Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mærkelige farver på billede efter fremkald~
Fra : Jens Christensen

Dato : 06-09-03 14:34

Hej

Jeg ved dette har været oppe at vende før, men jeg kan ikke finde den gamle
tråd, og prøver derfor at komme med spørgsmålet igen...Jeg har netop hentet
nogle billeder fra JapanPhoto, som blev fremkaldt fra CD rom, men nogle af
billederne har fået nogle mærkelige farver...Der er især eet billede, hvor
himlen er blå på computeren, der er blevet helt lilla...Et andet billede
(det jeg tidligere har linket til på fotokritik) har fået lidt for kraftige
røde/lilla farver...Er der noget man kan gøre ved dette? jeg synes at kunne
errindre noget om at det var fordi de lavede noget automatisk farve
korrektion (eller er det mig der er helt galt på den?)

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-09-03 00:58

Jens Christensen skrev:

> jeg synes at kunne errindre noget om at det var fordi de lavede
> noget automatisk farve korrektion (eller er det mig der er helt
> galt på den?)

Jeg kan også huske en ældre tråd hvor der blev snakket om det.
Måske er det denne tråd du tænker på:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=opro4ghtoeeii7w8@news.cis.dfn.de>

Hvis du kan få fat i en farveprofil som beskriver udkørselsudstyret
hos fotohandleren og du desuden kan få ham til at slå alt det her
automagisk farvejustering fra, så skulle du have en chance for at
sende billeder afsted som kommer tilbage uden de store overraskelser.

Det er svært at sige, for der er så mange faktorer inde i billedet.
Det kan også være dit system som ikke er farvekalibreret godt nok
og at det du får tilbage fra fotohandleren faktisk er mere rigtigt
end det som du ser på skærmen.

Madsen.

Fra : Jens Christensen

Dato : 08-09-03 10:33

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg kan også huske en ældre tråd hvor der blev snakket om det.
> Måske er det denne tråd du tænker på:
> <http://www.google.com/groups?&as_umsgid=opro4ghtoeeii7w8@news.cis.dfn.de>
Bingo, der var den...har selv rodet lidt rundt efter den, men ikke godt nok
kan jeg se på det hele...Tak.

> [...]
> Det kan også være dit system som ikke er farvekalibreret godt nok
> og at det du får tilbage fra fotohandleren faktisk er mere rigtigt
Ja, det er rigtigt nok, men ville det så ikke være gældende på stort set
alle billeder? det er kun på mørke billeder der er lavet om på
farverne...Jeg vil prøve at se om man kan få fat i en sådan profil...jeg
siger tak!

--
Jens Christensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-09-03 13:37

Jens Christensen skrev:

> Ja, det er rigtigt nok, men ville det så ikke være gældende på
> stort set alle billeder?

Som regel jo, men ikke nødvendigvis.

> det er kun på mørke billeder der er lavet om på farverne...

Okay. Så tror jeg at du også er løbet ind i noget automatisk
farvekorrektion i fremkaldelsen.

Madsen.