Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera og udskiftelig optik?
Fra : Nilau

Dato : 07-09-03 00:07

Hej alle...

Hvor kan jeg finde links til digitalkameraer, hvor man kan skifte objektiver
som på alm. spejlrefleks?
Hvilke mærker kan anbefales? (Evt. professionelle kameraer med 3-4 år på
bagen...).

Sommerhilsen
Nilau.

Fra : Michael Holm

Dato : 07-09-03 00:44

Der er nogle stykker, men IMHO dominere Canon markedet.

Der er pt. fire modeller på markedet, et Canon EOS D30, som er på 3.25 MP og
bruger Canon EF objektiver (det gør alle Canons DSLR kameraer) Du burde
kunne finde et brugt til 5-6000.
Canon EOS D60. 6.25 MP, brugtpris ca. 8000.-

D30 og D60 er "gamle" modeller, og lider begge af en relativ dårlig AF i
vanskelige lysforhold. Ellers er de meget gode og velbyggede kameraer.

Og de nyere er EOS 10D som er på 6.25 MP, og kan findes til ca. 14000 fra
nyt. Der er lige nu et nyt på DBA.DK til 12000.

Og så er der selvfølgelig Canon EOS 1Ds, som er på 11.4 MP, og koster ca.
70.000.

Så er der natirligvis problemet med objektiver. Canons DSLR sensor er lidt
mindre end et 35mm negativ, så derfor "ganger" den brændvidden på objektiver
med 1.6. Et 50mm objektiv bliver altså til et 80mm. Et D30 kan (pga den
relativ lave opløsning) klare sig med "consumer" objektiver, de billige
Canon EF objektiver, som et standard 28-80mm USM. De andre kameraer kræver
bedre objektiver, for at udnytte opløsningen ordentligt (Med et billigt
objektiv, er det objejtivet der bestemmer opløsningen på billedet, fordi
glasset er for dårlig kvalitet til at følge med kameraets opløsning) Til et
D60 eller 10D eller 1Ds bør man bruge de "gode" objektiver, de billigste af
hvilke er et Canon EF 28-135mm USM IS, som er god kvalitet til en rimelig
penge. (ca. 7000) Alternativt kan man bruge faste objektiver (ikke zoom) som
F.eks. Et Cano EF 50mm f/1.8, som er et meget skarpt objektiv til ca. 2000.-
For at få gode zoom linser skal du kigge efter Canons professionelle serie,
"L" objektiverne, som er smadder dyre, men virkelig gode og skarpe.

Du kan også købe et gemmelt Canon EOS 1N i dba.dk til en billig penge. Det
er stort og klodset, og på 2MP. Brugtpris ca. 4000.-

Forresten kommer Canon med et nyt DSLR snart, Canon 300D, som er næsten
magen til 10D, men produceret lidt billigere, Det kommer til at koste ca.
11.000 med et Canon EF-S 18-55mm objektiv. Det er et godt objektiv til
prisen.

Anyway... Jeg kunne snakke om det i timer - Stil endelig flere spørgsmål,
hvis der er noget du vil have uddybet.

--Michael

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 07-09-03 07:44

Michael Holm wrote:
> [...]
>
> Anyway... Jeg kunne snakke om det i timer - Stil endelig flere
> spørgsmål, hvis der er noget du vil have uddybet.

Ja, der er jo altid nogen som foretrækker det ene fremfor det andet.

Jeg vil anbefale dig at se efter et brugt Nikon D 1 som efter eftersyn hos
DFA kan erhverves for ca. 8000 og opefter alt efter hvor brugt det er.

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 07:58

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>nyt. Der er lige nu et nyt på DBA.DK til 12000. (...)

>Og så er der selvfølgelig Canon EOS 1Ds, som er på 11.4 MP, og koster ca.

Du har faktisk glemt EOS 1D'eren, der er et 4 MP-kamera til ca.
43.000.-. Den har en forlængelsesfaktor på 1,3.

>Du kan også købe et gemmelt Canon EOS 1N i dba.dk til en billig penge. Det
>er stort og klodset, og på 2MP. Brugtpris ca. 4000.-

Jeg formoder, at det er Canons D2000, du hentyder til. Det er faktisk
et kamera produceret af Kodak (under navnet Kodak DCS 520) og er
ganske rigtigt et 2 megapixel-kamera. Kvaliteten af den indbyggede CCD
er dog af en sådan kvalitet, at man kan forstørre billedet i Photoshop
med et udmærket resultat til følge.

> [...]
>magen til 10D, men produceret lidt billigere, Det kommer til at koste ca.
>11.000 med et Canon EF-S 18-55mm objektiv. Det er et godt objektiv til

Jeg er ikke uenig med dig i, at Canon har førertrøjen på, når det
kommer til DSLR. Men både Kodak og Nikon er nu også godt med. Nikon
har netop annonceret deres nye D2H og Kodak har deres 14n, der dog
også bruger Nikon-objektiver.

Et godt sted at søge information er DpReview.com, som bl.a. har en
feature-search, hvor man kan få vist alle DSLR-kameraer:
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

Men nu spurgte 'Nilau' konkret om 3-4 år gamle professionelle
kameraer, og så er Canons D2000 (dvs. Kodaks DCS 520) en oplagt
mulighed. De står ganske rigtigt til en 4-5000 kr. rundt omkring,
bl.a. på http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/, hvor der
indtil for nylig var to af slagsen til salg.

Jeg vil dog personligt i lyset af den teknologiske udvikling være
varsom med at købe et 3-4 år gammelt digital kamera, også selvom man
blot er glad amatør. Især nu, hvor Canon med deres 300D-kamera er
kommet under den magiske 10.000 kr.'s grænse (Omend jeg endnu ikke har
set så mange billeder taget med det pågældende kamera).

Præsentationen af den ny Nikon D2H vil uden tvivl sende en bølge af
gamle Nikon D1 ud på brugtmarkedet, og det er også mit bud, at Canon i
løbet af 2004 vil komme med en efterfølger til deres 1D. Det vil uden
tvivl betyde et stort udsalg af brugte Canon EOS 1D.

Men så skal man selvfølgelig lige vente et års tid...

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Nilau

Dato : 07-09-03 11:21

Hej gruppe...

Foreløbig stor tak til Michael Holm, Jens Tønnesen og Nikon D1 fan!

Da jeg er en (næsten) novice på digitalfotoområdet, er jeg ret sikker på, at
jeg kan bruge jeres svar konstruktivt.
Sagen er, at jeg har mulighed for at erhverve et professionelt digitalkamera
(navn endnu ukendt) til en meget
fornuftig pris, fra et af vore store bladhuse. Prisen vil ca. ligge på
almindeligt 'husmandsniveau' indenfor digitalkameraer, dvs.
3- 4.000 kr.
Efter sigende skulle det være et kamera til en oprindelig pris på 50- 75.000
kr. Om det er incl. objektiver, kan jeg ikke sige.

Jeg er lidt i vildrede med hensyn til, om det overhovedet er 'godt nok'.
Udviklingen går jo unægtelig stærkt! Vedr. megapixels....skulle det dog være
mindst lige
så godt som de 'bedste' mere forbrugerorienterede kameraer på markedet i
øjeblikket. Og så er der jo muligheden for at skifte objektiver (som i
øvrigt også kan erhverves ekstremt billigt samme sted).

mvh.
Nilau.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-09-03 12:07

"Nilau" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>Efter sigende skulle det være et kamera til en oprindelig pris på 50- 75.000
>kr. Om det er incl. objektiver, kan jeg ikke sige.

Det kunne godt lyde som DCS 520'eren (eller Canon D2000), der på et
tidspunkt blev solgt til den pris, du anfører. I hvert fald hvis det
også er 3-4 år gammelt.

Jeg tvivler meget på, at det er inklusiv objektiver, for de kan jo
ofte bruges til andre (og nyere) kameraer.

>Jeg er lidt i vildrede med hensyn til, om det overhovedet er 'godt nok'.

Men du skal under alle omstændigheder checke, hvor mange billeder,
kameraet har taget. Lukkeren i DCS 520'eren står typisk af ved
100-120.000 optagelser.

Du bør også checke, om du stadig kan få batterier til kameraet, for de
NiCD-akku'er, der følger med et sådant kamera har en levetid på 1½ år
ved alm. brug.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 07-09-03 16:04

Det var så lidt. Købe endelig mange objektiver, jeg vil gerne købe nogen,
hvis de er Canon.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-03 12:15

Jeg må lige "korrige" prisoplysningerne her.
Canon 10D fås nu til 11000kr (1472?) hos Technikdirekt
(www.technikdirekt.de) og 300D med 18-55mm linse fås nu til 7500kr (993?) og
uden linse til lidt mindre. Den billigste 10D jeg har set er hos
http://www.camera-discount.de/start.html til 1374? eller 10300kr. Iøvrigt
koster EF 28-135mm IS objektivet hos technikdirekt 525? eller under 4000kr.
Et godt bud på en vidvinkel zoom er EF-L 17-40mm og koster 894? eller ca.
6700kr.
Mvh, Hans

Fra : Michael Holm

Dato : 07-09-03 00:46

Forresetn, www.dpreview.com for mere info. Kig også på Nikon 100D, og Sigmas
DSLR. Det er svært at finde et brugt 100D, og Sigmas kamera er (på trods af
en superfed sensor) ikke et godt kamera. Mest fordi brugerinterfacet
(knapperne og funktionerne) er irriterendene og ikke "føles" rigtig - Og
det er helt objektivt. Jeg har ingen erfaring med Nikons 100D.

Fra : Claus Smith

Dato : 07-09-03 13:39

Kig på nyhedsgrupperne og www.dba.dk, hvor der med mellemrum annonceres
brugte Nikon D1 og D100.

Personligt kan jeg anbefale Nikons D1, som jeg selv bruger til min
fotografering og er yderst tilfreds med, da jeg også nu kan koble den
direkte til min bærbare pc via firewire.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk