Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sammenligning mellem film og digital
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 09-09-03 06:12

Hej

Så er der en fyr der har forsøgt at sammenligne film og 5 MPixel digital.
Meget gode konklusioner

http://www.mindspring.com/~dreamflier/Films-vs-Coolpix.html

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-09-03 07:52

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Så er der en fyr der har forsøgt at sammenligne film og 5 MPixel digital.
> Meget gode konklusioner
>
> http://www.mindspring.com/~dreamflier/Films-vs-Coolpix.html

Umiddelbart ser testen troværdig ud, bortset fra de forskellige linser på
Canon og Nikon.
Men forskellen er simpelhen for overvældende til at man umiddelbart tror på
det. Forskellen mellem Velvia og Codachrome er også større end jeg havde
forestillet mig.
Det bliver spændende at høre de mere digi. erfarne på gruppen.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 09-09-03 08:38

Jeg fandt hans test i en amerikansk NG, der skrev han også, at det
overraskede ham meget, da han fik lavet "papirbilleder" var farvenegativerne
pænest, midt imellem kom digital, og bagerst, med det grimmeste resultat kom
dias...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-09-03 08:27

Tue, 9 Sep 2003 07:11:40 +0200, skrev René Ernst Nielsen:

>Så er der en fyr der har forsøgt at sammenligne film og 5 MPixel digital.
>Meget gode konklusioner
>
>http://www.mindspring.com/~dreamflier/Films-vs-Coolpix.html

Især Velvia-eksemplet ser *meget* utroværdigt ud

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 09-09-03 08:58

Hej Kurt

Hvad er det der ser "utroværdigt" ud på Velvia´en ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-09-03 09:19

Tue, 9 Sep 2003 09:57:57 +0200, skrev René Ernst Nielsen:

>http://www.mindspring.com/~dreamflier/Films-vs-Coolpix.html

> Hvad er det der ser "utroværdigt" ud på Velvia´en ?

Velvia er en meget skarpttegnende film med tendens til høj kontrast og
meget klare farver.

Udsnitsforstørrelsen på testsiden viser nærmest det modsatte: en gang
pludder-mudder der ligner noget der er taget med et Aldi-kamera.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-03 19:24

Her er en anden sammeligning med mange links. Konklusionen er at DSLR 6MP
matcher 35mm film temmelig godt. Samtidigt at de er langt bedre end 5MP
point and shoot kameraer.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dq.shtml
Mvh, Hans

Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 09:39

Han skrev :
Konklusionen er at DSLR 6MP matcher 35mm film temmelig godt.

Jeg siger : well 35mm film svare til ca 15 Megapixels digitalt..
og det vil nemt kunne ses på print / kopiering
jeg glæder mig sq til den dag hvor digital
er bedre en 8/10 tommer :p

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-09-03 17:43

Ja, man kan sige meget, men hvad begrunder du dit udsagn med?
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-09-03 19:11

Se denne artikkel http://www.luminous-landscape.com/reviews/shootout.shtml,
hvor emnet er behandlet igen, men denne gang 1Ds sammenlignet med MF. Gæt
hvad konklusionen er!

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-09-03 20:06

> Se denne artikkel
http://www.luminous-landscape.com/reviews/shootout.shtml,
> hvor emnet er behandlet igen, men denne gang 1Ds sammenlignet med MF. Gæt
> hvad konklusionen er!

Ja, diskussionen minder mig om den der kørte da cd-erne kom frem.
Der er væsentlig forskel på hvad man måler og hvad man sanser ( hørelse,syn)
Luminuos landscape har i nogen tid været min top-site hvad angår foto-teknik
og er det stadigt
og jeg har set sammenligningen før.
Går man ind på dit link er der for mig ingen tvivl om hvad jeg personligt
helst vil se på. Der er _meget_
mere spræl/crisp/visuel mikrokontrast i den analoge, selvom målingerne siger
noget andet. Og sådan var det også de første år vi havde cd. Målingerne var
bedre, men det vi sansede var ikke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-09-03 00:06

Hvis man ser på billederne, der er taget med 1Ds så er der vist ikke noget
at sige dem på (altså de billeder der findes generelt på denne site). Jeg
synes ikke det er det samme som den gamle CD kontra LP discussion, selvom
det minder om det mht. at folk ikke vil indse at der er en ny teknik, der er
ligeså god eller bedre. Selvfølgelig kan den gamle teknik stadig have sin
charme. Men skal dog ikke forveksle forvrængning/støj med kvalitet, selvom
man er vant til det.
Mvh, Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-09-03 00:34

> [...]
> charme. Men skal dog ikke forveksle forvrængning/støj med kvalitet, selvom

Hvis man ser på de to billeder, jeg refererer til, de to "full frame
reproductions", billederne no 2 og 3 på siden, synes jeg ikke der er nogen
tvivl - uanset hvem der vil indse hvad - der er en verden til forskel, og
jeg udtrykker ikke noget om hvad der er bedst, kun hvad jeg helst vil se på
!
Der er så mange, der falder til patten for alt hvad der er nyt og hovedløst
tror på producenternes markedsføring - og det er OK.
Men kan man ikke se forskel på de to nævnte billeder, bør man IMHO få
undersøgt øjnene. Hvad man foretrækker er en anden sag.

Hvad angår din bemærkning om ny teknik vs. gammel:
For 2500 Kr får jeg langt bedre kvalitet med analogkamera end med digitalt
ditto til samme pris. Måske skal jeg af med 10000-50000 Kr for at opnå det
samme med et digi. Tja, sådan er det endnu - men det ændrer sig nok snart.
Elektronik er billigere end mekanik.

Og når du taler "forvrængning/støj" så husk lige på, at lige som med
fremkomsten af den digitale lyd, havde man de første år ikke fundet
målemetoder til den "nye form for forvrængning". For forvrængning er der
jo - det er blot en anden, og igen er det en smagssag hvad man foretrækker.
"Man" har benyttet over 50 år til at finde ud af at man ikke kan måle
fuldgyldigt hvad man kan høre, dig/ana. Så klap hesten og _se selv_ - det
er det billeder er til for.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det
du kommenterer.
Men jeg foretrækker som sagt det analoge af de to billeder.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-09-03 11:03

Testen var udelukkende omkring opløsning og ikke om farvebalance etc. Se
flg. disclaimer på Mike's site:

You'll note that the colour balance is quite different between the two
frames, but I didn't bother trying to match them. This isn't what the test
is about.

Det var heller ikke omkring pris som vi sagtens kan være enige om er
betydeligt højere for anskaffelsesprisen. Driftsomkostningerne vil jo være
noget lavere for digitalkameraet. Der jo ikke tale om hovedløst at falde for
markedsføring. Der er jo her lavet en ganske god direkte sammenligning, så
jeg forstår ikke din henvisning til markedsføring. Hvis du ikke er enig i
konklusionen så kan du jo lave din sammenligning og tage kontakt med Mike.

Mht. til sammenligning med audio analog vs. digital, så er vi jo ikke ved
fremkomsten af digitalfoto, men tværtimod ved en modningsfase, hvor
kvaliteten er rigtig god. Ved audio tog det noget tid før den rigtige teknik
blev udviklet ligesom ved digital foto. Vi er jo snart ved 10års dagen for
digital foto.

Du har ret i at det er øjnene (og ørerne) der er afgørende for det færdige
resultats opfattelse. Men det er derfor man har al den software, der skal
til for at justere det ønskede resultat. Det er vel ikke anderledes end
sofistikeret anvendelse af fremkaldning, filtre, etc. ved analog foto?

Mvh, Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-09-03 15:45

> [...]
>
> You'll note that the colour balance is quite different between the two
> frames, but I didn't bother trying to match them. This isn't what the test

So what - jeg ved hvad jeg helst vil se på i givne eksempel -
dixi...........

> [...]
teknik
> blev udviklet ligesom ved digital foto. Vi er jo snart ved 10års dagen for

Mon ikke "modningstiden" for dig. lyd er noget længere end for dig.
billeder - ca10 år længere.
Så, stadig, klap hesten - you aint seen nothing yet.

> Du har ret i at det er øjnene (og ørerne) der er afgørende for det færdige
> resultats opfattelse. Men det er derfor man har al den software, der skal
> til for at justere det ønskede resultat.

Og hvorfor tror du man har det ? For sjov ???. I dag er det jo sådan at du
må "efterbehandle" et dig. billede for at du overhovedet at gider se på
det..........

> Det er vel ikke anderledes end
> sofistikeret anvendelse af fremkaldning, filtre, etc. ved analog foto?

Sludder - du kunne ikke på alm. tilgængelig måde ændre i nær dem grad som du
kan med den digitale behandling, men jeg tror du misforstår noget - jeg er
ikke "antidigital" - jeg ved det er fremtiden. Men på det viste, refererede
eks., må jeg sige nej - det er ikke godt nok ( til prisen ) endnu, men jeg
er ikke i tvivl om at det bliver det snart

Fra : Chono H.

Dato : 16-09-03 09:34

..
..
..
..
Jeg syntes personligt at analog photo er godt til nogle ting, og digitalt
til andre ting.

Analog er for mig mere æstetik, ting der skal sansen..som en flaske vin.

Hvor digital er mere rent..næsten for skarp, for perfekt, forudsigeligt.

Det er jo kun et spørgsmål om tid før digital opløsningen er bedre en
analog.

Til den tid vil jeg stadig sige det samme. Det kan ikke sammenlignes