Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Halvmåne gennem kikkert
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-09-03 02:48

Var på vej i seng men så lige at månen var halv, så jeg ville lige prøve at
tage et par billeder mere igennem min kikkert.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=43090

Damn, nu skal jeg altså til og i seng!!

mvh Frank

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-09-03 06:40

> Var på vej i seng men så lige at månen var halv, så jeg ville lige prøve
at
> tage et par billeder mere igennem min kikkert.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=43090

Flot flot - utroligt at det kan lade sig gøre, den står jo fin og skarp. Er
det en alm. kikkert du bruger (stativ?). Hvad er billedets exif data.

Hilsen Bo

Legeplads:
http://www.visuelweb.dk/galleri.htm
http://bo.joergensen3.person.emu.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-09-03 09:32

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> at

> Flot flot - utroligt at det kan lade sig gøre, den står jo fin og skarp.
Er
> det en alm. kikkert du bruger (stativ?). Hvad er billedets exif data.

Ja, det er bare en alm 7x50 kikkert. Faktisk en gammel en jeg har arvet af
min farmor. Nedenunder er exif (jeg har klippet i det, da der eller er alt
muligt underligt med). Lige dette billede er taget med spot metering - 2ev,
men jeg har også taget nogle, hvor jeg selv har indstillet blænde og
lukketid. De er dog typisk lidt for mørke, da jeg var bange for at få
udbrændt detaljerne. Derudover er det største trick nok at bruge makro. Jeg
har desvære ikke noget stativ til min kikkert, så det blev klaret med et par
kasser og stak bøger ud af køkkenvinduet Jeg smider lige et par billeder
op som ekstra af min opstilling

mvh Frank

Filename : IMG_2118.JPG
Make : Canon
Model : Canon PowerShot A40
DateTime : 2003:09:18 02:50:47
ExposureTime : 1/40Sec
FNumber : F4,8
ExposureBiasValue : EV-2,0
MeteringMode : Spot
Flash : Not fired(Compulsory)
FocalLength : 16,19(mm)
Self-timer : 2sec
Focus Mode : Single
CCD Sensitivity : ISO50
FocusType : Macro
AF point selected : center
ExposureProgram : Program Normal
Focal length of lens : 5,40625-16,1875(mm)

Fra : Brian Nilsson

Dato : 18-09-03 17:55

> Var på vej i seng men så lige at månen var halv, så jeg ville lige prøve
at
> tage et par billeder mere igennem min kikkert.

Jow jow. Du kan jo også være med. Ganske FLOT billede! Det viser blot hvor
ment det er, men fuldmånen har aldrig været ment, ellers er Månen ikke svært
at fotografere. Det er bare om at komme igang!

> Damn, nu skal jeg altså til og i seng!!

Ja, det kender jeg godt!

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-09-03 21:16

"Brian Nilsson" <solarbln@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
svært
> at fotografere. Det er bare om at komme igang!

Jeps, men næste gang tror jeg at jeg skal have bikset en holder sammen, så
jeg kan bruge et stativ

> Ja, det kender jeg godt!

Jeg troede at du kiggede på solen...

mvh Frank

Fra : Brian Nilsson

Dato : 18-09-03 22:25

"Frank K. Jensen" skrev:
> Jeps, men næste gang tror jeg at jeg skal have bikset en holder sammen, så
> jeg kan bruge et stativ

Yes yes. Med et stativ bliver det en del mere sjovt at fotografere
nattehimlen. Når du engang kommer ud under stjernehimlen med dit digital
kamera, vil en sjov begynder ting at være at tag billeder af hele
stjernebilleder. Canon PowerShot A40 kan tag billeder med 15 sekunder og
dette er nok til at få mange klare stjerner med, men tag ikke billederne
mens Månen er fremme, den kan druknede stjerne i lys. Det samme glæder hvis
man bor i byen, så kan evt. lysforurening ødelægge billederne. Man stiller
man sig ud under stjernehimlen en dag hvor der inden månen er (og har man en
gadelampe i nærheden kan den klares med evt. luftbøsse eller andet
skydevåben (husk evt. våbentilladerser), men skal lige skrive jeg ikke selv
har gjord dette), så tag billeder af hele stjernebilleder, men evt. en
bygning eller træer i forgrunden for at give en fornæmelse for hvor store
stjernebillederne er. Jeg kan oplyse at Venus vil stå på aftenhimlen med en
størrelsesklasse på omkring -4,4, så den bliver til at få øje på, men mere
vigtigt den bliver et let offer med kamera. Den vil stå lavt over den
syd/vestlige horisont kort tid efter solnedgang, dog først fra december vil
vi kunne se Venus som aftenstjerne, eller julestjerne om man vil. Men der
bliver nogen gode billeder at tag her.

> Jeg troede at du kiggede på solen...

Jo, det gøre jeg også. Det har ikke så meget med fotografering at gøre, her
tæller jeg blot antal pletter og grupper og beregner soltallet. Jeg
fotografer den så hvis der er nogen pæn stor moppedrenge af solpletter. Men
jeg er også natlig observatør. Om sommeren tager jeg billeder af Lysende
Natskyer, billeder som bliv vist på TV2/Vejret i juli måned. Jeg havde også
lidt held med at tag billede af Nordlys her i august. Det er taget med 15
sekunder, men selv der var billedet meget mørk, så jeg gav det lidt mere lys
i computeren og billedet kan I se her:
http://home19.inet.tele.dk/bln/nyheder/nordlys_18082003_big.jpg

Og nu vil jeg i seng

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-09-03 22:44

> [...]
> gadelampe i nærheden kan den klares med evt. luftbøsse eller andet
> skydevåben (husk evt. våbentilladerser), men skal lige skrive jeg ikke

Hmmm... Jeg kan huske da jeg var mindre sparkede vi.. øh... de andre til
gadelamperne nytårsaften, så vi bedre kunne se fyrværkerriet. De tændte igen
efter 5-10 min

> [...]
her
> tæller jeg blot antal pletter og grupper og beregner soltallet.

Øh... qué? Hvorfor tælle pletter? Og hvad er soltallet? Hvorfor opstår
pletterne egenlig?

> [...]
Men
> jeg er også natlig observatør. Om sommeren tager jeg billeder af Lysende

Er det skyer der er højt nok oppe til at stadig blive ramt af solen, eller
hvad?

> [...]
> sekunder, men selv der var billedet meget mørk, så jeg gav det lidt mere

Cool, og så med Karlsvognen i midten

> Og nu vil jeg i seng

Nu er det heldigvis weekend

mvh Frank

Fra : Brian Nilsson

Dato : 20-09-03 12:32

"Frank K. Jensen" skrev:

> Hmmm... Jeg kan huske da jeg var mindre sparkede vi.. øh...
> de andre til gadelamperne nytårsaften, så vi bedre kunne se
> fyrværkerriet. De tændte igen efter 5-10 min

Jo! Jeg har også hørt om nogen her har fået sat en kontakt i i visse
gadelamper (ude på landet), for så de kan slukke for dem. Hvis ikke helt
lovligt, men de fleste gadelamper herude på landet slukker efter klokken 2
om natten af sig selv, man det kan visse mennesker jo ikke vente på. Dog bor
jeg ikke i en mindre landsby, jeg bor helt ude på landet hvor der inden
gadelamper er, men til gengæld er der en stor vej ved siden af men mange
biler, og dem skal man nok ikke begynde at skyde efter, især ikke hvis den
stopper og tænder for noget blåt blink lys!

> Øh... qué? Hvorfor tælle pletter? Og hvad er soltallet? Hvorfor opstår
> pletterne egenlig?

Solen følger en 11.1 år lang cyklus hvor solaktivieten stiger og falder.
Solpletter der er sammen på Solen udgøre en gruppe og da der kan være
flere aktive områder på Solen kan der derfor også være flere grupper. Så
tæller man antal pletter i alt (i alle grupper), og antal grupper. En dag
med 47 pletter der ligger fordelt i over 5 grupper = (5*10)+47=97 i soltal
el. relativtal, som ændre sig alt efter hvor vi befinder os i den 11,1 år
lange solcyklus.

> Er det skyer der er højt nok oppe til at stadig blive ramt af solen, eller
> hvad?

Du kan læse om lysende natskyer på denne adresse:
http://www.astronomibladet.dk/obsva/himlen/index.html
hvor du et stykke nede under denne overtekst:
"Lysende Natskyer over hele landet!"
finder en del om Lysende natskyer, og nogen af mine billeder som er taget
med Canon PowerShot A40. Sæson er slut med den begynder så små igen fra
midten af maj 2004.

> Cool, og så med Karlsvognen i midten

Stjernebilleder er let at få med, nordlys er på den anden side er svært. Men
jeg er endnu lidt grøn omkring det med at tag billeder af Nordlys, der går
lang tid imellem dem og de kommer som regel når der er fuldmåne eller
overskyet. Men vi går en tid i møde hvor der er gode chancer for at kunne se
Nordlys, så det glæder om at være klar med kameraet

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@112yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-09-03 16:23

"Brian Nilsson" <solarbln@112yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> biler, og dem skal man nok ikke begynde at skyde efter, især ikke hvis den
> stopper og tænder for noget blåt blink lys!

hehe

> [...]
> el. relativtal, som ændre sig alt efter hvor vi befinder os i den 11,1 år

Ok, så blev man lidt klogere. Har også lige været lidt på google

> [...]
> finder en del om Lysende natskyer, og nogen af mine billeder som er taget
> med Canon PowerShot A40. Sæson er slut med den begynder så små igen fra

Ok, der var også det jeg mente.

> [...]
se
> Nordlys, så det glæder om at være klar med kameraet

Jeg har aldrig set nordlys, eller i hvert fald aldrig lagt mærke til det.
Det var dog en gang for mange år siden, hvor jeg sammen med mine forældre så
noget underligt lys, men det var først senere at vi kom til at tænke på at
det måske har være nordlys.

mvh Frank