Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog VS Digital
Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 17:36

Der er overdrevne mange spørgsmål om digitale kameraer og hvad de koster etc
etc... hvad med at enten oprette en NG der hed DIGITAL.FOTO og DIGITAL
KAMERA PRISER...etc
mange af de spørgsmål kan man finde svaret på, hvis man bare selv gad bruge
5 minutter på nettet, det er sjusket dovenskab at spørge uden selv at lede..

foruden at jeg syntes det er irriterende at der er så mange feeds om
digitale kameraer og priserne på dem, gør det også denne newsgroup kedelig
at bruge fordi det nærmere har funktion som
prisliste og manual..og ikke har en flyvende fis med foto at gøre...

Altså den hedder dk.fritid.foto og ikke dk.fritid.kameraguide

sorry for det sure opstød, men der 14.000 feeds og 11.000 er om digital
kamera køb og manual spørgsmål..

Evt find en alternativ NG rec.photo.digital

Fra : Per Bau

Dato : 07-09-03 18:07

"Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i en meddelelse

Jammen velkommen til gruppen. Det er nu lidt over 4 timer siden du
lavede dit første indlæg, og nu vil du lave hele gruppen om?

Du kunne evt. læse denne tråd.

efterfulgt af denne news:bfj5o5$lpa$1@news.mihtjel.dk

/Per

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 18:19

Gider du virkelig bruge tid og energi på at kigge gamle threads for at se
hvad jeg har posted i forhåbninger om jeg er en stodder...har du ikke andre
vigtigere ting at give dig til, hvor ligger din threads relevantshed i mit
spørgsmål ?
Tænk positivt, i stedet for at regrediere dig selv ned til et stadie af
umodenhed... kan du ikke sige noget positivt, bør du måske dæmpe din trang
til at sige noget..da det ikke kan bruges til noget konstruktivt..

jeez.... :/

Fra : Per Bau

Dato : 07-09-03 18:20

> [...]
andre
> vigtigere ting at give dig til, hvor ligger din threads relevantshed i

Disse threads omhandler den diskusion der har været de sidste par
måneder vedr. det som du foreslog. Derfor må de være ganske relevante i
forhold til dit indlæg.

Ditto!

/Per

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 18:15

"Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Der er overdrevne mange spørgsmål om digitale kameraer og hvad de koster etc
>etc... hvad med at enten oprette en NG der hed DIGITAL.FOTO og DIGITAL
>KAMERA PRISER...etc

Der er i øjeblikket indsendt et forslag til opdeling af gruppen i en
digital undergruppe. Forslaget har været til debat i news:dk.admin
over sommeren og meningerne om et sådant forslag er mildest talt
delte.

Hvis du bruger lidt tid i Google Groups og f.eks. søger på
'dk.fritid.foto.digital', så kan du sikkert finde de pågældende
forslag og de mange kommentarer til det.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 18:21

hey jens...har just studeret - http://www.usenet.dk/otd/

jeg syntes det kunne være en god ide at dele NG op..da emnet er alt for
bredt til en enkelt NG

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-09-03 18:39

> hey jens...har just studeret - http://www.usenet.dk/otd/
>
> jeg syntes det kunne være en god ide at dele NG op..da emnet er alt for
> bredt til en enkelt NG

Der kommer vel 10-15 indlæg om dage i denne nyhedsgruppe, hvilket skulle
være til at overskrue for alle. Hvis gruppen derimod blev delt op, skal dem
der gerne vil læse alle indlægende til at læse i flere forskellige
nyhedsgrupper, hvilket jeg personlig ville være træt af.

mvh Frank

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 20:19

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>Der kommer vel 10-15 indlæg om dage i denne nyhedsgruppe

Tallet er nu snarere 80 om dagen i snit, jævnfør
http://www.makr.dk/go.php?id=usenetstats_year&aar=2003&type=newsgroup&weeksstype=antal

>Hvis gruppen derimod blev delt op, skal dem
>der gerne vil læse alle indlægende til at læse i flere forskellige
>nyhedsgrupper, hvilket jeg personlig ville være træt af.

Hvad er problemet i at skulle abonnere på flere grupper? Min
newsreader er da ligeglad om den skal hente indlæg fra flere grupper.

(der kan sikkert fås newsreadere, der kan slå indholdet fra flere
grupper sammen til virtuelle grupper, så man slet ikke selv opdager en
opdeling)

Men opdelingen skal jo heller ikke laves af hensyn til dem, der gerne
vil læse alle indlæg, men af hensyn til dem, der synes at 80 indlæg
pr. dag er i overkanten. Måske kan et opdeling betyde, at de ikke
vælger at unsubscribe.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-09-03 22:24

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.fritid.foto:

> Tallet er nu snarere 80 om dagen i snit, jævnfør

Ja der skulle selvfølgelig have stået 10-15 nye tråde om dagen, ikke indlæg

> [...]
> vil læse alle indlæg, men af hensyn til dem, der synes at 80 indlæg
> pr. dag er i overkanten. Måske kan et opdeling betyde, at de ikke

De kunne også bare kunne springe over de tråde, som de ikke gidder at læse.
Det var her mine 10-15 tråde om dagen kom ind i billedet. Det er jo ikke så
svært at springe over de par stykker, der handler om køb af digitalt kamera.
Hvis der nu kom 50-100 nye tråde om dagen, kunne jeg se fornuften i at lave
undergrupper.

mvh Frank

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 07-09-03 22:23

Frank K. Jensen skrev:

> [...]
> Hvis der nu kom 50-100 nye tråde om dagen, kunne jeg se fornuften i at lave

Ja hvor svært er det lige, i Netscape trykker man bare lige på k tasten,
så bliver den tråd lige ignoreret for eftertiden, vil gætte på der
findes sådan en funktion i de andre news programmer derude, og med de
10-15 nye tråde om dagen, så burde det være noget man kunne overkomme

--
Kenneth Olsen      kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 07-09-03 22:40

Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> wrote:

> [...]
> findes sådan en funktion i de andre news programmer derude, og med de
> 10-15 nye tråde om dagen, så burde det være noget man kunne overkomme

Jeg har netop startet en ny uddannelse, og har lige været på weekend-tur
med holdet - selv om jeg har forsøgt at følge rimeligt med, og få
'dræbt' en del tråde, har jeg pt. ca. 1600 indlæg jeg mangler at vade
igennem, der har hobet sig op på 1½-2 uger. Det er ikke særligt
motiverende at komme hjem til en gruppe af den størrelse, når man
egentlig kun interesserer sig for et subset af diskussionerne ;)

Desværre trækker styregruppens beslutning jo åbenbart i langdrag...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-09-03 07:59

Har lige for første gang været tråden igennem.

Jeg synes det ville være en stor ulykke at dele gruppen op i analog og
digital af den simple grund at det i dag er næsten umuligt at holde de to
ting adskildte. Man kan "køre" rent digitalt (kamera+efterfølgende proces),
OK. Udgangspunkt (motiv) og slutpunkt (resultatet) er dog fortsat analoge.
Så er der de der som jeg har valgt at eksponere og fremkalde film analogt
for derefter at digitalisere (scanne). Og så er der de (få?) der fortsat
holder sig til den analoge proces hele vejen igennem. Hvordan og hvorfor
skulle man dele disse muligheder op i to grupper ? Det er umuligt på
fornuftig vis. Hvor skulle eks. jeg i sådan en evt. opdelig henvende mig ?
Og skulle man vælge en rent analog gruppe, ville den få meget lille
tilslutning - af lige nævnte årsag.

At fotografere betyder, som så ofte skrevet, at tegne med lys. Det må vel
være sagen og så er det vel underordnet om det sker digitalt eller
analogt......Hvem går i dag op i om den musik man hører er reproduceret rent
analogt, delvist eller rent digitalt (indtil højtaleren). Det må være
resultatet, der tæller.

Og argumenter om at emnet (analog+digitalt) er for stort, er obsolete.
Gider/formår man ikke at sætte sig ind i det, der skal til, skulle man
beskæftige sig med noget andet.

Men til irritationsmomentet, de mange spørgsmål om priser og om man skal
vælge dette eller hint, og de mange hyppige gentagelser, er et problem og en
kilde til utilfredshed med tingene som de er. Og det kan ikke løses med at
henvise til at søge på gruppen. Emne-rubrikken er ofte udfyldt så
fantasifuldt at man skal være parapsykolog for at kunne lave en grundig
søgning på eks. "købsvejledning til: Canon blabla, Nikon hiphop eller måske
Olympus jamenjamen". Ofte er en tråd blevet afsporet undervejs, ofte
angives emnet som "søges", "hjælp" eller "lige et ?". Og måske aner mange
nybegyndere ikke at man kan søge på grupper.

Vil man slippe for disse købsvejlednings/prissammenlignings-tråde, må man
IMHO dele op med en undergruppe for lige netop disse ting. Anderledes kan
jeg ikke se, en evt opdeling kan gøres hensigtsmæssig.

Burde jeg poste dette til dk. admin også ?

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 08-09-03 17:59

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:
<snip>
> Burde jeg poste dette til dk. admin også ?

Nej. Det er skam for sent nu. Men jeg synes du burde læse den tråd der
har været om emnet før, hvis du ikke har læst den allerede ;)

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-09-03 18:36

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Vil man slippe for disse købsvejlednings/prissammenlignings-tråde, må man
>IMHO dele op med en undergruppe for lige netop disse ting. Anderledes kan
>jeg ikke se, en evt opdeling kan gøres hensigtsmæssig.

Dengang var der også brugere, der argumenterede for at lave en ren
'indkøbsgruppe'.

Jeg argumenterede imod med den begrundelse, at jeg frygter, at folk,
der skal købe nyt udstyr, vil blive overladt til sig selv i den
gruppe. Når man HAR købt et kamera, så har man jo ikke den store
interesse i at diskutere køb af kamera, hvorfor man formodentlig vil
unsubscribe den gruppe.

Når man står over for at købe et nyt kamera, så har man jo netop brug
for gode råd for folk, der har brugt det pågældende udstyr gennem en
længere periode, hvorfor det er mere naturligt at spørge i en gruppe,
hvor _brugen_ af udstyret debatteres.

>Burde jeg poste dette til dk. admin også ?

Nah, debatten om det seneste opdelingsforslag er forlængst afsluttet
og afventer nu Styregruppens behandling. Den kommer vel i løbet af en
måned eller to.

Hvis afgørelsen indebærer at fotogruppen *ikke* bliver opdelt, så er
alt jo ved det gamle, og der vil næppe gå lang tid før debatten om
opdeling blusser op igen. Der kan så stilles et nyt forslag om
opdeling, men det vil næppe have nogen chance for at blive vedtaget,
før der er gået et godt stykke tid.

Debat om opdeling af fotogruppen er næsten lige så gammel som gruppens
historie. For 1½ år siden resulterede en opslidende
fotogruppeopdelingsdebat i en afstemning blandt gruppens brugere, der
viste en fifty-fifty-fordeling mellem tilhængere og modstandere af en
opdeling. På den baggrund afviste Styregruppen forslaget.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-09-03 06:50

> [...]
> gruppe. Når man HAR købt et kamera, så har man jo ikke den store
> interesse i at diskutere køb af kamera, hvorfor man formodentlig vil

Du har et godt point her, den vej havde jeg ikke tænkt.
..

> [...]
> for gode råd for folk, der har brugt det pågældende udstyr gennem en
> længere periode, hvorfor det er mere naturligt at spørge i en gruppe,

Alligevel tror jeg at mange med glæde fortæller om deres mere eller mindre
tilfredsstillende anskaffelser lige som mange af de, der gør meget ud af den
"forbrugerbevidsthedsorienterede" side måske ikke er så interesserede i
nærmere tekniske eller billedvurderingsmæssige detaljer.
Under alle omstændigheder finder jeg det meget beklageligt om der skete en
opdeling som omtalt i analog og digital.
Heldigvis har jeg ikke set forslag om at dk.kultur.mad+drikke skulle opdeles
i "gaskomfur" og "elkomfur"

Fra : Chono H.

Dato : 09-09-03 11:01

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Heldigvis har jeg ikke set forslag om at dk.kultur.mad+drikke skulle
opdeles
> i "gaskomfur" og "elkomfur"

Nej men i en mad NG spørger de vel ej heller til, Hvilke komfur koger du på,
bruger du gas på 4, eller el på 3 på VOSS, og evt el på 2 på et blomberg.
Hvor har i købt jeres blomberg, hvad er varme effekten i ovnen, rører du 17
gange i en raadvad gryde på et blomberg, ...kan man bruge bradepander fra
VOSS på et blomberg BLOMBERG, get my point ?

hvor mange tror du vil bruge mad newsgroupen, hvis alle stillede den den
slags spørgsmål

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-09-03 11:43

> [...]
> VOSS på et blomberg BLOMBERG, get my point ?
>
> hvor mange tror du vil bruge mad newsgroupen, hvis alle stillede den den

That´s just MY point ! Stort *G*

Fra : Jeppesen

Dato : 07-09-03 21:31

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f5b6be5$0$28235$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i en meddelelse

> Der kommer vel 10-15 indlæg om dage i denne nyhedsgruppe, hvilket skulle
> være til at overskrue for alle.
SNIP

Du har vist fyldt dit kill-filter godt op

Mvh Kim

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 18:47

"Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>hey jens...har just studeret - http://www.usenet.dk/otd/

>jeg syntes det kunne være en god ide at dele NG op..da emnet er alt for
>bredt til en enkelt NG

Og det er - som jeg skrev i mit forrige indlæg - faktisk hvad der p.t.
er til behandling i Styregruppen.

Jeg vil foreslå dig, at du holder lidt igen med selv at fremsætte et
OTD, og afventer at Styregruppen kommer med deres beslutning omkring
det aktuelle forslag..

Det sker vel i løbet af et par måneder :-|

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 07-09-03 19:10

"Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i en meddelelse
> hey jens...har just studeret - http://www.usenet.dk/otd/
>
> jeg syntes det kunne være en god ide at dele NG op..da emnet er alt for
> bredt til en enkelt NG

Nå nå ?

Jesper Juul

Fra : Carsten Kolind

Dato : 07-09-03 18:22

Jeg er enig i din kritik.

Hilsen Carsten

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-09-03 18:33

> [...]
etc
> etc... hvad med at enten oprette en NG der hed DIGITAL.FOTO og DIGITAL

Ak ja, det gamle problem endnu en gang. Det er blevet diskuteret mange gange
før.

> [...]
>
> Altså den hedder dk.fritid.foto og ikke dk.fritid.kameraguide
>
> sorry for det sure opstød, men der 14.000 feeds og 11.000 er om digital

Der er så mange digitale kamera, og der kommer hele tiden nye, så det kan
godt være svært at finde ud af for en nybegynder, og der er vel ingen grund
til at dem, som har forstand på det, og som *har* læst en bunke reviews,
ikke kan øse ud af sin viden. Da jeg skulle have digitalt kamera for første
gang brugte jeg 14 dage på at læse reviews osv. og det næste stykke tid
svarede jeg gerne på disse "hvad skal jeg købe"-spørgsmål, men efterhånden
som der kom nye kamera, som jeg ikke vidste noget om, holdte jeg
selvfølgelig op med det.

Hvis du ikke gidder at læse de indlæg, så spring over dem, hvor svært er
det? Nu har jeg lige søgt godt 35.000 indlæg igennem og det er jo ikke
ovenvældende mange indlæg du har lavet om "rigtig foto", så i stedet for at
brokke dig, kunne du jo lave nogle oplæg til nogle gode diskutioner, så skal
folk nok snakke med. Bare fordi at der også bliver snakket om udstyr og
priser, kan man jo også godt snakke om "rigtig foto". Det virker lidt
ligesom om, at dem der brokker sig synes at, der er "hvad skal jeg
købe"-folkene, der stopper dem fra at snakke om "rigtig foto", hvilket er
noget pjat.

Kort og godt: snak løs om foto, og spring de indlæg over du ikke gidder at
læse.

mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-03 18:34

"Chono H." <demo@mohawk.dk> wrote in message
> [...]
bruge
> 5 minutter på nettet, det er sjusket dovenskab at spørge uden selv at

Der er MANGE spørgsmål om anskaffelse, og hvad de enkelte (digitale)
modeller kan. Jeg har valgt at overse de fleste indlæg. Det kunne måske
hjælpe, hvis man var mere præcis i emnelinjen, og skrev fx. et nøgleord,
billeddiskussion, vejledningtilanskaffelse, valgaffilmtype, scanning,
digitalteknik, billedbehandling o.s.v. -så var det endnu lettere at springe
uinteressante indlæg over.

Jeg tror ikke man kan dele os i "dem med film" og "dem med chips", for hvis
man diskuterer bileder, beskæringer, optageteknik etc. er det jo de samme
problemer alle har: motiverne er fælles for os alle. Jeg bruger begge typer
kamera, men bruger mere tid på at fotografere, end at søge efter om der
netop er kommet en ny model, der har lidt flere pixels og lidt mere
dingeling. Jeg skifter grej ud efterhånden som det går i stykker, og det gør
Nikon F3'ere ikke så tit.

Jeg synes denne newsgruppe afspejler det, der rører sig: den nye teknik.
Mange er mere teknikfixerede end billedfixerede, men det accepterer jeg.
Bare man har det godt og morer sig med det man foretager sig, uanset om man
er begynder/erfaren eller amatør/prof.

Hvis man splitter denne gruppe op, tror jeg mange vil være med i dem begge.
Ku' vi opfordre til at man generelt lige bruger "søg" funktionen til at se,
om det samme emne har været fremme indenfor de sidste måneder. -og måske
lave lidt reklame for google. Søg efter "<kameramodel> review" -så er der
svar på meget. Måske ku' man spørger mere præcist, i stedet for at spørge
"hvad er bedst canon eller nikon".

Bo //

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 19:04

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Der er MANGE spørgsmål om anskaffelse, og hvad de enkelte (digitale)
>modeller kan. Jeg har valgt at overse de fleste indlæg.

I forbindelse med debatten omkring det forslag til undergruppe, der
p.t. er til behandling i Styregruppen, lavede jeg en optælling over
tre måneders indlæg. Statistikken kan ses her:

http://groups.google.com/groups?selm=bg4i72.184.1%40fotobase.dk

og afslører at ca. 25% af indlæggene i denne gruppe handler om indkøb
af udstyr. Det er næppe så underligt, når salget at digitalt
fotoudstyr boomer i disse år (faktisk er der aldrig blevet solgt så
meget fotoudstyr i verden, sokm nu).

>Det kunne måske
>hjælpe, hvis man var mere præcis i emnelinjen

Det ville i høj grad være en god idé, ikke bare i denne gruppe.

>Jeg tror ikke man kan dele os i "dem med film" og "dem med chips", for hvis
>man diskuterer bileder, beskæringer, optageteknik etc. er det jo de samme
>problemer alle har: motiverne er fælles for os alle.

Den foreslåede opdeling tager højde for dette: Det er kun digital
fototeknik, herunder indkøb af digitalt fotoudstyr, der skal flytte
til undergruppen. Selve billedsnakken skal stadig foregå i den
eksisterende dk.fritid.foto.

Og det så vil lykkes er en anden sag. Nu er det sjældent at en tråd om
digitalt fotoudstyr udvikler sig til en billedsnak, men det omvendte
kan godt være tilfældet, og så skal tråden reelt FUTtes til
dk.fritid.foto.digital (eller hvad gruppen nu kommer til at hedde).

(...)

>Hvis man splitter denne gruppe op, tror jeg mange vil være med i dem begge.

Ja, det er der jo heller ikke noget problem i. Det er jo et valg, man
træffer. Andre vælger måske teknik-snakken fra og nøjes med
billedsnakken. Det vil være lettere efter en opdeling, fordi man her
så blot han undlade at abonnere på undergruppen.

> [...]
>lave lidt reklame for google. Søg efter "<kameramodel> review" -så er der

Det er et generelt problem i nyhedsgrupper, at folk ikke går tilbage i
gruppen og ser om der er svaret på deres spørgsmål tidligere. Det er
slet ikke specielt for dk.fritid.foto.

En del af forklaringen er nok, at der findes to slags brugere af en
nyhedsgruppe: Dem, der 'hænger ud' i gruppen dagligt, og så dem, der
bare kigger forbi, når de har et konkret spørgsmål.

>Måske ku' man spørger mere præcist, i stedet for at spørge
>"hvad er bedst canon eller nikon".

Det synes jeg ikke er en berettiget kritik. Jeg synes nu, at folk de
fleste gange har gjort deres 'hjemmearbejde' og udvalgt nogle
specifikke modeller, som de skal vælge i mellem.

Men der en tendens til, at Canon-folket svarer 'Vælg Canon' og
Nikon-folket svarer 'Vælg Nikon', og så er den stakkels spørger jo
ligevidt.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Max[DK]

Dato : 08-09-03 12:30

> [...]
> kan godt være tilfældet, og så skal tråden reelt FUTtes til
> dk.fritid.foto.digital (eller hvad gruppen nu kommer til at hedde).

Man kunne jo også helt droppe at dele op i digi og analog, man kunne jo
kalde den nye grupper du dk.fritid.foto.kamara_indkøb

Så ender alt* med indkøb i den gruppe, og alt billede relateret i denne
"gamle" gruppe.

/Max

*: hvis det var så vel, men idéen med det.

Fra : core99

Dato : 07-09-03 20:49

X-No Archive: yes

> [...]
> kamera køb og manual spørgsmål..
>
> Evt find en alternativ NG rec.photo.digital

Hvorfor laver du ikke bare et nyhedsfilter?

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 20:51

ok, og hvordan vil ud lave et filter der bare skal virke nogen lunde...

Fra : core99

Dato : 07-09-03 20:59

X-No Archive: yes

> ok, og hvordan vil ud lave et filter der bare skal virke nogen lunde...

Tja du har fat i noget der

Medmindre man bruger google er det nok ret kompliceret

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 21:01

problemet er filteret arb ud fra simpel genkendelse af ord, og hvis man skal
filtrere nogle ord fra automatisk, er der 90% sikkerhed for man fejlsletter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-09-03 21:46

Chono H. wrote:
> Der er overdrevne mange spørgsmål om digitale osv

Det er som andre nævner drøftet en million gange - en gylden regel på usenet
er lige at kigge lidt tilbage i gruppen, så man ikke poster det samme, som
flere andre har postet for nylig.

Jeg kan se på dine svar at du også ville have godt af at kigge lidt på
www.usenet.dk - især omkring citatteknik og lign.

Spørgsmålet omkring opslitning hører til i news:dk.admin - så jeg sætter
lige FUT dertil.

Jan