Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera - Funktionsfejl?
Fra : Coach [4130]

Dato : 09-09-03 14:19

Jeg har oplevet at mine billeder bliver helt mørke når jeg tager billeder i
fuld solskin.
dvs. at hvis jeg tager et billede af en genstand på en afstand af ca. 5-6
meter, bliver genstanden meget mørk, hvorimod lyset omkring er lyst nok.
Men tager jeg genstanden fra en afstand på 1-2 meter bliver genstanden
perfekt belyst.

Modsat bliver billeder taget på afstanden 5-6 meter gode i f.eks skygge.

Altså jo mere lys, jo mørkere genstande - på afstand.

Jeg har prøvet at forhøje hvidbalancen , hvilket hjælper gevaldigt, men
tager jeg så et billede tæt på, bliver genstanden meget overbelyst, nærmest
helt hvid.

Det er ligesom om at autofunktionen ikke virker?

Er det til at forstå?

Hvad er der galt her? kan nogen give et tip?

Bri@n

Fra : Jacob

Dato : 09-09-03 14:52

"Coach [4130]" <coach_B@J_tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
>
> Modsat bliver billeder taget på afstanden 5-6 meter gode i f.eks skygge.
>
> Altså jo mere lys, jo mørkere genstande - på afstand.

Grunden til at genstandene bliver bedre belyst, når de er tæt på, er, at de
fylder mere i framen, dvs. kameraet registrerer, at der kommer mindre lys
igennem, og lader derfor eksponeringstiden være længere/blænden være større.

Den nemme løsning er at have solen bag sig
Kameraets objektiv er ikke lige så raffineret som dine øjne. For at undgå,
at alt ikke registreres som ren hvid og uden detaljer, når solens lys kommer
forfra, så lader kameraet mindre lys komme igennem, derfor bliver
forgrundsgenstandene mørke. Men hvis du absolut vil skyde mod solen er en
alternativ løsning at have et gradueret ND filter, der lader mindre lys
komme igennem i den øvre del af framen. Et eksempel kan du se her:
http://www.jacobleedgaard.com/s105.htm. Det vil ikke kunne lade sig gøre at
se græsset uden, når solen er så stærk.

> Jeg har prøvet at forhøje hvidbalancen , hvilket hjælper gevaldigt, men
> tager jeg så et billede tæt på, bliver genstanden meget overbelyst,
nærmest
> helt hvid.

Det har intet med hvidbalancen at gøre. Den skal stå på 5500K/solskin.

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 09-09-03 21:41

Jacob wrote:
klip
> [...]
> Et eksempel kan du se her: http://www.jacobleedgaard.com/s105.htm.
> Det vil ikke kunne lade sig gøre at se græsset uden, når solen er så

Hvad er et gradueret ND filter og hvilket er det du har brugt på det foto,
som jeg ikke kan lade være at beundre

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Doktoren

Dato : 09-09-03 14:42

> [...]
nok.
> Men tager jeg genstanden fra en afstand på 1-2 meter bliver

Det lyder som om dit kamera er sat til at styre blænde, hvidbalance
osv... ved at søge lysinformationer i hele billedet. Nu ved jeg ikke
hvad for et kamera du har, men nogle kameraer, kan du slå funktionen
fra, så du vælger at måle lyset i center af billedet.... Jeg tror
bestemt ikke det er kameraet det er galt med...

Håber du finder en løsning....
Hygge