Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af lidt vandpjaskeri.
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-09-03 20:15

Hej Ng,

Jeg har rigtig hygget mig i eftermiddags.....Hvis i gider at smide en
kommentar til udfaldet, er i hjerteligt velkommen.
Normalt bruger jeg ikke gruppen her til kritik, men jeg synes, at disse
billeder var så sjove at lave, at jeg gerne vil ha' så mange fif som muligt.
Tror nemlig ikke det bliver sidste gang jeg forsøger mig med denslags.

Her er de: http://www.fotokritik.dk/pics/42061.jpg

På forhånd tak..

Mvh. Renate

Fra : Jensb

Dato : 10-09-03 21:14

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
muligt.
> Tror nemlig ikke det bliver sidste gang jeg forsøger mig med denslags.

Det ser kanon godt ud.

Jens

Fra : Fums

Dato : 10-09-03 21:21

Renate Jacobsen skrev news:3f5f789d$0$54835$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Her er de: http://www.fotokritik.dk/pics/42061.jpg

Billedet er meget flot, men jeg kan ikke lide den remme du har lavet det
pynter ikke.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : core99

Dato : 10-09-03 21:39

X-No Archive: yes
> [...]

muligt.
> Tror nemlig ikke det bliver sidste gang jeg forsøger mig med denslags.

Ser ret sejt ud

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-09-03 19:21

Hej Igen,

Jamen jeg takker mange gange for de pæne ord.
Det lader ikke til, at fotokritik er meget dårligere til kritik end gruppen
her.
Her får jeg også kun roser. ))

Jeg kunne godt tænke mig, at høre om andre har eftaringer med billeder af
den type, og lidt ideer og tips at dele ud af?

Mvh. Renate

Fra : Felix

Dato : 11-09-03 21:47

On Thu, 11 Sep 2003 20:20:34 +0200, Renate Jacobsen wrote:

>Jamen jeg takker mange gange for de pæne ord.
>Det lader ikke til, at fotokritik er meget dårligere til kritik end gruppen
>her.
>Her får jeg også kun roser. ))

Så lad mig da dryppe lidt malurt i bægeret; dråben som får
rosevandet til at flyde over:

Den mørkere ramme tager interessen fra selve billedet.
Den runde plet t.v. for selve motivet gør det samme.
Billedet *virker* fladt og kontrastløst.
Der er alt for meget 'fyld' uden om det egentlige motiv.

For at illustrere hvad jeg mener, har jeg lagt min version af dit
billede på dk.binaer under emnet "FOTO 42061 efter".

>Jeg kunne godt tænke mig, at høre om andre har eftaringer med billeder af
>den type, og lidt ideer og tips at dele ud af?

Det er rigtigt mange år siden jeg lavede den slags billeder. Det
var med et 6x6 cm box-kamera, blitz og på 1 meters afstand. En
kraftig udsnitsforstørrelse (så man kunne tælle kornene uden lup)
og vidunderbilledet var klar.
Mine forældres kommentar: Flot vanddråbe, skal du ikke snart i
seng (jeg var kun 13 år debgang).

Men du har set lyset. Følg det.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-09-03 04:18

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> On Thu, 11 Sep 2003 20:20:34 +0200, Renate Jacobsen wrote:
<snip>

> Så lad mig da dryppe lidt malurt i bægeret; dråben som får
> rosevandet til at flyde over:

Hej Felix,

Jaaa, her er ikke noget det flyder over, andet end glæden ved at nogen gider
at kommentere.

> Den mørkere ramme tager interessen fra selve billedet.

Ok, helt enig.... Det er der jo også flere der har bemærket. (Vil gerne have
alternativer til ramme her, jeg forsøgte med flere ting, men synes ikke jeg
fandt noget der passede.

> Den runde plet t.v. for selve motivet gør det samme.

Ja, måske. Jeg er ikke sikker på, at jeg er helt enig. Jeg synes også den
bryder det noget "forfinede" udtryk, så det bliver mindre stilistisk, om du
forstå.
Men som sagt, jeg er ikke sikker.

> Billedet *virker* fladt og kontrastløst.

Altså, fladt? Jeg synes da netop bevægelsen virker rigtig godt? Men jeg tror
godt jeg forstår, hvad du mener: Når der kommer mere kontrast på, kommer der
samtidig mere liv i billedet. Den flade fornemmelse har du kun pga. den
manglende kontrast, eller misforstår jeg dig?

> Der er alt for meget 'fyld' uden om det egentlige motiv.

Jeps, taget til efterretning.

> For at illustrere hvad jeg mener, har jeg lagt min version af dit
> billede på dk.binaer under emnet "FOTO 42061 efter".

Tak fordi du gad, at tage dig tiden til det. Det blev også i mine øjne,
bedre.

<snip>

> [...]
> og vidunderbilledet var klar.
> Mine forældres kommentar: Flot vanddråbe, skal du ikke snart i

Hehe, det var sikkert sjovt alligevel. Har du gemt resultaterne fra dengang?
Næppe, men det kunne ha' været rigtig sjovt.

> Men du har set lyset. Følg det.

Tak....

Mvh. Renate

Fra : Felix

Dato : 12-09-03 15:35

On Fri, 12 Sep 2003 05:17:43 +0200, Renate Jacobsen wrote:

>Jaaa, her er ikke noget det flyder over, andet end glæden ved at nogen gider
>at kommentere.

Dejligt; det var også min hensigt.

>Den flade fornemmelse har du kun pga. den
>manglende kontrast, eller misforstår jeg dig?

Dit billede har kun én lille plet sort, og kun én lille plet
hvid. En automatisk kontrastregulering på dit billede gav ingen
ændring (det var altså OK - teknisk set).

Jeg valgte størrer kontrast, og sværtede mellemtonerne lidt mere.
Det svarer i mørkekammeret til et hårdere stykke fotopapir og
lidt længere belysning.

>Hehe, det var sikkert sjovt alligevel. Har du gemt resultaterne fra dengang?
>Næppe, men det kunne ha' været rigtig sjovt.

Desværre. Men jeg har et billede fra 1959, et halvt år senere.
Det er smidt i dk.binaer under 'FOTO: Vandpjaskeri til Renate'
Blitzen er her udskiftet med en 150 W pære, da det var alt for
dyrt med blitzpærer dengang for 44 år siden (jeg var skoleelev).

For nu at vende tilbage til dit billede, kan du prøve at
eksperimentere med en vanddråbe i fortyndet mælk (opal vædske).
Det giver ikke så mange dejlige reflekser som i dit billede, men
en anderles virkning.
Du kan også eksperimentere med vanddybden (fra et par mm og op)
og baggrundens farve (sort så du kun får reflekserne?).

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-09-03 16:25

> On Fri, 12 Sep 2003 05:17:43 +0200, Renate Jacobsen wrote:
<snip>

Hej Igen Felix,

> Dit billede har kun én lille plet sort, og kun én lille plet
> hvid. En automatisk kontrastregulering på dit billede gav ingen
> ændring (det var altså OK - teknisk set).

Jep, det havde jeg styr på.

> Jeg valgte størrer kontrast, og sværtede mellemtonerne lidt mere.
> Det svarer i mørkekammeret til et hårdere stykke fotopapir og
> lidt længere belysning.

Ja, og det blev også bedre, meget.

> [...]
> Blitzen er her udskiftet med en 150 W pære, da det var alt for
> dyrt med blitzpærer dengang for 44 år siden (jeg var skoleelev)

De gode gamle dag.... Ja, blitzpærer, det tænker man næppe over i dag.
Det er jo lige før vi smider kameraet ud, når linsen er fedtet idag.
Tak fordi du lod mig kigge med. Måske har det været sjovere den gang, i
hvertfald med bearbejdning af billeder. I dag kan alt ting næsten ordnes med
et klik!
Nu er jeg jo nybegynder, men jeg har faktik prøvet at fremkalde både film og
billeder for maaaange år side. For mit vedkommende er det hele i dag
digitalt.
Jeg husker ikke så meget omkring arbejdet fra den gang, men jeg husker
tydeligt, at min far og jeg havde mange hyggelige timer.

> [...]
> eksperimentere med en vanddråbe i fortyndet mælk (opal vædske).
> Det giver ikke så mange dejlige reflekser som i dit billede, men

Og det er det næste der står på programmet. Tak for det.

> Du kan også eksperimentere med vanddybden (fra et par mm og op)

Det har jeg også gjort, allerede.

> og baggrundens farve (sort så du kun får reflekserne?).

Jeps, det er godt nok besværligt med sort karton i køkkenvasken.....Især når
vandet løber ud af skålen, jeg får brugt rigtig mange stykker, for tiden.

Tusind tak fordi du ville bruge tid på at hjælpe. Det er *meget*
værdsat....

Mvh. Renate

Fra : Timsah

Dato : 11-09-03 20:06

Flot!
Kan du sige lidt om de tekniske detaljer: linse, lys, hastighed mm.?

TAK!

Hilsen,
Timsah

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-09-03 20:39

"Timsah" <aoude@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Flot!
> Kan du sige lidt om de tekniske detaljer: linse, lys, hastighed mm.?
>
> TAK!
>
> Hilsen,
> Timsah

Hejsa Timsah,

Ja, det er da også pokkers, at man ikke kommer til hovedbilledet ved hjælp
af linket. Der står alle detaljerne nemlig.
Her kommer de så lige for hovedbilledet:

CAMERA : Nikon CP 5700
METERING : MATRIX
SHUTTER : 1/2000sec
APERTURE : F4.0
FOCAL LENGTH : f48.5mm(X1.0)

Objektivet er standard. Blitzen er den indbyggede men sat meget lavt.
Yderligere har jeg brugt vand tilsat frugtfarve og en vandhane.
.....Og naturligvis, mit uundværlige stativ.

Mvh. Renate

Fra : Timsah

Dato : 11-09-03 20:57

Sorry, men dit link viste kun til selve JPG-billedet, ikke til siden med
billede og oplysninger i fotokritik.dk.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-09-03 21:04

> Sorry, men dit link viste kun til selve JPG-billedet, ikke til siden med
> billede og oplysninger i fotokritik.dk.

Hej igen,

Ja, jeg ved det godt, men man kan ikke linke direkte, desværre.
Hvis du vil se hele serien, så kan du finde dem ved at søge på billed-ID
(42061) på www.fotokritik.dk

Mvh. Renate

Fra : Michael Holm

Dato : 12-09-03 13:31