Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telezoom til Canon EOS50E
Fra : Mads Pedersen

Dato : 09-04-01 11:17

Jeg har været så heldig at modtage en check fra det kære danske skattevæsen
og må nødvendigvis straks omsætte en del af pengene i fotoudstyr.

Jeg skal have mig en telezoom til mit Canon EOS50E (har pt. en 28-80 mm
Canon-sag) og har i øjeblikket kig på fire modeller :
Canon EF 75-300 f/4-5,6 (ca. 2000 kr.)
Canon EF 75-300 f/4-5,6 USM (ca. 3500 kr.)
Cosina 100-400 mm f/4,5-6,7 (ca. 2000 kr.)
og endelig en Sigma 75-300 f/4-5,6 m. makro (ca. 3500 kr.)

Er der nogen der har erfaringer med nogle af de nævnte?

Lige umiddelbart er jeg lidt lun på Sigmaen p.g.a makroen. Omvendt kunne jeg
forestille mig at Canon USMeren fokuserer lidt hurtigere - men hvor meget
hurtigere, og ikke mindst : hvor meget hurtigere end Canon-modellen uden
USM?

På den anden side går Cosinaen helt op til 400 mm - men personligt er jeg
ikke umiddelbart begejstret for at man ændrer brændvidden ved at trække i
objektivet frem for at vride det. Endelig er der jo (for både Sigmaen og
Cosinaen) spørgsmålet om integrationen med Canon : fungerer det fuldt ud
lige så godt som original Canon-optik?

Jeg tager hovedsagligt billeder til cykleløb og sådan almindeligt bestilt
fest-foto for venner og bekendte. Førstnævnte kræver at focuseringen sker
forholdsvis hurtigt, og er Sigmaen ikke lige så hurtig til at focusere som
Canon-modellerne vil jeg hellere undvære makro-funktionen.

Mange gode (?) spørgsmål - forhåbentlig kan nogen af jer give mig nogle svar

Derudover hører jeg selvfølgelig gerne om steder (i Storkøbenhavn) hvor de
nævnte optiker eventuelt kan fås billigere.

--
Mvh Mads, absolut talentløs amatørfotograf

Fjern sletmig fra e-mailadressen ved besvarelse

Fra : Rune Rasmussen

Dato : 09-04-01 12:53

cykologen@sletdette.mailme.dk,Ny-Internet writes:
>hører jeg selvfølgelig gerne om steder (i Storkøbenhavn) hvor de
>nævnte optiker eventuelt kan fås billigere.

Da jeg skulle investere i nyt kamera, var resultatet af min research, at
Kamerahuset var _langt_ de billigste.
At jeg tillige også fik en supergod betjening derinde gjorde mig ikke
mindre tilfreds....

Prøv evt. www.kamerahuset.dk

Venligst;
Rune Rasmussen

Fra : Egholm

Dato : 09-04-01 18:53

Mads Pedersen skrev i meddelelsen <9as26e$3au$2@news.cybercity.dk>...
> [...]
>og endelig en Sigma 75-300 f/4-5,6 m. makro (ca. 3500 kr.)
>
>Er der nogen der har erfaringer med nogle af de nævnte?
Jeg havde en kort overgang en Canon 75-300 USM. Stort optik - men relativt
let i vægt og nemt at betjene. Takket være USM er det nemt at panorere og få
vellykkede resultater af motiver i bevægelse - biler, cykler, tog etc. USM
er ligeledes en fremragende facilitet når det kniber med lyset.

På minussiden: Optikken er uhjælpelig lyssvag. Lukkehastigheder på 1/1000 og
langsomme film plus dansk normal vejr og man har store problemer med motiver
i bevægelse.
Optikken tegner rimeligt mht skarphed og farvemætning (- men kun rimeligt)
og du må forvente en udtalt vignering.
USM faciliteten sluger strøm - batteriskift vil derfor forekomme noget
hyppigere.
Filtergevindet drejer når der fokuseres og det er selvsagt en ulempe ved
brug af polfilter.

Jeg solgte optikken til under halvpris efter at have haft det i under eet
år - !

Jeg vil anbefale at du istedet kigger på Canons L-serie optikker selvom
prisen for disse ligger lidt over de produkter du nævner.

Med venlig hilsen
Klaus Egholm

>--
>Mvh Mads, absolut talentløs amatørfotograf

(øhh - hilsner fra en ditto )

Fra : Mads Pedersen

Dato : 09-04-01 20:33

"Egholm" <troeholm@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

og
> langsomme film plus dansk normal vejr og man har store problemer med

Det er jo desværre et generelt problem ved zoomoptiker. Jeg ville helst købe
fast optik, menææææh....der er jo lige det der med prisen....

> og du må forvente en udtalt vignering.

Uha...det var et af de ord jeg vistnok ved hvad betyder, men kan jeg ikke
lige for en sikkerheds skyld få dit til at præcisere hvad det betyder?

> [...]
> brug af polfilter.
>
> Jeg solgte optikken til under halvpris efter at have haft det i under eet

Fordi du var utilfreds med den? Købte du noget andet i stedet?

> Jeg vil anbefale at du istedet kigger på Canons L-serie optikker selvom
> prisen for disse ligger lidt over de produkter du nævner.

Hvad er forskellen på "USM-serien" og l-serien? Umiddelbart kan jeg ikke se
anden forskel end at optikken ikke bliver længere eller drejer ved
fokusering + at den har "fast største blændeåbning" (som i øvrigt ligger på
5,6...uhauha - vi må vist til at forstærke solen lidt )