Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Objektiver
Fra : Frank N

Dato : 11-09-03 08:49

Jeg overvejer at købe mig et Canon EOS 10D, og sidder derfor og kigger lidt
på de forskellige objektiver.
Da jeg ikke har ejet et SLR-kamera før, kender jeg ikke så meget til de
forskellige typer objektiver, og undrer mig derfor bla. over denne:

Canon EF-L USM 1,4/24 CPS (hos www.technikdirekt.de)

Så vidt jeg kan se på siden, så har den F1,4 i blænde og 24mm brændvidde,
men hvad betyder EF-L USM ?
Og er det kun ren fordel at have lav blænde, eller kan det blive "for meget
af det gode" ?

Et andet spørgsmål:
Jeg er ret vild med at tage makro-billeder (nogle af dem kan ses her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=2077) - hvilket objektiv
er at anbefale til den slags? Hvor lav brændvidde skal jeg ned i for at det
er makro?

Mvh Frank

Fra : enrico

Dato : 11-09-03 09:48

On Thu, 11 Sep 2003 09:49:05 +0200, "Frank N" <ask@me.dk> wrote:

>men hvad betyder EF-L USM ?
EF -L objektiverne er de professionelle og USM er en ultrasonic motor
(indbygget i objektivet) - til fokusering

>Og er det kun ren fordel at have lav blænde, eller kan det blive "for meget
>af det gode" ?

Det kan ikke blive for meget af det gode. Du får meget mere lys i
søgeren. Du skal ikke altid fotografere på stor blændeåbning, da
dybdeskarpheden er ringe, men du får meget mere lys at se og fokusere
ved.

Pga chippens str. er forlængelsesfaktoren 1,6 på 10D. En 24 mm. vil
derfor give udsnit svarende til en 38 mm på alm. 24x36 film.

10D er et rigtig godt kamera. Jeg har det selv :)

Du sprøger til makro. Selv har jeg købt en 50 mm makro. Den laver 1:2
svarende til halv str. på "filmplanet" såvidt jeg husker. Man kan vel
også stadig bruge mellemringe, hvis man skal tættere på.

Hilsen enrico

Fra : Frank N

Dato : 11-09-03 11:24

> EF -L objektiverne er de professionelle og USM er en ultrasonic motor
> (indbygget i objektivet) - til fokusering

Betyder det så at USM er hurtigere end alm. autofokus?
Og hvad står bogstaverne EF-L for? Jeg kan se at nogle af objektiverne kun
hedder EF.

> [...]
> søgeren. Du skal ikke altid fotografere på stor blændeåbning, da
> dybdeskarpheden er ringe, men du får meget mere lys at se og fokusere

Dvs. til portrætfoto vil en meget lav blænde være særdeles god?

> Pga chippens str. er forlængelsesfaktoren 1,6 på 10D. En 24 mm. vil
> derfor give udsnit svarende til en 38 mm på alm. 24x36 film.

Skal jeg så hellere vælge en 20mm eller 15mm, hvis jeg skal have et
"standard" objektiv ?

> Du sprøger til makro. Selv har jeg købt en 50 mm makro. Den laver 1:2
> svarende til halv str. på "filmplanet" såvidt jeg husker. Man kan vel
> også stadig bruge mellemringe, hvis man skal tættere på.

Hvis jeg køber et 100mm makro objektiv, hvad fordel vil det give mig? At jeg
kan stå længere fra motivet og tage makro-billeder eller?

P.t. har jeg et Nikon Coolpix 4500, som er OK til at tage makro-billeder,
men jeg skal urimelig tæt på motivet, og det giver en del problemer ved
fotografering af f.eks. dyr eller insekter, da de somregel når at flygte før
jeg kommer tæt nok på.

Mvh Frank

Fra : Michael Holm

Dato : 11-09-03 18:16

EF er navnet på 'standarden' for objektiver til EOS kameraer, analoge og
digitale.

"L" serien af objektiver er Canons fineste objektiver, de bedste. De er
skarpere og lækrere (bygget bedre) end ikke L objektiver.

USM Betyder Ultra Sonic Motor, og er typen af motor til auto-focus. Et ikke
USM objektiv larmer når det stiller skarpt.

--Michael

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-09-03 11:28

> [...]
> men hvad betyder EF-L USM ?
> Og er det kun ren fordel at have lav blænde, eller kan det blive "for

Hej Frank,

EF: Bajonettypen (alle nyere Canon kameraer benytter denne type - den
forrige hed FD)
L: Professionelle objektiver
USM: Ultrasonisk motor til autofokusering. Der findes to typer, hvor den ene
larmer lidt mere end den anden.

Det eneste tilfælde jeg kan komme i tanke om hvor en lav blænde kan blive en
ulempe, er hvis du vil have lille dybdeskarphed (dvs. lavt blændetal) og
samtidig lang lukketid. Men i disse tilfælde kan du altid sætte et ND
(neutral density) filter på objektivet. Det er trods alt lettere at dæmpe
lyset end at øge det

Martin

Fra : Frank N

Dato : 11-09-03 12:16

> EF: Bajonettypen (alle nyere Canon kameraer benytter denne type - den
> forrige hed FD)
> L: Professionelle objektiver

Ok, det giver lidt mere mening. Går ud fra at Canon EOS 10D benytter EF!?
Har L'et ellers en dybere mening, f.eks. at optikken er af bedre kvalitet,
eller mere robust?

Frank

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-09-03 12:23

Frank N wrote:

> Ok, det giver lidt mere mening. Går ud fra at Canon EOS 10D benytter EF!?

ja

> Har L'et ellers en dybere mening, f.eks. at optikken er af bedre kvalitet,
> eller mere robust?

ja - bedre kvalitet

Med en 100mm makro skal du knap så tæt på, og du får lidt udskildelse
fra baggrunden med. Du kan forøvrigt også med fordel zoome en smule ind
når du tager makro med dit coolpix med samme formål.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Frank N

Dato : 11-09-03 12:32

> Med en 100mm makro skal du knap så tæt på, og du får lidt udskildelse
> fra baggrunden med. Du kan forøvrigt også med fordel zoome en smule ind
> når du tager makro med dit coolpix med samme formål.

Jeg har eksperimenteret en del med makroen på coolpixen, men selvom jeg
zoomer lidt ind, skal jeg stadig alt for tæt på motivet. Med en 100mm makro,
hvor langt kan man da stå fra motivet?

Mvh Frank

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-09-03 21:59

Frank N wrote:

> Jeg har eksperimenteret en del med makroen på coolpixen, men selvom jeg
> zoomer lidt ind, skal jeg stadig alt for tæt på motivet. Med en 100mm makro,
> hvor langt kan man da stå fra motivet?

Det ved jeg ikke, jeg har Canon A70 og går efter reglen "lige præcis så
langt fra så den vil melde om fokus"

Ved svarende til 100mm zoom betyder det ca 60cm. Jeg har ikke film i mit
spejlrefleks, og jeg har ikke mine forældres 100mm makrolinse her, så
nærmere kan jeg desværre ikke komme et svar pt

Jeg vil dog tro at google kan hjælpe dig hvis du søger på linsen...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Franch

Dato : 11-09-03 23:40

Med en 100mm makro, hvor langt kan man da stå fra motivet?

Hey - jeg har en 100 mm macro usm og med analogt kamera focuserer den til
1:1 på 31 cm afstand. På din digifætter svarer det til en længere brændvidde
og dermed en længere afstand til motiv.
Bemærk at den kan gå til 1:1 uden ekstra tilbehør ( modsat 50 mm macro ) og
det er en behagelighed...
Jeg kan desuden kun anbefale den : jeg synes den er ligeså skarp som de L
optikker jeg har og så er den jo noget billigere ( vist ca 5000 i
tyskland ).
Autofocus er lynhurtig og med bl 2.8 kan den også bruges til portrætter.
Jeg ved dog ikke hvor meget du kan tvære baggrunden med et digitalt
kamera, - de har vist tendens til stor dybdeskarphed.
Mvh Martin Franch

Fra : Martin Franch

Dato : 11-09-03 23:44

> Autofocus er lynhurtig og med bl 2.8 kan den også bruges til portrætter.
> Jeg ved dog ikke hvor meget du kan tvære baggrunden med et digitalt
> kamera, - de har vist tendens til stor dybdeskarphed.

Forøvrigt - nu var det jo macro der var din interesse og dér er det jo en
gevist at få foræret en cm eller to i dybdeskarphed....
Mvh Martin Franch

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-03 09:07

Stor dybdeskarphed har ikke noget med om det er digitalt eller ej, men om
hvilken linse der er tale om. På en DSLR er der samme dybdeskarphed som på
an analog SLR ved en given blændeværdi.
Mvh, Hans

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-09-03 12:31

> Ok, det giver lidt mere mening. Går ud fra at Canon EOS 10D benytter EF!?
> Har L'et ellers en dybere mening, f.eks. at optikken er af bedre kvalitet,
> eller mere robust?

Ja, L-objektiver er bedre kvalitet (og meget dyrere).

Husk at det helt nye EF-S 18-55mm fra Canon indtil videre kun kan bruges på
EOS 300D kameraet. Objektivet kræver en lidt anden mekanisk konstruktion i
kamerahuset fordi objektivet rager længere bagud, og derfor er bajonettypen
åbenbart døbt EF-S.

Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 11-09-03 18:18

EF-S... S'et betyder Short fordi der er kortete mellem ojektivet og
"filmplanet" Derfor stikker de længere ind i huset, og derfor kan de kun
bruges på 300D (indtil vidre)

--M

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-09-03 18:31

L-serien er gennemgående meget dyre linser. Du kan finde nogle reviews her
http://www.fredmiranda.com/ og her
http://pic.templetons.com/brad/photo/dslrlens.html med links to forskellige
sites med Canon linsesammenligninger. Også her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon_lenses.shtml hvor
"din" linse er omtalt. Du kan sikkert finde billigere linser, som kan
opfylde dit behov mm. du er professionel.
Jeg går også selv og ser på vidvinkel til mit nys bestilte 10D og jeg hælder
pt. til en zoom i L-serien 17-40mm, som er nogenlunde rimelig i pris (894?).
Mvh, Hans

Fra : Alex W

Dato : 11-09-03 20:58

Prøv at kigge på Tamrons 90 mm det er krææs for kendere og optisk er det på
linie med Canons 100 mm macro ...

/Alex