Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Månen gennem kikkert
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-03 21:32

Hejsa

Her den anden dag tog jeg et par billeder med mit A40 af månen gennem min
gamle 7x50 kikkert. Jeg tog det ud af køkkenvinduet, hvor jeg havde stablet
en stak bøger op til kikkerten

Hmmm... jeg ville poste det i dk.binaer, men det kommer ikke rigtigt
igennem. I stedet har jeg oprettet mig på fotokritik, så I må se det der.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=42790

mvh Frank

Fra : Brian Nilsson

Dato : 15-09-03 21:45

Hej Frank.

> Her den anden dag tog jeg et par billeder med mit A40 af månen gennem min
> gamle 7x50 kikkert. Jeg tog det ud af køkkenvinduet, hvor jeg havde
stablet
> en stak bøger op til kikkerten

Flot billede! Jeg tog selv et billede af Månen, det er taget den 8. april
med en tid omkring 1/100 sek. (også med PowerShot A40). Selve billedet er
taget igennem en mindre astronomisk kikkert. Det er i 1024 x 768 px så det
passer på computerens skrivebordet.

Billedet kan ses her:
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/manen.jpg
(47 Kbyte)

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-03 22:00

"Brian Nilsson" <solarbln@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taget igennem en mindre astronomisk kikkert. Det er i 1024 x 768 px så det

Det er flot (flottere end mit . Ovenstående var mit første månebillde,
og jeg skal da klart også have taget et par stykker når månen er halv, men
det havde jeg ikke lige tænkt over før jeg havde taget det. Man lære det jo
hen af vejen. Jeg vil også gerne prøve en rigtig kikkert, men det kommer nok
også en gang Grunden til at jeg ville vise det frem, var mest fordi, at
jeg synes, det var rimeligt vellykket, taget udstyret i betragtning
(kikkerten har jeg arvet af min farmor .

Igen, kanon flot billede.

mvh Frank

Fra : Brian Nilsson

Dato : 15-09-03 22:08

> [...]
at
> jeg synes, det var rimeligt vellykket, taget udstyret i betragtning
> (kikkerten har jeg arvet af min farmor .

Det var også mit første billede af Månen, men jeg bruger mest mit kamera til
foto af Solen når der er nogle pletter at se (i øjeblikket er der ikke
rigtigt nogen). Men det var godt du viste det frem, det er altid sjovt og
dejligt at se hvad andre får i kassen

Takker for de finde ord ...

Fra : Carsten H

Dato : 15-09-03 23:21

Jeg har set jeres flotte resultater og skulle lige selv prøve, men jeg får
ikke så skarpe billeder som i gør.
Hvilken focus afstand har i sat jeres kamera til.
Kikkert 20*60 . Kamera Canon S45
Jeg får de mindst ringe billeder med afstanden Uendelig, Iso 50, 1/40, bl. 8
( manuelt stillet )
Kikkert og kamara sidder fast med en gummimanchet og billederne er taget med
2 sek forsinkelse ( så jeg ikke rører ved enhederne )
Ser jeg månen gennem kikkerten er den helt skarp, har prøvet at finjustere
på kikkerten og så se billedet på kameraet

- hvad gør jeg galt ?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-09-03 00:11

"Carsten H" <heintzelmann@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ser jeg månen gennem kikkerten er den helt skarp, har prøvet at finjustere
> på kikkerten og så se billedet på kameraet

Jeg bruger makro på mit A40, og ellers så justestere jeg kikkerten ind, men
det syntes ikke at være så kritisk. Selv om at A40 kun skulle kunne tage
makro billeder fra omkring 0,5 m, så sætter jeg kameraet helt op til
kikkerten.

Håber det hjælper lidt, for det er sjovt at lege med

mvh Frank