Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hoya filtre..kvalitet!
Fra : Claus Smith

Dato : 13-09-03 07:04

Hejsa.

Har siddet og kigget lidt på filtre og faldt så over Hoya filtre til
fornuftige priser.

Hvordan er kvaliteten af filtrene fra Hoya?

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-09-03 10:22

Claus Smith wrote:
> Hejsa.
>
> Har siddet og kigget lidt på filtre og faldt så over Hoya filtre til
> fornuftige priser.
>
> Hvordan er kvaliteten af filtrene fra Hoya?

Jeg har et par stykker - et UV-filter og et polfilter - absolut glimrende
kvalitet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : C. Poulsen

Dato : 13-09-03 12:27

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> wrote in message news:<3f62b3c8$0$6683$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> fornuftige priser.
>
> Hvordan er kvaliteten af filtrene fra Hoya?

Hej Claus

Ja denne debat er ofte oppe og vende.

Men jeg er ikke særlig vild med Filtrene fra Hoya, de er sikkert gode
til prisen, men hvis man har ofret en mindre "formue" på at købe
kamera og objektiver, hvofor så spare de 100-150 på et filter, som jo
er afgørende for det færdige resultat.
Et eksempel er, at jeg havde et Hoya polfilter hvilket jeg meget ofte
fik meget mørke næsten sorte hjørner med, jeg forhørte mig og fik at
vide at det kunne skyldes at filtret er tykkere end de dyre filtre,
jeg købte så et rodenstock filter hvilket jeg inden ibrugtagning kunne
se var noget tyndere, og nu er problemet løst, men de er jo nok også
noget dyrere end Hoya, jeg syntes dog at pengene er givet godt ud, jeg
købte mit ved www.fotoplaneten.dk, så kan du sammenligne priserne.

Carsten

Fra : Jacob

Dato : 13-09-03 18:51

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> wrote in message
> [...]
> fik meget mørke næsten sorte hjørner med, jeg forhørte mig og fik at
> vide at det kunne skyldes at filtret er tykkere end de dyre filtre,

Du mener vel filterringens tykkelse og ikke selve glasset? Det har vel
strengt taget ikke noget med kvaliteten af filtret at gøre.

Jeg har selv Hoya Pol + UV. Og jeg havde samme problem til min Nikon CP4500,
når jeg var i wide, men problemet løstes ved at købe en step up ring med
tilhørende filterstørrelse. Prøv den på inden du køber!

Mht. Hoyas kvalitet, så findes der bestemt bedre, f.eks. Singh-Ray (i den
rigtig dyrere ende, som bl.a. Darwin Wigget skyder med) og B+W (også lidt
dyrere end Hoya), men jeg er ikke decideret utilfreds.

Jacob
www.jacobleedgaard.com

Fra : C. Poulsen

Dato : 14-09-03 10:53

"Jacob" <nospam@yahoo.com> wrote in message news:<3OI8b.24209$mU6.52215@newsb.telia.net>...
> [...]
> rigtig dyrere ende, som bl.a. Darwin Wigget skyder med) og B+W (også lidt
> dyrere end Hoya), men jeg er ikke decideret utilfreds.

Hej

Nej, jeg mener faktisk ikke kun ringen men også selve glasset, glasset
er vel som ringen ca. 2 mm. tykkere.
Og hvis man skal købe en step up ring for at undgå problemet så kan
man vel ligeså godt give lidt mere og så få et filter der ikke kræver
en step up ring.

MVH Carsten

Fra : Jeppesen

Dato : 13-09-03 22:46

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse SNIP
> [...]
> til prisen, men hvis man har ofret en mindre "formue" på at købe
> kamera og objektiver, hvofor så spare de 100-150 på et filter, som jo

Opløsningen i Hoya filtre er bestemt ikke ringe - har set en test med POL
filtre og der var Hoya´s blandt de allerbedste - sammen med bl.a.
Rodenstock, som du nævner nedenfor.

> [...]
> se var noget tyndere, og nu er problemet løst, men de er jo nok også
> noget dyrere end Hoya, jeg syntes dog at pengene er givet godt ud, jeg

Det er også rigtigt, at Hoya laver nogle med lidt tykkere filtreringe -
hvilket er meget rart når det er et POL-filter som også skal kunne betjenes
med "luffer" på Men Hoya har også en serie de kalder Slim - og der er
filter-ringen tynd og dermed mere velegnet til vidvinkel objektiver.

Mvh Kim

Fra : C. Poulsen

Dato : 14-09-03 10:45

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> wrote in message news:<3f63901b$0$83039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
> med "luffer" på Men Hoya har også en serie de kalder Slim - og der er
> filter-ringen tynd og dermed mere velegnet til vidvinkel objektiver.

Jeg skal ikke kunne sige om opløsningen er bedre ved at rodenstock,
det har jeg ingen belæg for at påstå, men mine problemer ang. mørke
hjørner er ihvertfald forsvundet siden jeg skiftede til rodenstock
filtre. Men det skal også siges at mit gamle hoya filter ikke er af
typen slim, hvilket jo godt kan have noget af forklaringen.
Og så er det egentlig ikke fordi der er den store forskel på selve
filterringen, nogle få mm. men selve glasset er noget tykkere i det
gamle hoya filter.

MVH Carsten

Fra : Tom

Dato : 14-09-03 18:53

> Har siddet og kigget lidt på filtre og faldt så over Hoya filtre til
> fornuftige priser.
>
> Hvordan er kvaliteten af filtrene fra Hoya?

Har selv et Hoya 62 mm og kan ikke genkende de "problemer" som andre
omtaler. Det er et ganske fint filter og virker som det skal. Det laver
ingen mørke kanter ved mine billeder (hvor skulle det også dette?)

--
Tom

Fra : Claus Smith

Dato : 14-09-03 19:17

Det er superserien jeg har kig på og objektiverne jeg vil bruge dem på har
brændvidderne: 28 - 100 mm og 75 - 300 mm.

Fra : C. Poulsen

Dato : 14-09-03 22:26

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> wrote in message news:<3f64b0f7$0$7259$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> Det er superserien jeg har kig på og objektiverne jeg vil bruge dem på har
> brændvidderne: 28 - 100 mm og 75 - 300 mm.
>
> Claus Smith - Pigefotografen
>
> www.pigefotografen.dk

Jeg har forsøgt at finde priserne på Hoya kontra Rodenstock, og hvis
du overvejer Hoyas superserie, så tror jeg nu at jeg havde sparet
pengene og købt Rodenstock, men det er jo så igen fordi jeg er
ualmindelig glad for mine Rodenstock filtre.
Men mon ikke det er med filtre som så meget andet, det meste er nok
ok, men har man engang været heldig med et køb så sværger man til
dette.

held og lykke med købet, om du så vælger det ene fra det andet

Carsten

Fra : Tom

Dato : 14-09-03 22:30

> [...]
> pengene og købt Rodenstock, men det er jo så igen fordi jeg er
> ualmindelig glad for mine Rodenstock filtre.

Hvor har du fundet priserne?
Der er MARKANT forskel på priser.
Jeg fik mit Hoya 62 mm cirkuler til 240 Kr NYT (ebay)
Her hjemme koster det glat væk en 4-600 Kr

--
Tom

Fra : Jeppesen

Dato : 17-09-03 22:03

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er superserien jeg har kig på og objektiverne jeg vil bruge dem på har
> brændvidderne: 28 - 100 mm og 75 - 300 mm.

Ken Rockwell skriver på sin side, at han har hørt det er Hoya der laver glas
til Nikon´s filtre. Nu kan I så sige videre, at en eller anden i en NG, har
læst at Ken Rockwell har hørt, at....... ;)

Men læs evt. selv om hvad han skriver om filtre:
http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm

Mvh Kim