Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
S/H i Photoshop eller S/H i kamera?
Fra : pizza

Dato : 13-09-03 00:19

Jeg har en CanonA60, som kan tage billeder med filtre, bl.a. s/h. Så har jeg
hørt, at billeder taget direkte i s/h er bedre end billeder der
efterbehandles i Photoshop til s/h...men gælder det for de analoge eller
digitale kameraer?

På forhånd tak.

Fra : Michael Holm

Dato : 13-09-03 08:39

Det afhenger af, hvordan du laver til SH i Photoshop. En direkte
konvertering bruger en formel, i retning af (1.34*blå + 0.6*grøn +
0.42*rød )/3 = SH. Der kan selvf'lgelig kun være en tilnærmning. Det er
sikkert også sådan dit kamera gør.

Med nogle SH plugins, kan man justere lysværdien for forskellige
farvesprektre, så man har meget mere styr over det. F.eks. Kan man simulere
en SH film med et grønt filter foran, ved at slukke for alt andet end grøn,
og så bruge det til SH.

--Michael

Fra : Claus Smith

Dato : 13-09-03 08:50

Jeg ligger pt. og eksperimentere lidt med at lave billederne i SH allerede
når jeg tager dem med min Nikon D1 og så fintrimme dem efterfølgende i
PhotoShop'en

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 13-09-03 09:59

Hejsa

Jeg tager næsten altid mine billeder i RAW, men har ofte været i tvivl om
hvordan jeg bedst ændrede dem til S/H. Jeg har stadig ikke fundet den
ultimative løsning, men har fundet denne action, som laver et fint stykke
arbejde (synes jeg). I kan se et eksempel her ---->
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/Color2B&W/index.htm

Hilsen Bo

Galleri: http://www.visuelweb.dk/galleri.htm

Fra : Jacob Waage

Dato : 13-09-03 10:28

"pizza" <pizzaaa@pizzaaaaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt, at billeder taget direkte i s/h er bedre end billeder der
> efterbehandles i Photoshop til s/h...men gælder det for de analoge eller

Digitale billeder: Konvertér først til sort/hvid i Photoshop. Giv derefter
billedet højere kontrast.

Fra : pizza

Dato : 13-09-03 13:22

Tak, det var interessante bud og jeg vil afprøve dem...