Lifebook til bl.a. Navigation.
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 13:34

Affødt af tråden Garmin GPS 128 har jeg nu sat "de små grå" i højere
omdrejninger.

Derfor følgende spørgsmål:

Har nogen anvendt en Tablet PC som grundlag for et navigationsprogram..?

De har en noget mindre skærm end en bærbar og er i min situation nemmere
at anbringe i cockpittet.

Hr. Bjørn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-09-03 16:23

Og hvad er lige en "tablet pc" er det sådan en tablet man spiser og så ved
man det hele!!!
Jan Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:04

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvad er lige en "tablet pc" er det sådan en tablet man spiser og så
ved
> man det hele!!!

Ha ... nej ikke lige just.

Det er en af disse nymodens bærbare du kan se her:

http://www.hp.dk/tabletpc/

De kan købes fra forskellige fabrikanter.

Priserne er dramatiske, når man ser på de vejledende.

Surfer man rundt, kan man finde de selv samme fra ca. 7.000,- kr. og
opefter.

Det er mildest talt noget værre prisrod og man skal se sig godt for, da
der er mange penge at spare.

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-09-03 17:33

Bjørn Jørvad wrote:

> Har nogen anvendt en Tablet PC som grundlag for et
> navigationsprogram..?

Hvis du mener lomme-PC'er (PDA, palm PC mm), så har f.eks. Bilka et komplet
navigationssystem til biler, incl hele svineriet til lige under kr. 4000.

Newsgruppen dk.teknik.satellit.navigation indeholder snart ikke andet end
spørgsmål og svar angående brug af disse til ruteplanlægning på landevejen.
Den newsgruppe _burde_ i ørvigt være mere relevant til tekniske GPS indlæg
vedr sejlnavigation end denne.

Disse små dimser kan forsynes med andre programmer, herunder
navigationssystemer til sejlads.
Programmet OziExplorer har en lillesøster der hedder OziExplorerCE, som er
beregnet til de små håndholte.

> De har en noget mindre skærm end en bærbar og er i min situation
> nemmere at anbringe i cockpittet.

Ja, men også undeligt meget mere sart over for miljøet i et sejlskibs
cockpit.
Jeg vil tro at de ikke overlever mange regnbyger, eller sejlads med lidt
røgvand.
Mekanisk tror jeg heller ikke de er særlig velegnede til en sejlbåd.

Ole Pagh

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:07

"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du mener lomme-PC'er (PDA, palm PC mm), så har f.eks. Bilka et
komplet
> navigationssystem til biler, incl hele svineriet til lige under kr.
4000.

Nope ... sådan en her: http://www.hp.dk/tabletpc/

De bør være uhyre stabile, da de bruges af bl.a. disponenter.

De bliver således udsat for lidt af hvert.

Der kan ydermere tilkøbes "indpakninger", der gør dem
"vand"-/stænktætte.

Prisen er nok det allerværste, men de kan findes på nettet til
"rimelige" priser....laaangt under de vejledende.

Fordelen er ganske klar.

Du har en komplet PC med dig og kan foretage de samme opgaver som
hjemme.

Mobilos giver adgang til Internettet mv.

Hr. Bjørn

Fra : Alvin

Dato : 21-09-03 18:34

Ja det er dejligt at drømme....og det koster ikke noget. Mon ikke du er ved
at være derude hvor det vil være billigere at tage lods ombord hver gang du
skal ud og sejle.

MVH

Alvin

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:08

"Alvin" <alvinbang@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er ved
> at være derude hvor det vil være billigere at tage lods ombord hver

Alt er relativt og en lods ville da være hyggelig at have ombord.

Hr. Bjørn

Fra : Niels

Dato : 21-09-03 19:17

Garmin har lavet en den hedder Garmin iQue 3600 og er en håndholdt med
indbygget GPS til lands og vands den bruger BlueChart søkort

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-09-03 20:31

Ja, men så kan man jo ligesågodt købe en ganske alm håndholdt kort navigator
eller (bedre) en af de alm. der sidder fast i båden. Den eneste grund til at
tale om PC'ere er jo, at skærmen er større og det kan man jo bestemt ikke
sige om iQue3600

En Garmin forhandler har fortalt mig at iQue3600 IKKE er vandtæt til
marinebrug. Det er GPSMap 176 til gengæld og den koster det samme.

Man kan blive så ivrig efter "alternative" løsninger, at man glemmer den
gode gamle velafprøvede marine teknologi fra de gængse leverandører.

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:09

"Niels" <noj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Garmin har lavet en den hedder Garmin iQue 3600 og er en håndholdt med
> indbygget GPS til lands og vands den bruger BlueChart søkort

Det er for småt.

Hr. Bjørn

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 23-09-03 10:30

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg syntes ikke det er for småt, da jeg har en GPSmap 168, som har virket
utrolig godt i skærgården.
Jeg kunne dog ønske en støre skærm til ruteplanlægning, og og så kan den
ikke rumme alle de kort udsnit som jeg havde brug for, men så kan man jo
have en bærbar i kabinen til dette.
Man har jo også de almindelige papir kort lige ved hånden.

Hilsen Finn

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 12:35

"Finn Kristiansen" <fk@xxxprivate.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg syntes ikke det er for småt, da jeg har en GPSmap 168, som har
virket
> utrolig godt i skærgården.

Jeg har selv en Magellan 330M samt en arvet Garmin GPS 128

330M virker også perfekt til lands og til vands, da den indeholder kort
og man kan uploade til den.

> [...]
den
> ikke rumme alle de kort udsnit som jeg havde brug for, men så kan man

Det er her overvejelserne ligger.

Skal man vælge en bærbar eller en Tablet-PC.

> Man har jo også de almindelige papir kort lige ved hånden.

Naturligvis, det andet er dog nemmere.

Egentlig mærkeligt ingen marinenavigatorer virker som en landnavigator.

Det burde være nemt at kalkulere en rute baseret på vanddybder mv. ved
blot at sige fra Ballen havn til Svendborg havn...?

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-09-03 19:29

En tablet PC'er er jo bare en bærbar, hvor skærmen kan vendes og er tryk-
eller magnetfølsom (så man kan skrive på den med en pen).

Den har derfor alle de sammen ulemper som en bærbar og jeg ville være noget
forsigt med at tage den ud i cockpitet. Det pudsige ved
navigationsprogrammer på PC'er er, at når vejret er godt nok til at have en
PC'er med i cockpit'et, så har man klar sigt på mindst 10 sm og ikke ret
meget behov for den <smile>.

Det er stadig sjovt at have en PC'er med ude at sejle, men den skal blive om
læ og kun være et supplement til en "rigtig" GPS'er. - sådan så man har
noget der virker og kan tåle vand, når man skal have lidt hjælp i tåge,
storm, regn osv ...

Iøvrigt kan man da bare købe en alm.bærbar med en lidt mindre skærm. - så
sparer man også en del penge. - både ift en med større skærm eller en
tabletPC'er...

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:10

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bkkqkr$2ige$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Iøvrigt kan man da bare købe en alm.bærbar med en lidt mindre skærm. -

> sparer man også en del penge. - både ift en med større skærm eller en
> tabletPC'er...

Der findes ikke nogen bærbare med blot 10" skærm (mig bekendt).

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-09-03 22:34

Så kan man købe en gammel en brugt for ca 1000-2000 kr ...

HP Omnibook 800CT fx ...

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:35

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bkl5fk$30b5$1@news.cybercity.dk...
> Så kan man købe en gammel en brugt for ca 1000-2000 kr ...
>
> HP Omnibook 800CT fx ...

Det kunne være en glimrende mulighed.

Hr. Bjørn

Fra : co

Dato : 21-09-03 20:31

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse > Affødt af tråden Garmin GPS 128 har
jeg nu sat "de små grå" i højere
> [...]
>
> Har nogen anvendt en Tablet PC som grundlag for et navigationsprogram..?
>
> De har en noget mindre skærm end en bærbar og er i min situation nemmere

Hej Bjørn

Jeg har selv været de samme overvejelser igennem, ( har lige læst Garmin 128
tråden ) med indbygning
af en PC, og en LCD skærm i cocpittet til navigation og TV, og min
konklusion var at det er nødsaget
til at være en med touch skærm for at bruge den hvis vejret er lidt hårdt,
da en mus ruller rundt.

Derfor var mit valg umildbart også en tablet PC, men, men ! - priserne er
lidt peberet, og jeg er bange
for at den compakte teknik kan gå i stykker !

Jeg har i dag en ældre Eagle ultra kortplotter, som egentligt fungere
upåklageligt, men jeg er vild med DLS
på en bærbar PC, grundet den enkle brugerflade og den store skærm, men i
denne sæson er henholdvis
mit CD -drev og Diskette drev stået af, formetligt på grund af lidt hård
vejr !

blot en lille komentar til et spændende indlæg!

med sejler hilsen
Claus Olsen
Dacapo Flyer

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:00

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Hej Claus.

> [...]
> konklusion var at det er nødsaget
> til at være en med touch skærm for at bruge den hvis vejret er lidt

Det med en trykfølsom skærm faldt jeg netop over også.

> Derfor var mit valg umildbart også en tablet PC, men, men ! - priserne
er
> lidt peberet, og jeg er bange
> for at den compakte teknik kan gå i stykker !

Jeg har brugt lidt tid på priserne og de er bestemt ikke til at blive
kloge på.

Dette specielt når man kigger på de amerikanske sammenligningspriser.

Her svinger selvsamme Tablet-PC fra ca. 7.000,- kr til 13.000,- kr.

Der kan desuden tilkøbes en vand-/stænktæt indkapsling med "vinduer" så
man stadig kan betjene skærmen/hurtigtasterne. Dette skulle kunne løse
vandproblemerne.

> Jeg har i dag en ældre Eagle ultra kortplotter, som egentligt fungere
> upåklageligt, men jeg er vild med DLS
> på en bærbar PC, grundet den enkle brugerflade og den store skærm, men
> denne sæson er henholdvis

Samme her. Har netop lavet en sejlplan fra Ranzausminde havn til Vejle
havn og loadet den over i min Magellean 330M.

Hvor er det bare nemt.

> mit CD -drev og Diskette drev stået af, formetligt på grund af lidt
hård
> vejr !

Jeg ville nu have CD- og diskettedrev som eksterne, da de kun skal
bruges i særlige situationer.

Jeg har også surfet lidt rundt efter kortplottere.

Jeg faldt over Garmin 182C: http://www.gpsw.co.uk/details/prod1152.html

Den danske pris siger: 12.999,- kr.

Den er altså ca. ½ pris i England...

> blot en lille komentar til et spændende indlæg!

Alt indput modtages med glæde.

Jeg skal have fundet en ny løsning, da skærmen på min Magellan 330M er
for lille (i det lange løb).

Jeg har droppet Garmin GPS128, så den ryger nok over i handelsgruppen.

Hr. Bjørn

Fra : steen

Dato : 22-09-03 05:01

On Sun, 21 Sep 2003 12:34:09 UTC, "Bj°rn J°rvad"
<hrbjoern_AT_post.tele.dk> wrote:

> Har nogen anvendt en Tablet PC som grundlag for et navigationsprogram..?

Hvad med en Nokia 9210 og et GPS modul = telefon, internet, GPS,
e-post, PDA.....
--
steen
---

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 10:32

"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad med en Nokia 9210 og et GPS modul = telefon, internet, GPS,
> e-post, PDA.....

Kan 9210´eren køre windows-baserede programmer (DLSK 1), da det ellers
kunne være en fin løsning, da skærmen er passende..?

Hr. Bjørn

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 22-09-03 09:27

> Har nogen anvendt en Tablet PC som grundlag for et navigationsprogram..?
>
> De har en noget mindre skærm end en bærbar og er i min situation nemmere
> at anbringe i cockpittet.

Ikke just - men jeg har anvendt en alm. bærbar PC i båden. Mine beskedne
erfaringer er:

Det er usundt med fugt - så PC'en står om læ. Den er dog placeret, så den
kan ses fra cockpit, og da skærmen er meget større end selv rimeligt dyre
plottere, kan det sagtens ses oppefra. Men hvis der skal pilles ved PC'en
skal der være en navigatør om læ! Jeg har stillet den på en skridsikker
måtte (fra SILVAN) på salonbordet og tøjret den grundigt derudover!

Når den kører skal man egentlig ikke gøre noget. Jeg bruger DLSK (ikke
2'eren) som hele tiden centrerer kortet på min position. Desværre bruger
DLSK scannede kort og skifter først når man er ude af det forrige kort, så
man sejler ind i et sort område ind imellem - det er lidt træls. Det gode
ved 1'eren er, at man ikke behøver CD'en og det sparer lidt strøm.

Den kan sættes til bådens akkumulator med en inverter. Man kan også få
specielle løsninger med mindre strømtab, men hele ideen var at bruge det jeg
havde i forvejen - så det har jeg ikke gjort noget ved.

Alt i alt klarer jeg mig med en standard bærbar (som vi have i forvejen), en
Magellan 315 håndholdt GPS og en inverter som også kan bruges til alle andre
apparater.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 10:43

"Mikkel Xbrahm" <xmxbrahm@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke just - men jeg har anvendt en alm. bærbar PC i båden. Mine
beskedne
> erfaringer er:

Jeg har aldrig ejet en bærbar PC, da behovet for en sådan ikke har været
der, således står jeg på "bar bund".

Derfor afsøges de enkelte løsningmodeller for at finde det bedste
kompromis.

> [...]
skridsikker
> måtte (fra SILVAN) på salonbordet og tøjret den grundigt derudover!

Fin løsning.

Fabrikanterne reklamerer med at Tablet-PC´en netop skal bruges under
rimelig hårde betingelser.

Samtidig tilbydes diverse overtræk som skulle gøre den
"vand"-/stæktaætte.

Fugt (kondens) er naturligvis et andet problem, men udstyret skal tages
med i land efter endt brug, hver gang, da det ikke skal stjæles. Således
skal installationen også være handy.

> [...]
gode
> ved 1'eren er, at man ikke behøver CD'en og det sparer lidt strøm.

Jeg vil derfor ikke skifte over til version 2 og alternative
kortprogrammer koster nemt 3.000 til 6.000 kr.

> [...]
det jeg
> havde i forvejen - så det har jeg ikke gjort noget ved.

Jeg vil også anvende det, jeg har i forvejen.

Det drejer sig om LCD-skærmen, TV-tuneren samt min Magellan 330M.

Jeg er såmen glad nok for min 330M, men skærmen er ikke så stor som du
jo kender fra 315. Det er samme housing.

> [...]
forvejen), en
> Magellan 315 håndholdt GPS og en inverter som også kan bruges til alle

En inverterløsning kan også bruges til strøm og de er ikke så
forfærdelig dyre.

Båden er også udstyret med fuld landstrøm mv. og er en motorbåd, så
vandpjaskeriet er derfor begrænset.

Jeg er dog glad for 330M´eren er vandtæt, da den fint kan bruges på land
også.

Parkerer vi i en ukendt by, er det nemt at lave et waypoint på bilen. Så
findes vi altid tilbage til den.

Hr. Bjørn

Fra : Alvin

Dato : 22-09-03 17:09

Kan man ikke købe en billig og brugt bærbar til 1000-2000.- kr. som
foreslået i tråden. Herefter med passende værktøj og snilde afmontere
"skærmen/låget" til den bærbare og forlænge ledningerne til skærmen så man
kan adskille PC og skærm...med skærmen i cockpittet og PC om læ. Uden at
skulle konstruere en U-båd kan man lave en vantæt plexiglaskassse til
skærmen så den kan anvendes "udendørs". Jeg har været forbi en hjemmeside
hvor der var anvisninger på at lave "kamerahuse" af plexiglas til undervands
fotografering så det kan lade sig gøre.

For at spare strøm og ikke anvende CDROM-drevet kan man downloade DEAMON
tools 3.33. www.daemon-tools.cc/portal/portal.php og lægge sin CD på et
virtuelt drev på harddisken....det sparer strøm og det kører hurtigere.
Udover Deamon findes der utallige gratis programmer som kan det samme.

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-03 18:11

> [...]
> kan adskille PC og skærm...med skærmen i cockpittet og PC om læ. Uden at

Nej, vil jeg sige uden at tøve. Jeg har repareret en hel del bærbare, og alle
de bærbare, jeg har set, har ikke ledninger til skærmen, men de specielle,
flade filmbaner og nogle bittesmå specialstik. Disse er loddet med SMD og det
er nærmest umuligt at gøre noget som helst ved disse forbindelser.

Det vil ende i det rene gøg og gokke, især når man tænker på, at en ny skærm
fåes til ca. 2000,-

I øvrigt har jeg vanskeligt ved at forstå fornuften i, at man har store, fine
både, men når det kommer til noget så vigtigt som navigationsinstrumenter, at
man så vil flikke noget biks sammen, som alligevel ikke er pålideligt i det
lange løb....

Skær dog ned på smøgerne og bajerne og spar sammen til en ordentlig
kortplotter

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 20:05

"Claus Tersgov" <chikane@chikane.chikane> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skær dog ned på smøgerne og bajerne og spar sammen til en ordentlig
> kortplotter

Ha - ha .... jeg er da også blevet lun på en Garmin 182C.

Da den kun koster det halve i England, kan det blive løsningen.

Hvad koster den egentlig i DK (ud over den vanvittige pris på Garmin
DK´s hjemmeside til 13.000-krone-seddel)..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 20:36

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad koster den egentlig i DK (ud over den vanvittige pris på Garmin
> DK´s hjemmeside til 13.000-krone-seddel)..?

Navtech DK har den til: 10.000,- kr.

http://www.gps.dk/product/detail/description/0/0/84

England fører stadig (indvendig antenne) : 660£ ~ ca. 6.700,- kr.

http://www.gpsw.co.uk/details/prod1152.html

Ønsker man den med udvendig antenne: 679£ ~ ca. 7.000,- kr.

http://navcity.co.uk/catalog/product_info.php+products_id+77

Ingen lavere..?

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-09-03 00:12

Jeg stod lige og kiggede på den i sidste uge i en shop i Seattle, til 999USD
ca lig 6600 kr (ekstern antenne).

Jeg talte med en, efter min vurdering, temmelig kompetent ekspedient, som
fortalte noget interessant. Hans klare erfaring var, at farveplottere er til
brug i styrehuse på motorbåde. Ude i sollyset (på sejlbåde) anbefalede han,
på basis af egen årelang erfaring, altid S/H plottere, da de er tydeligere i
stærk sollys, hvor farverne flyder ud på farveskærmene.

Anyway, min båd er for lille til sådan et fint dyr, så jeg tog hjem med en
GPSMAP162 til 410 USD, inkl tax og datakabel. Rundt regnet 2700 kr.
Differencen op til de 4500/4999 den koster i DK, kan jeg bruge til et
BlueChart søkort over hele DK. Jeg kan næsten ikke vente med at få
værktøjskassen frem ....

Fra : co

Dato : 23-09-03 00:43

From: "Bjarke Christensen"

KLIP

> [...]
> på basis af egen årelang erfaring, altid S/H plottere, da de er tydeligere
> stærk sollys, hvor farverne flyder ud på farveskærmene.

Jeg er vildt imponeret over Garmin 182C som står utroligt skarpt selv med
direkte sol på,
jeg har prøvet den over en week-end og kan kun anbefale den !

men til gengæld er jeg lidt ked af skærmstørrelsen, min gamle Eagle ultra
map i SH har en
lidt breddere skærm, således at jeg har data, fart kurs o.s.v. i højre side,
og således har kort
i fuld højde af skærmen

men på Gamin tager fremkommer dataerne i toppen af skærmen og tager ca. 1/4
del af skærmen,
hvilket efter min overbevisning efterlader meget lidt plads til kort.
og efterlader et meget lille kort

Blot en kommentar !

Mvh
Claus Olsen
Dacapo flyer

Fra : co

Dato : 23-09-03 00:35

"Claus Tersgov" > skrev i en meddelelse

KLIP
> [...]
det
> lange løb....
>
> Skær dog ned på smøgerne og bajerne og spar sammen til en ordentlig

Måske er det ikke økonomi alene, men alsiddigheden fra en PC, der kan bruges
til andet end navigation,
og hvor man ikke er afhængig af en leverandør af soft ware, men kan skifte,
hvis der kommer noget nyt,
og mere spændende på markedet, hvem ved måske kommer der til efteråret et
DLSK 3 med alle tænkelige funktioner.

Vil du købe en kortplotter med stor skærm, læber den nemt op i mellem 20.000
og 30.000,- som jo også er en slags
penge !

blot en komentar

mvh
Claus Olsen
Dacapo flyer

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 01:41

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
skifte,
> hvis der kommer noget nyt,
> og mere spændende på markedet, hvem ved måske kommer der til efteråret

Det var jo lige det.

> Vil du købe en kortplotter med stor skærm, læber den nemt op i mellem
20.000
> og 30.000,- som jo også er en slags
> penge !

De er vildt dyre og at skyde over målet i min båd.

Jeg har lige købt en Campion Alante LX 805i som efterfølger af min
Campion Chase 630.

Drømmen er en 33 til 35 fods motorbåd, men lillemor skal ført acceptere
sejleriet bedre.

Det er mit største problem.

Jeg er kommet stærkt i tvivl efterhånden som snakken går.

En bærbar PC kan jo bruges som TV også (med en USB-tuner) og har en
dejlig stor skærm til TV (15.1").

Jeg ser frem til at Tablet-PC-softwaren kommer på dansk. Den er pt på
engelsk.

Priserne må ganske givet også falde i takt med udbredelsen.

Det er godt nok svært det her.

PS: Tak for informationen omkring kortstørrelsen på 182C.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 23:18

> [...]

et
> virtuelt drev på harddisken....det sparer strøm og det kører

Er der nogen, der har prøvet at anvende ovennævnte program med DLSK 2..?

Hvis det virker, vil jeg overveje at købe den nye version.

Hr. Bjørn

Fra : Alvin

Dato : 22-09-03 23:26

Det har jeg og det virker. Det er en smule nørded. Prøv at læse tråden Godt
nyt om DLS 2 her gives metoden i detaljer. Hvis det ikke er klart så giv
lyd.

MVH
Alvin

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 23:31

> [...]
Godt
> nyt om DLS 2 her gives metoden i detaljer. Hvis det ikke er klart så

Oki Doki.

Jeg kan se, man kan få rabat ved at indsende den gamle CD.

Det er vel rigtigt..?

I så fald ryger den med posten i morgen med samt en check på kr. 377,-

Hr. Bjørn

Fra : Alvin

Dato : 22-09-03 23:39

Det med rabatten har jeg kke tjek på...men det lyder fornuftigt, men det kan
jo tjekkes ved KMS.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 23:58

> Det med rabatten har jeg kke tjek på...men det lyder fornuftigt, men
det kan
> jo tjekkes ved KMS.

Jeg prøver at ringe til DS og KMS i morgen og høre om, det er rigtigt.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-09-03 00:19

Det er helt korrekt, det er blot DS der distribuerer det, ikke KMS selv.

http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=5

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 01:43

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bko00l$h05$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=5

Perfekt.

Tak for linket.

CD´en afgår i morgen....jeg har skam den komplette emballage og hele
pibetøjet..

Hr. Bjørn

Fra : Anders G. Rasmussen

Dato : 23-09-03 22:36

Hvorfor ikke købe en lille PDA .Den kan købes for 4500.kr med gps antenne og
så følger der godt nok et program med til navigation på vejnettet men man
kan godt bruge det levende søkort i den også. Så har man slået 2 fluer med
et smæk eller rettere 3 for man kan også koble den sammen med mobiltelefon
og så kan man sende mails når man er ude og sejle.Der er en demonstration af
den på DK4' s hjemmeside under programmet dimser der dur
Hilsen Anders Rasmussen

Her er der et link til programmet det er nummer 5 i serien.
http://www.dk4.dk/?p=plug-arkiv-item&a_id=317&id=72;PSID=fdbc89b579be4888489f1b74cd3a3321

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 22:42

"Anders G. Rasmussen" <agr@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> kan godt bruge det levende søkort i den også

Hvordan skal det virke med DLSK 1 eller 2..?

Hr. Bjørn