Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kikkert / kamera
Fra : Zalza

Dato : 07-09-03 16:43

Hej

Dette er måske ½ OT men det har da noget med optik at gøre

Jeg har en håndkikkert hvorpå der står:

8 X 40
122m/1000m

Lad os sige at når vi ser med det blåtte øje ser vi med zoom: 0X
Men hvis vi ser i ovenstående kikkert - hvor mange ''X optisk zoom'' ser man
med ?

/Z

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-09-03 17:02

"Zalza" skrev
> Lad os sige at når vi ser med det blåtte øje ser vi med zoom: 0X
> Men hvis vi ser i ovenstående kikkert - hvor mange ''X optisk zoom''
ser man
> med ?

8X. Svarende til 400mm på et 35mm kamera.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Zalza

Dato : 07-09-03 17:11

> 8X. Svarende til 400mm på et 35mm kamera.
> --

Dvs. de 8x på kikkerten ikke er det samme som på fx digital kamera ?

8x kikkert = 11x kamera ?

/Z

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-09-03 18:13

"Zalza" <no.sp@m> skrev i en meddelelse

> Dvs. de 8x på kikkerten ikke er det samme som på fx digital kamera ?
>
> 8x kikkert = 11x kamera ?

Nej, på et kamera er zoom'en forholdet mellem den mindste og den største
fokallængde (eks. en zoom som går mellem 30 mm og 90 mm har en zoom på 3x da
90/30 = 3). På en kikkert er det øjet der sammenlignes med, og mener jeg at
have læst, at man siger, at øjer ser med noget det svare til 45 mm på et 35
mm kamera. Altså til en 8x kikkert svare til 8x45 = 360 mm (altså ca. 400 mm
som peter skriver).

mvh Frank

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-09-03 21:09

Zalza wrote:
> Lad os sige at når vi ser med det blåtte øje ser vi med zoom: 0X

Nej 1x

> Men hvis vi ser i ovenstående kikkert - hvor mange ''X optisk
> zoom'' ser man med ?

Det har andre svaret på - og det er som nævnt 2 forskellige ting.

På en kikkert er de 8x hvor meget kikkerten forstørrer i forhold til uden
kikkert.

På et digitalkamera er den længste brændvidde i forhold til den korteste -
uden at sige noget om hvor meget denne brændvidde er.

Jan

Fra : rAnders

Dato : 08-09-03 21:32

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse

> Nej 1x

Begge benævnelser er korrekte udfra tolkning.
1. 0x zoom : zoom antages at betyde forstørrelse, 0x zoom betyder 0
gange forstørrelse. Altså billedet er ikke forstørret.

2. 1x zoom : man forstørrer billedet med 1x, reelt betyder det at
billedet får samme størrelse som det oprindelige. Reelt heller ingen
forstørrelse.

Jeg ville vælge den første da den viser at man ikke foretager en
forstørrelse, mens den anden viser en forstørrelse på 1x.
Men om folk skriver 0x eller 1x synes jeg er lige fedt.

rAnders.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-09-03 08:29

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lad os så få kn*ppet lidt fluer:

> Begge benævnelser er korrekte udfra tolkning.

Hvis du er tilhænger af, at _alt_ kan fortolkes, så ja. Vil du også give dig
af med at fortolke et-eller-andet divideret med nul?

> 1. 0x zoom : zoom antages at betyde forstørrelse, 0x zoom betyder
0
> gange forstørrelse. Altså billedet er ikke forstørret.

Nul gange et-eller-andet giver nul. Altså intet billede. Bortset fra det, så
giver det ingen mening at snakke om 0x zoom. Svarer til, at det heller ikke
giver mening at dividere noget med nul.

> 2. 1x zoom : man forstørrer billedet med 1x, reelt betyder det at
> billedet får samme størrelse som det oprindelige. Reelt heller ingen
> forstørrelse.

Joda, 1x forstørrelse er da stadig en forstørrelse. Hvis der reelt ingen
forstørrelse finder sted, så er der intet billede.

> Men om folk skriver 0x eller 1x synes jeg er lige fedt.

Hvorfor dog opfinde dine egne konventioner, når nu alle andre er enige i
noget andet?

--
-Jens B.

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-09-03 10:44

rAnders wrote:

> [...]
>
> 2. 1x zoom : man forstørrer billedet med 1x, reelt betyder det at
> billedet får samme størrelse som det oprindelige. Reelt heller ingen

"gange zoom" er forholdet mellem største og mindste brændvidde på
objektivet. Altså giver tal mindre end "1x zoom" ikke mening.

"1x zoom" er når største og mindste brændvidde er identisk, i daglig
tale et objektiv med fast brændvidde. Så et 350mm objektiv kan siges at
være et 1x zoom, som forstørrer ~7 gange i forhold til det blotte øje.

> Jeg ville vælge den første da den viser at man ikke foretager en
> forstørrelse, mens den anden viser en forstørrelse på 1x.

F.eks er et 35-140mm (i 35mm film mål) objektiv:
- 4x zoom
- forstørrer ~0.7 gange (i forhold til det blotte øje) ved mindste
brændvidde
- forstørrer ~2.8 gange (i forhold til det blotte øje) ved største
brændvidde

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-09-03 10:48

rAnders wrote:

> "Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse

> Begge benævnelser er korrekte udfra tolkning.

"gange zoom" er ikke til fortolkning, da det er en eksakt definition:

gange-zoom = største-brænvidde / mindste-brændvidde

--
Don't waste space