Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan retter man en skæv horisont
Fra : matilde

Dato : 06-09-03 22:53

Jeg vil så gerne vide hvordan man retter fks en skæv horisont op, jeg
har kun de programmer der er købt sammen med mit kamera ( canon G5) ,
og har endnu ikke kunne finde ud af hvilken knap det er (hvis der er
en). Kan det passe at man ikke kan rette op i sådan et program, så jeg
evt skal købe et bedre (fks photoshop) program.

Fra : emj

Dato : 06-09-03 23:47

On 6 Sep 2003 14:53:29 -0700, matildebeslagsmed@msn.com (matilde)
wrote:

>Jeg vil så gerne vide hvordan man retter fks en skæv horisont op, jeg
>har kun de programmer der er købt sammen med mit kamera ( canon G5) ,

Kan du ikke rotere frit i det program?
Hilsen emj

Fra : .J.S...

Dato : 07-09-03 00:20

"matilde" <matildebeslagsmed@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en). Kan det passe at man ikke kan rette op i sådan et program, så jeg
> evt skal købe et bedre (fks photoshop) program.

Hvis det er Arcsoft Photostudie du har, så kan man rotere (edit rotate) men
tilsyneladende kun i hele grader (!?) og det er jo ikke specielt præcist.

mvh/JS

Fra : ole thofte

Dato : 07-09-03 00:45

"matilde" > Jeg vil så gerne vide hvordan man retter fks en skæv horisont
> [...]
> en). Kan det passe at man ikke kan rette op i sådan et program, så jeg
> evt skal købe et bedre (fks photoshop) program.

Prøv Irfanview (gratis fotoprogram) under 'effects', derefter ' fine
rotation'. Søg på navnet i Google og download også plugins.

vh ole thofte

Fra : Karl Olsen

Dato : 07-09-03 09:03

ole thofte <ole.thofte@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Prøv Irfanview (gratis fotoprogram) under 'effects', derefter ' fine
> rotation'. Søg på navnet i Google og download også plugins.

Prøv også editoren i ThumbsPlus. Vælg "Rotate to Line..." og tegn en streg
langs horisonten (eller noget der skal være lodret). Så roterer den
billedet så stregen bliver vandret (eller lodret). Meget nemt.

Karl

Fra : matilde

Dato : 07-09-03 17:08

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3f5a715b$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>..

Tak for det, jeg prøver med jeres forslag :)

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 13:45

at bruge pengene på at købe Adobes photohop, og sætte sig ind i det, er
vejen..det er sq sørgeligt det er så dyrt, men hvis du nu køber dne engelske
version, er et par tusind billigere end den danske..evt køb en "brugt"
version på Ebay.com etc etc under alle omstændigheder, ikke en dårlig
investering..

Fra : emj

Dato : 07-09-03 13:48

On Sun, 7 Sep 2003 14:44:41 +0200, "Chono H." <demo@mohawk.dk> wrote:

>at bruge pengene på at købe Adobes photohop, og sætte sig ind i det, er
>vejen..
Det er da det værste gang vrøvl, jeg nogensinde har set. Hvad i
alverden skal man med photoshop, hvis behovet kun er er rette en skæv
horisont eller andre småjusteringer på et digitalt foto.

Hilsen emj

Fra : Asle Bjerva

Dato : 07-09-03 13:57

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i melding

> Det er da det værste gang vrøvl, jeg nogensinde har set. Hvad i
> alverden skal man med photoshop, hvis behovet kun er er rette en skæv
> horisont eller andre småjusteringer på et digitalt foto.

Photoshop Elements derimot er et godt alternativ og er ikke overkill
(prismessig)
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Chono H.

Dato : 07-09-03 14:15

Hvis man er seriøs omkring sit foto, og evt retouchering, kommer man ikke
uden om ta skule brug evt billed manipulations programmer. Jeg siger ikke
man behøver bruge styg mange penge på det, du kan evt købe en tidligere
version..på eBay har jeg lige set Adobe Photoshop til 125 Dorllars = 850
kr..det er altså billigt, og så kan du når evt lyster opgradere til version
7. men 850kr er sq billigt for photoshoppen. der er mange andre plusser ved
Photoshop end blot, ændre horisont linie, masser af andrfe lækre ting..har
evt en hel film du gerne vil have tonet lidt ned, tager den kun et par
minutter i actions, eller ligge filtre på, retouchere, fjerne en arm, eller
røde øjne, etc etc etc..bare en ide.. samtidig skal man jo huske billederne
skal ind på computeren først, og hvis man har i tankerne at få dem ind i
ordentlig opløsning, skal man selv ud og investere i evt en negativ
scanner..og de koster fra 10.000 og op, alt efter kvalitet

Fra : Morten

Dato : 08-09-03 22:11

Hvis man har photoshop - brug det.

- Find linialen (Measure tool - genvejstast shif I 3 gang i træk)
- Lav en streg med linialen langs horizonten på billedet (eller hvad du vil
ha' sat lige)
- Vælg Image/Billede -> Rotate/Rotér -> Arbitrary/Tilfældig?
- Tryk ok i boksen der popper op (Photoshop at sat graderne ind efter den
streg du lavede med Measure tool)

Så er billedet i vinkel....

Sorry den hurtige og lidt sparsomme forklaring - håber du finder du af det /
læser dette