Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af film og negativer selv?
Fra : Kristian

Dato : 11-09-03 18:27

Jeg har været nede og fremkalde en sort/hvid film...Stort var choket,da
manden krævede 150 kr for arbejdet. Nå , det er åbenbart normalt...Men
alligevel..

Er der nogle der kender til en butik/hjemmeside der sælger udstyr til
"hjemmefremkaldelse". Væske, bakker og forstører, og hvad det nu ellers
hedder...

Nogle der i den forbindelse kender nogle artikler på nettet, der kan være
til hjælp med hensyn til valg af udstyr og selve fremkaldelse...

Takker på forhånd for et svar..

Hilsen Kristian

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-09-03 19:37

"Kristian" <bekker@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været nede og fremkalde en sort/hvid film...Stort var choket,da
> manden krævede 150 kr for arbejdet. Nå , det er åbenbart normalt...Men
> alligevel..

Det var d.... dyrt.... kender flere steder hvor du kan få fmrekaldt en S/Hv
film for 30-40 kr .
Men du har måske fået lavet billeder sammen med din fremkaldelse også...????
for en fremkaldelse incl 36 10x15 så lyder 130-150 kr meget normalt.
-
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Kristian

Dato : 11-09-03 20:00

Du må da gerne nævne de steder, hvor det kun koster 30-40 kr for en
filmfremkaldelse.

Jeg fik både fremkaldet filmen lavet billederne. Så er det måske nu at man
skal overveje at selv fremkalde filmen, og få lavet billederne hos en
fotohandler..?*G*

Hilsen Kristian

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-09-03 21:02

> Du må da gerne nævne de steder, hvor det kun koster 30-40 kr for en
> filmfremkaldelse.

Ved du hvad jeg skal komme med en præsis pris i morgen efter arbejde ( du er
også velkommen ril at ringe der mellem 16.00-17.30 på 86 12 88 12 ), har en
prisliste der, og skal så nok nogså nævne nogle steder, hvor i landet bor
du.?

> Jeg fik både fremkaldet filmen lavet billederne. Så er det måske nu at man
> skal overveje at selv fremkalde filmen, og få lavet billederne hos en
> fotohandler..?*G*

Ved ikke hvor meget man kan spare ved at fremkalde filmen selv, idet du så
skal være over den hele tiden, fremfor at betale en 30-40 kr.

Når du alligevel skal have lavet billeder fra din film, kan det tit bedst
betale sig at få lavet begge dele på samme tid, idet en S/Hv efterbestilling
tit er lidt dyrere end hvis du får den lavet sammen med en fremkaldelse.

Fra : Kristian

Dato : 11-09-03 22:22

Jeg bor i København..

jeg går ud fra at det er dyrere at få lavet sort/hvid billeder, da de ikke
er så mange der få fremkaldt disse?? Eller er et teknikken der er mere
besværligt end farve?

Fra : Kristian

Dato : 11-09-03 22:39

Måske er det ikke særligt tidsbesparende selv at fremkalde, men istedet for
at fremkalde alle 36 billeder, kunne jeg jo vælge at fremkalde nogle enkelte
billeder i et lidt større format, og nyde dem? Kan ikke undgå at føle mig
lidt snydt, ved at betale 150 for "ganske" alm. billeder, når du kan få
fremkaldt en farvefilm på 50 kr... Så er der jo også glæden i at lære faget
lidt fra bunden..

Jeg bor som sagt i KBH, så navne på nogle ville være perfekt. Og så
selvfølgelig et stort tak for dine svar...*S*

Fra : Søren Blom

Dato : 12-09-03 01:02

> [...]
> lidt snydt, ved at betale 150 for "ganske" alm. billeder, når du kan få
> fremkaldt en farvefilm på 50 kr... Så er der jo også glæden i at lære

Problemet, er at der laves så lidt S/H arbejde på diverse lap, de er "kun"
gearet til at masse producere farvebilleder, så når der endelig komme en S/H
film, er det gerne hårdarbejde og så løber prisen op.
Hvis negativerne så yderlig med skal på papir (kopier) og filmen ikke kun
fremkaldes, så bliver det dyrt.
En løsning, er som du selv er inde på, at gøre det selv, det er nu også
meget sjovere, men kræver desværre både plads og udstyr i et vis omfang. se
efter brugt udstyr på www.dba.dk
Har du udstyret til at fremkalde en S/H film, så er det bare at gå igang,
det kræver kun en fremkalder tank, et totalt mørklagt rum og lidt kemikalier
samt meget lidt plads. Vil du også til at kopier billederne på papir, kræver
det plads til forstørrelsesapperat osv. mange bruger badeværelse, andre som
jeg, noget af vores kælder. Har du ikke den plads, så er den Fotoklub måske
noget for dig, de starter også op nu for vinterperioden, se www.sdf.dk for
at finde en nær dig.

En helt anden mulighed kan være at bruge S/H film der kan fremkaldes som
farvefilm og kopieres på farve papir, da den kan indgå i en masse produktion
sammen med et utal af farvefilm. Lige hvilken S/H film der kan det kan jeg
ikke huske, men der er i hvert fald en T-max film som kan fremkaldes og
kopieres som i en farve proces.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 12-09-03 13:22

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
> ikke huske, men der er i hvert fald en T-max film som kan fremkaldes og

Kodak T400CN og Ilford XP 2 Super er begge sort/hvid negativfilm, der kan
fremkaldes i C41 processen. Det vil sige at prisen for fremkaldelse og
kopier er den samme som ved almindelig farvenegativfilm. Jeg har ikke selv
erfaringer med de nævnte film, men ulempen skulle angiveligt være en svag
gulbrun toning af papirbillederne.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Jeppesen

Dato : 14-09-03 11:35

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaringer med de nævnte film, men ulempen skulle angiveligt være en svag

T400CN og XP2 er temmelig skarpe - imø er T400CN dog skarpest. Når man skal
have lavet kopier fra dem skal man bare sige til fotohandleren, at kopierne
skal være SH - og det er ikke noget problem for min fotohandler. De kan dog
også laves med bruntoning - rent faktisk er billederne bruntonet når man
scanner dem ind på en filmscanner - og resultatet kan se flot ud.

Kodak er også kommet med en SH til C41 i Portra serien - den skulle
angiveligt ikke have bruntoning uanset hvad fotohandleren gør eller
undlader.

Mvh Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-09-03 11:24

"Kristian" <bekker@post.tele.dk> wrote in

> Jeg bor som sagt i KBH, så navne på nogle ville være perfekt. Og så
> selvfølgelig et stort tak for dine svar...*S*

Nå kan jeg ikke se om du har fået svar fra Tholo, men i Kbh er der blandt
andet:

www.colorgruppen.dk (på trods af navnet)
www.fotoc.dk / www.cav.dk
www.blackandwhite.dk

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 25-09-03 21:58

Hej Kristian...

Beklager det tog lidt tid, men prisen for en S/hv fremkaldelse er 29.95 kr
og ellers 3.95 kr pr 10x15 cm så de 150-170 kr er ikke skudt helt ved siden
af. Priserne kan opnåes ved en forhandler af gabs.dk produkter.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-09-03 21:58

"Kristian" <bekker@post.tele.dk> skrev :

>Du må da gerne nævne de steder, hvor det kun koster 30-40 kr for en
>filmfremkaldelse.

Ja, for en fremkaldelse af film (= lig ingen billeder med).

Når du svarer, så citer gerne efter netiketten ved at svare under
det du svarer på og klippe det væk, som du ikke direkte svarer
på.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : 2rb1

Dato : 12-09-03 10:51

Normalpris for fremkaldelse af S/H negativer og fremkaldelse af 36 S/H
papirbilleder er ca. 170,-
Normalpris for fremkaldelse af S/H negativer alene, er 30-40 kr.

Mvh. 2rb1

Fra : C. Poulsen

Dato : 12-09-03 20:15

"Kristian" <bekker@post.tele.dk> wrote in message news:<3f60b06b$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Nogle der i den forbindelse kender nogle artikler på nettet, der kan være
> til hjælp med hensyn til valg af udstyr og selve fremkaldelse...

Hej Kristian

Hvis du selv vil lave de S/H billeder så prøv www.fotoplaneten.dk de
har det meste i S/H kemi og papir, jeg kontaktede dem bl.a. fordi jeg
manglede et forstørrelses objektiv, og på under en uge havde de
skaffet mig et brugt objektiv til under halv pris, som bare er meget
ok.

MVH

Carsten

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 25-09-03 21:35

Hej Kristian.

Jeg fremkalder selv mine negativer og billeder i s/h. Det er ret let, og
også en del billigere.
40,- er for dyrt for negativerne. Jeg betaler omkring det samme for en lille
dunk negativ fremkalder, hvor der er nok til mange film.
Resten af kemikalierne kan genbruges, så det er heller ikke så dyrt.
Jeg ta'r mange s/h billeder, og jeg vil skyde på at jeg kan fremkalde en
film til 5,- eller mindre.
Fordelen ved selv at fremkalde er at du selv kan styre processen. Du kan fx
pushe en Ilford HP5 400 helt op til 3200 uden problemer, så du kan undgå
alle de dyre film.
Jeg har købt hele mit kemilab i PhotoCare i Vordingborg, så jeg vil tro at
men kan skaffe det i alle 'større' byer. Det er i hver tilfælde ikke noget
problem i Kbh.
Foto/C har alt, og de findes os' over nettet.
Du kan låne bøger om hvordan du gør, men det er ret simpelt.
Hvis jeg kan være til assistance, kan du kontakte mig på tmose@mail.dk , så
finder vi ud af noget.

held og lykke
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-09-03 11:43

"Thomas Mose Thomsen" <tmt@c.dk> skrev i en meddelelse
> Fordelen ved selv at fremkalde er at du selv kan styre processen. Du kan
fx
> pushe en Ilford HP5 400 helt op til 3200 uden problemer, så du kan undgå
> alle de dyre film.

Jaah - at pushe til 3200 Asa kan snidt lade sig gøre, men ikke uden
omkostninger (tab i skyggetegning). Films følsomhed er et rimeligt
vedefineret begreb og går du ned i filmens grundslør, er der ikke så meget
ved det mere. Og så er det jo også et spørgsmål om hvor du måler. Måler du i
skyggerne, vil du hurtigt komme under nominelle hastighed. Måler du i højlys
kan du eksponere som du siger, men du får ikke skyggerne med, som man kan se
på utallige modlysbilleder. Bedste "pres-fremkalder" jeg kender er Tetenals
Emofin. Den giver fint korn og en vis kontrastudligning, der jo ofte er
problemet når man presser. Men igen - ønsker du skyggetegning - er 200-300
ASA for en angivet 400 ASA mest realistisk.
Som Ole (photo4u?)siger, er det en rigtig god idet at have et lille stykke
Kodak 18% reflektion gråkort med i lommen.for at måle på det.
Mvh
Ole