Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvide skyer og mørkt landskab??
Fra : Mikkel

Dato : 05-09-03 10:17

Hej.

Jeg vil høre om der er nogen, som har nogle gode råd til hvordan man
fotograferer når der er mange lyse skyer på himlen? F.eks. er det tit et
problem at mine landskabsbilleder taget under disse betingelser ender
med at have en meget lys og konturløs himmel, som virker mere
uigennemsigtlig end den var i virkeligheden. Desuden bliver landskabet
ofte samtidigt meget mørkt.
Er der en metode, hvorved man undgår denne ekstremt hvide himmel, og
samtidigt får et mere detaljeret / lyst landskab, skal man bruge et
bestemt filter, over-undereksponere??

På forhånd tak.
Mikkel

Fra : H.Kragelund

Dato : 05-09-03 10:26

ender
> [...]
> Er der en metode, hvorved man undgår denne ekstremt hvide himmel, og
> samtidigt får et mere detaljeret / lyst landskab, skal man bruge et

For mig lyder det som om at himlen er over eksponeret og landskabet er under
eksponeret, er det rigtigt?

Normalt vil kun en af delene være eksponeret forkert!

Kan det være fordi du har modlys?

mvh
henrik

Fra : Mikkel

Dato : 05-09-03 10:36

H.Kragelund wrote:

> [...]
> eksponeret, er det rigtigt?
>
> Normalt vil kun en af delene være eksponeret forkert!

Ok, det kan da godt være at hvid himmel mørk jord ikke optræder
samtidigt. Så det lyder rigtigt nok at himmelen nok er overeksponeret,
men hvordan undgår man dette, hvis man samtidigt gerne ved have et lyst
/ detaljeret landskab?

Vh. Mikkel

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-09-03 11:18

"Mikkel" skrev
> [...]
> samtidigt. Så det lyder rigtigt nok at himmelen nok er overeksponeret,
> men hvordan undgår man dette, hvis man samtidigt gerne ved have et lyst

Nu ved jeg ikke om vi snakker analog eller digitalt?
Man kan få filtre som har en klar halvdel og en
halvdel med gråfilter i forskellige værdier.
Hvis man så eksponerer efter jorden vil himlen
blive dæmpet af den halvdel med gråfilter.
Man kan også lade en del af f.eks. et
wrattenfilter rage ind foran optikken.
På et digitalkamera vil overgangen mellem de
to dele sikkert blive for tydelig...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-09-03 14:48

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i melding
> "Mikkel" skrev
>
> Nu ved jeg ikke om vi snakker analog eller digitalt?
> Man kan få filtre som har en klar halvdel og en
> halvdel med gråfilter i forskellige værdier.

En teknikk er to bilder, et eksponert etter den lyse del av bildet
(himmelen), og et eksponert etter de mørkere deler av bildet, og en
sammenstilling av de to i for eks. photoshop etterpå.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Ole

Dato : 05-09-03 12:00

Hej Mikkel

Det lyder for mig som om du er nødt til at prioritere.

Vores øje kan godt spænde over de kontraster der er mellem himmel o
glandskab, men det kan din film eller digitalkamera ikke. Mit råd er derfor
at vælge om du vil have skyerne eller grunden eksponeret korrekt og derefter
tage dit billede af det. Du kan godt som Peter foreslår bruge et
forløbsfilter, men det vil ofte være for tydeligt at se.
Du kan også vente til lyset falder med ens lysmængde på både skyer og grund
og så måle lyset på noget der er gennemsnitligt i farve, eks. en blå himmel,
et gråkort eller en tør asfaltvej.

En anden ting kan være, at du ved farvefilm er blevet korrigeret af
fremkaldemaskinen, der gerne vil producere 'pæne' billeder.

Jeg tager næsten alle mine billeder efter at have målt lyset på et gråkort.
Der er mange eksempler derpå på mit site.

Med venlig hilsen

Ole
http://www.photos4u.dk