Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3 vs S50
Fra : Kim Adersen

Dato : 08-09-03 22:12

Jeg er ved at skulle investere i nyt digitalt kamera, men
jeg har lidt gevaldige problemer med at beslutte mig.

I mine søgen er jeg foreløbig nået til, at Canon nok er det
der vil give mig flest muligheder. Det begrunder jeg
udelukkende i de resultater jeg har set og selv taget fra et
G3, G2 og nogle få test fra et S50. (Jeg har ikke selv
afprøvet G2 og S50 endnu).

Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg er bestemt ikke en
proff eller bare tilnærmelsesvis har særlig stor viden om
den fotografiske teknologi, og hakker mig så godt som muligt
igennem de til tider ualmindelige tåblige begreber.

Jeg skal bruge kameraet til almindeligt husbehov, (dvs.
almindelig udendørs og indendørs optagelser), tage billeder
af mit saltvandsakvarie, og sidst men ikke mindst, og nok et
af de vigtigeste ønsker. Det skal bruges under vand (til
max. 40m og primært i tropisk varme vande) når jeg dykker.

Hvis vi tager sidstnævnt først, så er der slet ingen tvivl,
hvis vi ser rent økonomisk på det. Et UV hus til G3 koster
ca. 750 dollars. Jeg har ikke giddet at regne ud, hvad det
er i danske, men nøjes blot med at konstatere, at huset
bliver dyrer end kameraet. Omvendt koster et hus til S50 ca.
1700 danske kroner.
Det er en forskel der er værd at tage med i overvejelserne,
når man skal vurdere ud fra de mulige funktioner der er
ekstra i et G3 i forhold til S50éren. Vi snakker om en
prisforskel i UV huset på mellem 4000 og 5000 kroner. Til
gengæld kan man relativt nemt montere en ekstern blitz på
det hus til G3éren, hvor i mod man er henvist til den
interne på S50éren. Det er et punkt som måske er værd at
overveje, da det siges at en ekstern blitz nærmest er et
must, når man tager UV billeder.

Når man så samtidig tænker på, at jeg fatter nok max. 30% af
alle de funktioner der er i en G3, og hvor stor
sandsynligheden er for, om jeg overhovedet nogensinde får
brug for disse funktioner, så bliver det først rigtigt
svært.

Hvis vi går lidt videre i min liste over hvad det skal
bruges til, så er der akvariet.
At tage billeder af akvarier er ikke nemt, og da slet ikke
når man skal tage billeder af akvariefiskene. De sataner er
bestemt ikke skide fotogene, og ethvert forsøg på at få dem
til at stå stille i bare få tiendedele af et sekundt, virker
som en værre opgave end at vinde 7 rigtige i lotto.
I et saltvandsakvarie er lyset en hel del anderledes i
forhold til et almindeligt akvarium. Det er ekstremt
kraftigt, (min 250w som ikke umiddelbart fortæller noget om
hvor kraftigt det er, men det ligger oppe omkring
10.000kelvin og gerne højere). Et andet problem i et
saltvansakvarie er, at der er ekstrem meget bevægelse, både
i vandet pga. cirkulationen, (som oftest er akvariets mængde
i vand x 10 eller mere), men også pga. mange af korallerne
heller ikke er særlig stillestående.
Jeg tror dog selv på, at man med begge kameraer kan
kompenserer for dette og få rigtig flotte billeder. Det har
de forløbige test jeg har lavet med et G3 da nogenlunde
vist. Og med min ringe viden om begreberne, kan det sikkert
gøres en hel del bedre.

Sidst men ikke mindst, så er der det almindelige husbehov.
Det er f.eks familieskovtur, mærkedage osv. Her er jeg ret
overbevist om, at den automatiske indstilling i begge
kameraer gør det ganske udemærket.

Af funktioner ved S50éren som jeg er lidt ked af, der er det
primært den dårligere virketid for et batteri. Det holder
kun halvt så langt som til G3éren. Og så måske og den
mulighed for ekstern blitz der mangler. Min bror har et G3
med ekstern blitz, og jeg må nok erkende, at det giver nogle
helt andre billeder. Til gengæld er det også en noget
tungere klods at slæbe rundt på med blitzen monteret.

Så her står jeg så - Hvad skal jeg vælge, og ikke mindst
hvorfor. Eller sagt med andre ord - Hvad er mit behov, og
dækker et af disse kameraer mit behov bedre frem for det
andet.

Jeg lytter meget gerne til kommentarer, og aller helst hvis
der er nogen der specifikt har erfaring med netop et af
disse kameraer i de nævnte situationer som jeg har angivet,
(også gerne selvom det ikke er UV erfaring).
Hvis der er nogen der mener jeg måske hellere burde kigge på
et andet mærke, så er jeg også lydhør over for dette, hvis
det:
1. Kan holde sig nogenlunde inde for samme pris.
2. Er understøttet af et rimeligt UV hus.

Et S50 har jeg set til ca. 4300 og et G3 til 5400.

Mvh/Greetings
Kim Andersen