Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt billede
Fra : Ole Larsen

Dato : 21-09-03 14:04

Nyt billede på foto-basen.
http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=2&id=1494#

Kommentarer velkomne og ønskelige,
Mvh
Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-09-03 19:10

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3f6da19d$0$54759$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nyt billede på foto-basen.
> http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=2&id=1494#
>
> Kommentarer velkomne og ønskelige,
> Mvh
> Ole

Jeg fatter det simpelthen ikke...... Nu har jeg uploaded nogle stks. med
opfordring og ønske til kommentar, og jeg har ikke opnået en eneste
respons. Er jeg blacklistet eller aner i ikke hvad i mener/tør sige ? Eller
er det så uinteressant man ikke gider ?

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : \"Bangsbo\"

Dato : 21-09-03 19:32

Hej Ole ....

Du skriver bla:

> Jeg fatter det simpelthen ikke...... Nu har jeg uploaded nogle stks.
> med opfordring og ønske til kommentar, og jeg har ikke opnået
> en eneste respons.

Helt ærligt tror jeg du skal forvente det der sker - og du skal
ikke forvente at folk går på en Fotokritik side blot for at vende
tilbage hertil og give dig kritik ...

Den kritik du forventer skulle finde sted burde ligge på
http://www.foto-basen.dk gør den ikke det - ja men så
er det evt. fordi dit billede ikke er interessant nok eller
noget som er galt netop nu - dine billeder drukner i
mængden ....

Jeg er af den personlige overbevisning at du har sat dine
forventninger alt for højt op både her i gruppen men også
via http://www.foto-basen.dk ...

Held og lykke jeg vil gerne følge lidt af dine billeder men
ikke love dig min kritik ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

--
Keld Gydum
DK-9900 Frederikshavn

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-09-03 08:06

""Bangsbo"" <kg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Helt ærligt tror jeg du skal forvente det der sker - og du skal
> ikke forvente at folk går på en Fotokritik side blot for at vende

Nej, måske - men det er dog en NG for foto og man kunne vel med rimelighed
forvente at brugerne så - som Lars Bo
tidligere var inde på - interesserede sig for og ville tale om netop
fotografiske billeder.

> [...]
>
> Jeg er af den personlige overbevisning at du har sat dine
> forventninger alt for højt op både her i gruppen men også

Jeg forstår ikke hvor du har den opfattelse fra. Jeg mener ikke at have
givet udtryk for forventninger af nogen art på foto-base, men det er da
rigtigt at jeg forventer at man vil tale foto på nyhedsgruppen fritid.foto.
Og det synes jeg ikke er at sætte forventninger højt. Men måske tager jeg
fejl.

Men du skal have tak for at du reagerede og ville svare mig.
Mvh
Ole

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-09-03 20:57

Ole Larsen wrote:
> [...]

Jeg må blankt indrømme at dit billede ikke siger mig noget.
Du har et motivvalg som jeg ikke 'fanges' af, og du bruger en
specialteknik som jeg ikke har nogen som helst erfaring i retning af, så
hvis jeg skrev en kommentar til dig ville den i bedste fald være
ligegyldig eller plat, i værste fald decideret absurd. Det er der (s..)
da ikke meget formål med vel? :-/

med venlig hilsen og beklagelse

Jesper Brunholm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-09-03 08:29

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis jeg skrev en kommentar til dig ville den i bedste fald være
> ligegyldig eller plat, i værste fald decideret absurd. Det er der (s..)

Du skal først have tak for at du reagerer.
Vi er ikke helt enige - for mig er det kun et spørgsmål om billedet. Om det
er værd at se på er for mig det eneste. Teknikken bag optagelsen er for mig
ligegyldig, men den er ikke så speciel (langtidseksponering + en blitz).
Men du siger alligevel noget, der ikke er "plat"/"absurd" - at du ikke
"fanges" af motivet - og det er da meget bedre for mig at du siger det, end
at du forbliver tavs. Men her er to (af fem) af en anden slags, med større
"genkendelsesfaktor", i håb om at du finder mere behag i disse:
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=4536

Mvh
Ole

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 08:24

> [...]
> opfordring og ønske til kommentar, og jeg har ikke opnået en eneste
> respons. Er jeg blacklistet eller aner i ikke hvad i mener/tør sige ?

Jeg tror at det er en blanding. Der bliver oploadet mange billeder til
f.eks. fotokritik.dk, så jeg tror kun folk gider (har tid til) at give
kritik, hvis billedet er lidt specielt og helst til den gode side. Jeg er
selv lige begyndt at give kritik og oploade billeder til kritik. Jeg er
totalt amatør, og har ikke forstand på ret meget, men jeg håber, at jeg ved
at deltage kan lære noget. Jeg havde det lidt ligesom dig, da jeg oploadede
et billede til fotokritik, som jeg synes var godt og ikke fik noget kritik.
Faktisk var der kun en 40-stykker, som havde været inde og se det, så jeg
spurgte her i gruppen, og fandt ud af at billedet var for kedeligt. Point
taken, jeg prøver igen

Jeg har lige kigget lidt på dine billeder, og husk nu på at jeg er totalt
amatør

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=43266
synes jeg er meget godt, fin stemning. Her har du da også fået nogle
kommentarer.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=43265
På vej hjem fra byen i en brændert? Siger mig ikke noget. Hvad var din tanke
med billedet?

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=42969
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=42968
Siger mig heller ikke noget. Hvorfor er det at de skal være sløret?

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=42967
Hmmm... nej, heller ikke rigtigt noget her (for mig i hvert fald)

http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=2&id=1494
Et s/h underbelyst billede af en busk, men overbelyst top?!?! Heller ikke
noget for mig.

Håber at du kan bruge det til noget.

mvh Frank

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-09-03 08:51

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f6ea234$0$17055$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> spurgte her i gruppen, og fandt ud af at billedet var for kedeligt. Point

Du fik dog reaktioner.

> Jeg har lige kigget lidt på dine billeder, og husk nu på at jeg er totalt
> amatør

Er vi ikke alle det ? Professionel betyder vel blot at man er
momsregistreret

> [...]
>
> http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=2&id=1494
> Et s/h underbelyst billede af en busk, men overbelyst top?!?! Heller ikke

Ja, da.
Jeg "tænker" ikke når jeg tager billeder - det er mærkeligt - men jeg
"føler" - det er måske ikke helt efter bogen, men jeg har oplevet det
efterhånden nogle gange - at jeg husker oplevelsen flere år efter, når jeg
falder for et motiv. Når flere af billederne er "sløret" er det fordi jeg
prøver at lave et billede, ikke en fotografisk reportage.

Du skal have tak for dit engagement,
Mvh
Ole

Fra : Michael Schrøder

Dato : 22-09-03 09:36

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:3f6ea234$0$17055$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Jeg er meget enig i dine vurderinger.

> [...]
> "føler" - det er måske ikke helt efter bogen, men jeg har oplevet det
> efterhånden nogle gange - at jeg husker oplevelsen flere år efter, når jeg

Det er måske så netop problemet, den følelse der får dig til at tage
billedet og efterfølgende huske følelsen når du ser billedet kan andre ikke
overtage eller få af at se billederne.

> Når flere af billederne er "sløret" er det fordi jeg
> prøver at lave et billede, ikke en fotografisk reportage.

Altså er det kunst du vil have os til at vurdere
Kunst kan jo diskuteres i det uendelige, og hvad er det egentlig der gør at
man kan lide noget og ikke noget andet ?
- i tilfældet med dine kunstværker bryder jeg mig ikke om dem, men har svært
ved at beskrive hvorfor.

Det gælder vel for de fleste her i gruppen at vi helst vil give positiv
kritik ?

mvh Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-09-03 10:12

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> Altså er det kunst du vil have os til at vurdere

Sådan synes jeg ikke du kan konkludere. Man kan da meget vel lave
billeder/synge sange/skrive tekster uden at prætendere at det skulle være
kunst.
I mit tilfælde - skulle fotografi blot være fotografisk reportage gad jeg
simpelthen ikke. Det ville i så tilfælde for mig være at se pornofilm i
stedet for at...............

> [...]
> man kan lide noget og ikke noget andet ?
> - i tilfældet med dine kunstværker bryder jeg mig ikke om dem, men har

Det synes jeg er ret fint, at du ikke bryder dig om dem. Og endnu bedre at
du har svært ved at beskrive hvorfor. Jo, fordi så har du set/taget
stilling/gjort dig overvejelser, du fortæller videre. Og det er vel en del
af essensen i fotogruppe ?

> Det gælder vel for de fleste her i gruppen at vi helst vil give positiv
> kritik ?

Tja - måske - personligt vil jeg hellere have en reaktion som din end ingen
reaktion. Det er sådan lidt - jeg kan bedre lide et billede jeg ikke kan
lide end et billede, der ikke siger mig noget....

Mvh
Ole

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-09-03 10:42

Ole Larsen wrote:

> Sådan synes jeg ikke du kan konkludere. Man kan da meget vel lave
> billeder/synge sange/skrive tekster uden at prætendere at det skulle være
> kunst.

Tjah - for mig at se er der - i billeder (og sangsyngning og
tekstskrivning for den sags skyld) to muligheder: håndværk, bedrevet for
at tjene nogle penge eller rapportere om noget seværdigt; eller kunst,
hvor man tager billeder for at formidle en oplevelse som man bedst kan
formidle på denne måde. Kunst behøver absolut ikke være noget der går ud
på udbytning af hverken statskasse eller brugere/seere/lyttere.

> I mit tilfælde - skulle fotografi blot være fotografisk reportage gad jeg
> simpelthen ikke. Det ville i så tilfælde for mig være at se pornofilm i
> stedet for at..........

i stedet for at opleve noget unikt. En væsentlig forskel på kunstfoto og
rapportagefoto er efter min mening at rapportagefoto ikke har samme
unikke karakter, og ikke skal formidle en følelse.
Jeg vil gætte på det også er derfor flere herinde (som jeg selv)
stempler dem som banale og ligegyldige når der af og til fremlægges
rapportagefotos.

> Tja - måske - personligt vil jeg hellere have en reaktion som din end ingen
> reaktion. Det er sådan lidt - jeg kan bedre lide et billede jeg ikke kan
> lide end et billede, der ikke siger mig noget....

Jeg personligt vil helst give positiv, til nøds konstruktiv kritik til
motivvalget, jeg bryder mig ikke om at fortælle når et billede rager mig
langsomt, nok fordi jeg er opdraget til at "Hvis du ikk' ka sige noget
pænt så ka du i det mindste holde din mund".

Jeg vil gerne give konstruktiv grænsende til negativ kritik på det
tekniske, for det kan fotografen sandsyneligvis stadigvæk bruge til noget.

Det er i øvrigt tilsvarende jeg helst selv vil behandles - jeg var godt
tilfreds med ikke at få kommentarer i stedet for at få en spand møg da
jeg fremlagde en stak billeder som tilsyneladende var banale set med
gruppens øjne.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-09-03 11:11

> [...]
> formidle på denne måde. Kunst behøver absolut ikke være noget der går ud
> på udbytning af hverken statskasse eller brugere/seere/lyttere.

Jeg synes ikke man kan stille det op så enkelt. Jeg tror mange beskæftiger
sig, på vidt forskellige niveauer, med ting, eks. fotografi, uden at have en
veldefineret, fyldestgørende begrundelse/forklaring.
Problemet med at dele ting op i kategorier er jo at man hurtigt løber tør
for kategorier hvis der skal være mening med det.
Læste en gang et sjovt citat:
Der er to slags mennesker: De, der deler menneskerne op i to slags og de,
der ikke gør

> [...]
> tilfreds med ikke at få kommentarer i stedet for at få en spand møg da
> jeg fremlagde en stak billeder som tilsyneladende var banale set med

Ja, det er rigtigt nok, blot er jeg ikke helt enig. En spand møj er jo ikke
eneste alternativ til roser. En velbegrundet kommentar, uanset pos. eller
neg., er vel altid bedre end ingenting. De fleste ønsker vel konstruktiv
kritik, ikke kun roser.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 11:14

> Der er to slags mennesker: De, der deler menneskerne op i to slags og de,
> der ikke gør

Der er 10 slags mennesker: Dem der forstår binærer vittigheder, og dem der
ikke gør.

Ja, undskyld at jeg lige går lidt off-topic

mvh Frank