Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
gravering i kamera
Fra : asser

Dato : 08-09-03 21:20

Har nogen erfaringer med at gravere f.eks. navn i et kamera.
Jeg har et Ixus 400.

asser

---

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 21:44

> Har nogen erfaringer med at gravere f.eks. navn i et kamera.
> Jeg har et Ixus 400.

Det går udover brugtværdien .... Men ellers kan det jo gøres simplet med
de skabeloner der fåes/udlånes hos politiet eller mere pro hos firmaer
der kan gravere på "hvadsomhelst". En guldmed vil også ofte kunne gøre
et pænt " ihånden"

Overvej også om ikke personnummeret er bedre end et navn - Det er
ihvertfald hvad der blev anbefalet tidligere i "Operation Mærkning"

/A

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-09-03 23:08

anders majland wrote:

> Det går udover brugtværdien ....

Tja - brugte kameraer der har tilhørt kendte fotografer er i en
ekstra høj kurs, og tidligere var det faktisk sædvane, at foto-
grafer fik indgraveret deres navn i dyrt fotoudstyr.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-03 15:39

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja - brugte kameraer der har tilhørt kendte fotografer er i en
> ekstra høj kurs, og tidligere var det faktisk sædvane, at foto-
> grafer fik indgraveret deres navn i dyrt fotoudstyr.

Men i gamle dage holdt kameraerne længere. Købte man et fint Leica,
beholdt man det som regel i mange år. Det var virkelig ens tro
følgesvend gennem mange år. Det var derfor ikke urimeligt at sætte sit
navn i det. Et moderne digitalt kamera mere eller mindre i plast har man
sjældent mere end 3-4 år. Tiderne har ændret sig. Så måske skal man
overveje det en ekstra gang, da det uden tvivl går ud over brugtværdien.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 09-09-03 15:55

> [...]
> man sjældent mere end 3-4 år. Tiderne har ændret sig. Så måske skal
> man overveje det en ekstra gang, da det uden tvivl går ud over

Hvis man beholder et camera som ixus 400 3-4år er der vel ikke meget
brugtværdi tilbage der kan gå tabt ...

/A

Fra : Langgaard

Dato : 09-09-03 16:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3F5CFDDA.AB94024@niels-ebbesen.net>...

> Tja - brugte kameraer der har tilhørt kendte fotografer er i en
> ekstra høj kurs, og tidligere var det faktisk sædvane, at foto-
> grafer fik indgraveret deres navn i dyrt fotoudstyr.

Hej

Bare en oplysning:

Det var ofte importørerne der indgraverede købers navn i fotoudstyret,
da det var de professionelle der introducerede nyt grej på markedet,
de fik til en meget lav pris, og for at undgå videresalg blev det
graveret !

Langgaard.

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 09-09-03 01:23

Glimrende ide!
Okay, den kommentar er ikke til megen hjælp , men hvis du finder en pris
vil du så ikke poste den?
Hvis man kan gøre livet lidt surt for en eventuel tyv, så er det jo
alletiders....

Mvh Ivan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-09-03 01:56

Ivan Vogelius wrote:

> Okay, den kommentar er ikke til megen hjælp , men hvis du
> finder en pris vil du så ikke poste den?

Jeg har tidligere fået en mand i en hælebar til at ingravere et navn i
en stanleykniv. Det blev gjort efter skabelon, så bogstaverne blev
rigtig nydelige, hvis ellers man er til svungen maskinskrift i stedet
for håndskrift. Jeg mener det kostede 40-50 kroner.

> Hvis man kan gøre livet lidt surt for en eventuel tyv, så er det
> jo alletiders....

Han opdager det desværre nok først efter kameraet er stjålet.
--
JPEGCrops 0.5.21 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 09-09-03 23:51

> Jeg mener det kostede 40-50 kroner.

tak

> Han opdager det desværre nok først efter kameraet >er stjålet.

Klart, men mit hævngerrige sind vil have det bedre alligevel.....

Iøvrigt kunne det være fedt hvis dyrt kameragear havde en form for
tyverisikring, ligesom dyrere biler (ex. en pinkode eller lignende efter
hvert batteriskift - eller på digitalt måske hvert tiende), så ville det med
tiden blive mindre letomsætteligt, og dermed mindre interessant at stjæle.
Blot en strøtanke...

Mvh Ivan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-09-03 00:53

Ivan Vogelius wrote:

> [...]
> tiden blive mindre letomsætteligt, og dermed mindre interessant at stjæle.

Det er en rigtig god idé, dens eneste ulempe er, at der ikke er
et numerisk tastatur på kameraet, og at man ved et batteriskift
ude ved en vigtig optagelse, kan risikere at miste kostbar tid.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-09-03 21:06

Niels Ebbesen wrote:

[Snip Pinkode på kamera]

> Det er en rigtig god idé, dens eneste ulempe er, at der ikke er
> et numerisk tastatur på kameraet, og at man ved et batteriskift
> ude ved en vigtig optagelse, kan risikere at miste kostbar tid.

Ideen kunne ændres lidt. Hvis nu kodeangivelsen først sætter ind
morgenen efter det tiende batteriskift, ville det vel være ok? Jeg
antager at de fleste fotografer ude i seriøst ærinde lige prøver at
tænde kameraet et stykke tid før de får brug for det?

Koden kunne f.eks. indtastes med to knapper: 3*venstre, 2*højre,
4*venstre eller lignende. Forkert kode tre gange i træk kunne så
bevirke at kameraet lukkede ned et døgn.

For at den slags skal virke er det nu nok nødvendigt med en ordentlig
reklamekampagne og en tydelig mærkning af kameraet. Og selv da hjælper
det næppe mod amatørtyven, der tilfældigvis ser sit snit til at hugge
et kamera.

Hvis vi nu har gang i ideerne, så kunne man indbygge en lille sender i
kameraet: Ved tredje forkerte kode i træk siger kameraet "alt ok" og
virker som før, men sender samtidig et signal over mobiltelefonnettet.
Med det signal kan kameraets placering bestemmes rimelig præcist og
kameraet kunne så sende et svagere kontinuerligt signal, som man kunne
spore når man kom til området.

Hmm... Ideen virker oplagt. Det tyder på at der er en grund til at den
ikke benyttes. Måske kræver det for meget arbejde fra teleselskabernes
side? Eller også koster senderen for meget?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-09-03 22:02

Toke Eskildsen wrote:

[snip tyverisikring med mulig indbygget sender i kameraet]
> Hmm... Ideen virker oplagt. Det tyder på at der er en grund til at den
> ikke benyttes. Måske kræver det for meget arbejde fra teleselskabernes
> side? Eller også koster senderen for meget?

Jeg kan (desværre - jeg synes det er en rigtigt god idé) se flere mulige
barrierer:

1) Den sædvanlige "kan det misbruges til at overvåge forbugerne"?

2) producenterne gør vist et ret stort arbejde for at lave så billige og
konkurrencedygtige produkter som muligt, og skærer derfor (mig bekendt)
allerede nu på kernefunktionalitet. Udvidet funktionalitet skal betales,
og vil kun komme med hvis der er rimelig grund til at regne med at det
står i den 4 liniers salgstekst som et produkt ofte må nøjes med i en
reklameavis, hvis ikke det står i salgsteksten vil forbrugeren ikke
betale de ekstra 400, og vælger i stedet for konkurrentens kamera.

Der er ydermere en stor risiko for at ikke engang salgspersonalet har
styr på funktionalitet i den retning - det er af og til forbløffende så
lidt styr de har på produkterne i ElMesteren, Elektronikbyen osv (nej -
der er ikke nogen varehuse der hedder sådan, men I ved hvad jeg mener
, og der sælges ret store antal kameraer ad de kanaler.

3) det skal være nogenlunde gennemskueligt og letforklarligt hvad,
hvorfor og hvordan det virker, da funktionalitet som kræver mere en 1
sides manuallæsning har en vis risiko for at skabe flere utilfredse
kunder end tilfredse, simpelt hen fordi for få læser manualen, og så er
de trætte af at "den opfører sig mærkeligt".

Jeg synes det sidste argument er trist, men jeg er bange for at det er
et seriøst problem.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-09-03 22:15

Toke Eskildsen wrote:

> Ideen kunne ændres lidt. ....cut....

Det der med en kode ved skift af batteri og hukommelseskort dur
ikke, jeg har f.eks. 10 hukommelseskort og 3 ekstra batterier,
som jeg bruger på mine fototure.

Men jeg kunne forestille mig en kode, når billederne skal hentes
ud af hukommelseskortet, det kunne være en kryptering, som lige
bliver ophævet, når billederne automatisk køres igennem et program,
som kun virker, hvis man kender kodeordet...

> Hmm... Ideen virker oplagt. ....cut....

Det findes, firmaer som er udsat for gentagne tyverier af hard-
ware, får installeret en meget lille sender i PC'er og skærme,
og det er umådligt effektivt, for selv om tyvene er over alle
bjerge når politiet når frem, så har forsikringsselskabet spe-
cielt pejleudstyr, så de kan føre politiet frem til tyvenes
gemmested.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-09-03 22:30

Niels Ebbesen wrote:

> Det der med en kode ved skift af batteri og hukommelseskort dur
> ikke, jeg har f.eks. 10 hukommelseskort og 3 ekstra batterier,
> som jeg bruger på mine fototure.

Det var også derfor jeg skrev "Hvis nu kodeangivelsen først sætter ind
morgenen efter det tiende batteriskift...". Så med 4 batterier/dag
ville det for dig betyde at den skulle indtastes hver 2-3 dag, første
gang du tændte kameraet den dag. Der er ingen grimme overraskelser mens
tingene sker.

> [...]
> bliver ophævet, når billederne automatisk køres igennem et program,
> som kun virker, hvis man kender kodeordet...

Mjaeh... Det ødelægger lidt ideen med blot at slutte kameraet til en
USB-port og hive billederne ud på en vilkårlig computer. Det kan
selvfølgelig være at ejere af kameraer i den dyre ende kun benytter
deres egen computer til at tømme kameraet.

> Det findes, firmaer som er udsat for gentagne tyverier af hard-
> ware, får installeret en meget lille sender i PC'er og skærme,
> [...]

Ah. Jamen så er det jo bare at få proppet det ind i de dyre kameraer.