Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på Eos 10D og 300D?
Fra : enrico

Dato : 19-09-03 13:06

Hvad er forskellen på Canons EOS 10D og 300D, som netop er kommet.

Samme chipstørrelse, begge fotograferer RAW osv.
Den eneste forskel jeg pt. ser er prisen, men der må da være mere?

-På forhånd tak.

-enrico

Her flg. hvad jeg har kunnet finde om det ny kamera:

CANON EOS 300D KIT M.EF-S 18-55MM 3,5-5,6
NYHED! Canon EOS 300D 6 megapixel digital SLR til
amatørfotografer nu en realitet!

Canon, der er blandt de førende inden for foto- og imagingteknologi,
lancerer i dag et EOS 300D 6,3 megapixel SLR-kamera. Det hidtil
letteste og mest kompakte digitale EOS kamera vil blive sendt på
markedet med en vejledende udsalgspris på under 10.000 kr.

Canon forventer en vækst i det digitale SLR segment fra 2002 til 2003
på 400-500% i omsætning*, udtaler Hiroshi Komatsuzaki, øverste chef
for Canon Consumer Imaging i Europa. EOS 300D vil spille en vigtig
strategisk rolle i denne vækst. Ved at sænke prisen så voldsomt,
tilbyder Canon meget bevidst avanceret SLR digital teknologi til
forbrugerne på et tidspunkt, hvor der er et accelererende behov for
højtydende digitale kameraer.

EOS 300D kombinerer en række avancerede teknologier (såsom 7-punkts
højhastigheds autofokus, 2,5 billeder i sekundet, 35 zoners lysmåling
og Canon Digital Imaging Core (DIGIC) processor) i et kamera, der er
overkommeligt i pris.

Canon har udnævnt EOS 300D til det ikke-professionelle SLR-kamera, som
er af størst betydning siden AE1 blev introduceret i 1976. Nøjagtigt
lige som AE1 udløste en SLR revolution ved at være verdens første
kamera med en indbygget mikrocomputer, tror Canon, at EOS 300D vil
sætte en historisk milepæl ved at være det kamera, der fik SLR
markedet til uigenkaldeligt at foretage et skift over til digital
teknologi.

Præcisionsoptik sensorkvalitet uden konkurrence
På fronten af EOS 300D sidder objektivet og den digitale sensor. Det
vil glæde brugere af analoge EOS kameraer, som overvejer at gå over
til brug af digitalkamera, at EOS 300D fungerer upåklageligt med alle
Canons velrenommerede EF-objektiver, som der p.t. findes mere end 60
af.

En APS-C-størrelses sensor giver kameraet en forlængelsesfaktor på
1,6x mere end 35 mm filmformatet. For at kunne tilbyde købere af EOS
300D et objektiv, der svarer til den 28-90mm zoom brændevidde, der er
så populært blandt 35 mm film EOS-kamera brugere, er der
specialudviklet et nyt EF-S 18-55 f/3,5 5,6 objektiv.** Dette objektiv
udnytter den kompakte sensorstørrelse, og bruger et short back focus
system , som gør at objektivet monteres tættere på sensoren end på
tidligere modeller. Dette giver billeder af høj kvalitet ved brug af
et objektiv, der vejer forbløffende lidt og som er meget kort.

Den 6,3 megapixel store CMOS sensor er stort set identisk med den, der
findes i det prisbelønnede EOS 10D kamera, som fortsat sætter
standarden for billedkvalitet. Der kan vælges mellem ISO hastigheder
på 100, 200, 400, 800 og 1600, således at brugerne kan vælge den
filmhastighed, de har det bedst med.

EOS 300D er det første digitale EOS kamera, som understøtter den
producentuafhængige PictBridge standard fra introduktionsdagen. Fotos
kan nu printes i høj kvalitet uden brug af computer ved blot at koble
EOS 300D op til en fotoprinter med et standard USB kabel. En stor 1,8
tommers LCD display bruges til at vælge og gennemse fotos, der skal
printes og til at foretage printindstillinger.

Hurtig billedbehandling med flotte resultater
Canons højhastigheds DIGIC processor understøtter kameraet tekniske
overlegenhed yderligere. I filmkameraernes tid var billedbehandling
noget, der blev udført af filmlaboratorier og minilabs. I et
digitalkamera forholder det sig helt anderledes, idet
billedbehandlingens kritiske rolle her håndteres af kameraet. DIGIC
processoren styrer bl.a. funktioner for hvidbalance og
farvegengivelse, og dette giver en meget høj billedkvalitet, uden at
der gives køb på kameraets evne til at reagere. Et flot digitalfoto
kræver både kvalitets-råvarer og kvalitets-billedbehandling , siger
Komatsuzaki. Overlegne objektiver og sensor-teknologier sikrer de
bedste råvarer. Det er det, DIGIC gør, der giver EOS 300D et egentligt
forspring.

Superhurtig fokusering i bredt område
7 autofokuspunkter giver et ultrabredt AF område, som normalt kun
findes i avancerede SLR kameraer. Fokuseringsindstillinger omfatter
One-Shot AF (til hurtig, nøjagtig enkelt optagelses fokusering), og AI
AF, som automatisk kan skifte til AI servo AF for optagelse af flere
billeder i træk af motiver der bevæger sig - en funktion, der er
velegnet til sportsoptagelser. Autofokus kan manuelt vælges fra på
objektivet.

Avanceret eksponeringskontrol
EOS 300D er forsynet med et 35 zoners TTL lysmålersystem, som praktisk
talt dækker hele rammen. Der findes tre lysmålerindstillinger
(evaluerende, spotmåling og centervægt), som sikrer balanceret
eksponering i enhver situation. Udover at være udstyret med alle de
automatiske og manuelle optagelsesindstillinger, der forventes af et
avanceret SLR-kamera, tilbyder EOS 300D såkaldt "Programindstillinger"
såsom Nat Portræt, Sport, Næroptagelse, Landskab, Portræt og Flash
FRA. En indbygget automatisk flash skyder op næsten 90 mm over den
optiske akse for at begrænse risikoen for røde øjne og for at give
bedre flash-fotos.

Optagelse under alle forhold
EOS 300D kan levere imponerende resultater under stort set alle
forhold. Kameraet har en lukkerskala på 1/4000 - 30 sekunder, bulb og
højhastigheds x-sync på 1/200s. Samtidig optagelse til både RAW og
JPEG (middel/fin) formater er mulig, mens 2GB og højere CompactFlash
kort, type I og II, supporteres. Valgfri fjernkontrol eller infrarød
trådløs fjernkontrol tilbydes. Adobe RGB er tilføjet til sRGB
farverum. Der er syv autohvidbalanceindstillinger (såsom overskyet,
tungsten, fluorescerende, etc.) plus brugerindstillet hvidbalance og
+/- 3 stop hvidbalance-bracketing (WB-BKT).

Tilbehør, software og online services
EOS 300D leveres komplet med batteripakke, batterilader, USB-kabel,
videokabel, og en bred, broderet halsbærerem til en pris af 9.675 kr.
inkl. moms uden objektiv (10.748 kr. inkl. objektiv).
Køb af EOS 300D giver køberen adgang til medlemskab af CANON iMAGE
GATEWAY webportalen med mulighed for at uploade 100 MB fotos til
brugerens eget online fotoalbum. Der leveres endvidere en
software-pakke med forskelligt Canon software, bl.a. PhtoStitch til
fletning panoramafotos.

Fra : Frenjon

Dato : 19-09-03 13:10

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/ (direkte sammenligning)

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA.HTM (side 2 her)

http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_300d-review/index.shtml (en side
nede...)

-Frenjon

Fra : enrico

Dato : 19-09-03 14:54

On Fri, 19 Sep 2003 14:10:26 +0200, "Frenjon"
<Frenjon@NOSPAMworldonline.dk> wrote:

>http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/ (direkte sammenligning)

Tak for dette link. Netop hvad jeg savnede.
(Så har jeg alligevel købt det rigtige kamera) :)

-ernico

Fra : Brian Poulsen

Dato : 19-09-03 15:20

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message
> On Fri, 19 Sep 2003 14:10:26 +0200, "Frenjon"
> <Frenjon@NOSPAMworldonline.dk> wrote:
>
> Tak for dette link. Netop hvad jeg savnede.
> (Så har jeg alligevel købt det rigtige kamera) :)

Og det rigtige kamera er? :)

Brian.

Fra : enrico

Dato : 23-09-03 10:32

>Og det rigtige kamera er? :)
>
>Brian.

10D :)

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 19-09-03 14:33

enrico <enricoool@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvad er forskellen på Canons EOS 10D og 300D, som netop er kommet.

>Samme chipstørrelse, begge fotograferer RAW osv.
>Den eneste forskel jeg pt. ser er prisen, men der må da være mere?

Du kan lave en side-by-side sammenligning på http://www.dpreview.com/
og her se de minimale forskelle, der er på de to kameraer, hvad angår
de tekniske specifikationer.

Forskellen ligger angiveligt i selve kamerahuset, hvor 300D'eren
angiveligt er af plastic.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-03 15:16

Jeg så på forskellen mellem de to og hæftede mig ved flg.
1) kamerahuset er meget robust på 10D og i plastik på 300D (10D ser også
mere professionel ud...)
2) større buffer - 10D kan tage 9 billeder uden ophold, mens 300D kun 4.
3) spejlet kan låses oppe på 10D for lange eksponeringer.
4) lyden, når spejlet klapper op er noget mere diskret på 10D end 300D
5) prisforskel på teknikdirekt er ca. 11000 for 10D og 7700 for 300D uden
linse.
Da jeg skifter fra Nikon til Canon er investering totalt i første omgang på
ca. 20000 kr. for 10D, Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS og Sigma EX
3,5-4,5/15-30 DG. I denne sammenhæng er de ca. 3300kr i forskel på
kamerahuset ikke så meget og jeg besluttede derfor at gå for 10D'eren.
Nu venter jeg på at få den! Canon 28-135mm linsen er svær at få og 17-40mm L
linsen har været i restordre siden april og derfor bestilte jeg Sigma
linsen.
Mvh, Hans