen om at undersøge ?
> f) Kender i fx. til hudsygdomme som udekatte overfører til hinanden ?

Måske skab (hvis katte kan få skab)? - Men så ville dyrlægen nok længe ha
opklaret det problem.
- Gitte

Fra : Sara

Dato : 09-04-01 15:17

Hej Anne,

Har du fuldstaendig check paa hvor han gaar og ikke gaar mens han er ude?
Jeg har lidt paa fornemmelsen, at han maa opholde sig et eller andet sted
hvor noget giver ham de problemer som du beskriver. Har du proevet at hold
Boogie hjemme for at see om det var problemet? Jeg ved godt, at det ikke vil
vaere naemt at hold en udekat hjemme, men maaske det er vaerd at proeve
siden dyrelaegerne umiddlebart ikke kan finde noget.

--
Sara - Censored, but not silenced.
http://crunchblogger.tripod.com

Fra : Anne Lauge

Dato : 09-04-01 16:34

Hej igen,
Tak fordi i er så venlige og fordi i reagerer så hurtigt

A) Har du fuldstaendig check paa hvor han gaar og ikke gaar mens han er ude?

Nej, det har jeg ikke - han er en 2 årig hankat som fornylig har opdaget, at
der
findes forførende og uimodståelige små hunmisser i nærheden
Og så optaget som Boogie er for tiden af disse "gøremål", så kan jeg slet
ikke
se hvordan jeg skulle kunne holde ham indendøre.......
Mener i godt at det kan lade sig gøre med en hankat der kun har hunmisser på
hjernen ?

B) Nu er det vel ikke loppemidlerne han er allergisk overfor?
Det troede jeg nemlig også i starten, og derfor fjernede jeg
loppehalsbåndet.
Men jeg har jo sidenhen givet ham midlet pr. pipette i pelsen..........
Og nu du nævner det.......det er faktisk kun blevet værre siden da.........
Det er virkelig en tanke værd !

C) Der er jo muligheden at han snupper sig et "mellemmåltid" når han er ude.

Netop - og det er jo ikke så nemt at gardere sig imod. Heller ikke hvis
desserten er en saftig markmus eller en lækker lille fugl.
Dyrlægen sagde til mig, at jo mere jeg puttede ham på diæt, jo større var
sandsynligheden for at han gik igang med at "spise ude".........

D) Fodrer du med et kvalitetstørfoder? Bruger du tørfoder som kattens
overvejende ernæringskilde, eller bruger du det som suplement til vådfoder?

Boogie får kvalitetstørfoder, købt enten hos dyrlægen eller hos dyrhandlere.
Men indimellem køber jeg da også Whiskas eller Friskies.
Han har altid en skål tørfoder stående som han guffer af i løbet af dagen,
men
ellers får han fast to måltider om dagen (vådfoder).
Men Boogie elsker tørfoder........kan det være det ?
Han får kattemælk engang imellem eller en æggeblomme tilsat lidt fløde.
Og iøvrigt altid kildevand.

E) Det var virkelig, virkelig slemt...men hos hende er især formaldehyden
i cigaretterne årsagen (blot i tilfælde af, at du ryger).

Ups ! Jeg er ryger.........men på den anden side så er udbruddene altid
kommet
når han han har været ude....og altid når det har regnet.....!?
Okay - jeg har noget at gå videre med når jeg ser dyrlægen igen, og må blot
fortsætte med en systematiseret diæt, der både er lækker og nærende.

Tak for jeres tid ! Og for tanker og ideer - og det gør ikke noget hvis der
kommer
flere for jeg bliver så klog - til stor gavn for Boogie

Mange venlige hilsner
Anne

Fra : Nina

Dato : 09-04-01 17:31

a) forhåbentlig kastreret? Så ingen problemer
b) jeps, det kan også være pipetten han ikke kan tåle. Prøv at hold inde med
det, det er jo gift (...ihverttilfølde for lopper)

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 09-04-01 20:03

Prøv at give ham almindeligt postevand, kildevand er bestemt ikke altid
sundere, ofte mangler der mange vigtige ting i forhold til postevand,
desuden er postevandet i Danmark trods alt stadig væk så godt at det egner
sig til både mennesker og dyr.

- Bare min 25 øre...

- Sidsel

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 09-04-01 22:06

Nina wrote:

> a) forhåbentlig kastreret? Så ingen problemer

Åhja, det håber jeg virkelig også at han er! Dog mere af hensyn til alle de
uønskede killinger han kan medvirke til at producere når han går frit, end af
hensyn til katten selv.

> b) jeps, det kan også være pipetten han ikke kan tåle. Prøv at hold inde med
> det, det er jo gift (...ihverttilfølde for lopper)

Ja, mon ikke loppemidlet bør være det, der først rettes mistanke mod....?
Loppemiddel er jo også gift for kattene...de må jo i alt fald helst ikke vaske
hinanden lige efter. Egentlig er det nok ikke usandsynligt at loppemidlet kan
være synderen. Håber det bare er det, for så er det da til at se ud
over....allergi mod fødevarer osv. virker mere uigennemskueligt, end allergi
overfor gift og den slags midler.
- Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-04-01 08:49

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev...

> [...]
de
> uønskede killinger han kan medvirke til at producere når han går frit, end

Og også fordi allergier/visse hudsygdomme kan være arvelige, så ikke nok
med, at han (måske) laver uønskede killinger, han kunne måske også sprede
sin egen hudsygdom/allergi til disse... Ikke praktisk!

Mvh.
Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-04-01 22:08

"Anne Lauge" <AnneLauge@Worldonline.fr> skrev i en meddelelse news:9askqi$ar6$1@canopus.worldonline.fr...
> Ups ! Jeg er ryger.........men på den anden side så er udbruddene altid
> kommet
> når han han har været ude....og altid når det har regnet.....!?

Det lyder påfaldende........ Kunne man forestille
sig, at han søger tørvejr et eller andet sted, der
ikke er så hensigtsmæssigt og bliver udsat for
noget, han ikke kan tåle dér ?

--
Hilsen Helle
You enter into a certain amount of madness when

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-04-01 21:27

> [...]
> yderligere skrammer,
> som jeg for det meste kan klare med vand og sæbe.

SÆBE???? Der ville jeg starte først.

Mvh Maria

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-04-01 20:53

Hm...
Ang. hudproblemer, foderallergi osv. så er der i øjeblikket en diskussion om
dette og foder på rec.pets.cats.health&behaviour i øjeblikket. Ganske
interessant...omend diskussion for og imod dyrlægernes yndlingsfoder Hills
Prescription Diet nok kan forekomme mere som en diskussion for og imod dyrt
foder, fremfor en diskussion om kvalitet.
- Gitte

PS: Men please, fortæl lidt om hvordan det går med katbassen...det er rart at
vide om problemet er løst, hvordan det evt. er blevet løst, og i værste
fald...fortæl også om det er endt dårligt. Ingen kan jo i længden vide sig
sikker mod den slags ubehageligheder. Selv en tilsyneladende sund kat, kan jo
pludselig reagerer allergisk på noget.

Fra : Anne Lauge

Dato : 11-04-01 21:24

Hej Gitte og andre interesserede,
Tak for interessen

Du har ret - ingen kan vide sig sikker på noget. Det er første gang jeg
oplever at en af mine katte er syge, og jeg synes virkelig at det er svært
at have med at gøre. Sådanne nogle misser er virkelig så tapre, og det
skærer mig i hjertet at se på - men mest af alt denne magtesløshed har
været uuholdelig. Der har været 4 (fire!) dyrlæger på Boogie, og ingen
af dem har kunnet kommet med noget fornuftigt
Ved mit sidste besøg, der lagde Boogie sig bare frivilligt ned på siden
på undersøgelsesbordet - fordi han vidste at der ikke var nogen vej
udenom ( Jeg var sgu lige ved at tude.

Jeg skal til dyrlæge med Boogie igen i næste uge, og regner med at få
svarene på prøverne. Jeg håber virkelig at der kommer en afklaring på
problemet, for ellers ved jeg ærlig talt ikke rigtig hvad jeg så skal finde
på. Boogie har det i disse dage fantastisk godt, og sårene er helt helet
op og tørre. Men det skyldes jo også at han er i antibiotisk behandling,
som han skal have en lille uge mere.
Så han er glad, snakkende, legende og fræk så alt er lige nu som det
skal være. Stadigvæk, som jeg vist også sagde, så er det en falsk tryghed
for mig, da han sidst fik dette voldsomme anfald kun 3 dage efter jeg havde
stoppet med den sidste behandling antibiotika Og min bekymring går jo
på, om han også denne gang får et tilbagefald efter jeg stopper med
pillerne.......Så................!?

Jeg nyder bare når Boogie har det godt og snakkende og miauende
kommanderer mig til at gøre det ene eller det andet
Så lige nu er der fred i det lille hjem og Boogie har fuldstændig glemt
hvor ondt han havde det i sidste uge - gudskelov.

Selvfølgelig vender jeg tilbage med nyt, men tak for opfordringen
alligevel, Gitte.
Du har vel ikke et link til den diskussion du snakker om ?

VH Anne

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 12-04-01 08:31

Hejsa Anne
Hvis du kigger på newsgroups under din browser, så kan du finde en mappe der
hedder rec.* , derunder finder rec.pets. og under den mappe kan du finde
rec.pets.cats.health&behaviour. Jeg aner ikke om man kan lave links til sådan
noget....men den ligger i alt fald der...
På NG'en er der en tråd under navnet Hills Prescription Food...men måske du
også kan finde andet. Der har været en tråd om at loppemiddel kan dræbe ens kat
også, men da jeg ikke har fugt tråden aner jeg ikke hvad den gik ud på...
Mvh. Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-04-01 12:01

Hej Gitte

Jeg skulle mene at det gøres sådan her :

altså først news+semikolon+navn på gruppen...
så kan du klikke på linket og vips vil den gruppe blive tilføjet listen over
nyhedsgrupper som er i abonnement ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 13-04-01 16:02

Og svuptiii...der kom linket. Jeg lærer nyt hver dag
- Gitte