Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tåge ved Mossø
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 05-09-03 10:11

En flot morgen med både sol og tåge - snuppede lige dette billede ved Mossø,
lige inden tågen helt forsvandt.
http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/crw_7034.htm (Canon G2)

Hilsen Bo

Galleri: http://www.visuelweb.dk/galleri.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 10:26

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message
> En flot morgen med både sol og tåge - snuppede lige dette billede ved
Mossø,
> lige inden tågen helt forsvandt.
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/crw_7034.htm (Canon G2)

Det er flot. Næste gang du ser sådan noget, så prøv at tage flere billeder,
med forskellig belysning. Det er som om kameraets lysmåler er blevet snydt.
Lidt mørkere belysning ville give flere detaler i tågebanken. Har du en
modlysknap på kameraet, så tryk på den.

Bo //

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-09-03 11:08

> En flot morgen med både sol og tåge - snuppede lige dette
> billede ved Mossø, lige inden tågen helt forsvandt.
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/crw_7034.htm (Canon G2)

Det ser næsten ud som om du flyver helt vildt højt oppe - bortset
lige fra træerne :)

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 15:22

> Det ser næsten ud som om du flyver helt vildt højt oppe - bortset
> lige fra træerne :)

Tog også et uden træer
http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/index.htm

Hilsen Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-03 15:38

> Tog også et uden træer
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/index.htm

Hvorfor viste du så det "ringeste" frem først?

OK: det i midten mangler forgrund, men til gengæld har du fået en fugl med.
Prøv at beskære det i widescreen. Ca 3cm højt og ca 15 cm bredt.

Det til højre, har en meget bedre forgrund end det første du viste.

Hvor ved Mossø er det taget?

Bo //
-har kun ca 10km til det omtalte vandhul...

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 15:43

> Hvor ved Mossø er det taget?

Ikke så langt fra Klosterkanalen - hvis man fortsætter langs med søen,
kommer man efter 5 min. til en lille mark hvor der er offentlig adgang ned
til søen (tror jeg!!).

/Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-03 15:52

> Ikke så langt fra Klosterkanalen - hvis man fortsætter langs med søen,
> kommer man efter 5 min. til en lille mark hvor der er offentlig adgang ned
> til søen (tror jeg!!).

Det vil sige på sydsiden, kort før naturcenteret. Så ved jeg hvor det er.
Har du prøvet at fotografere omkring det gamle papir tørrehus? Der kan godt
laves noget spændende der. Jeg ved ikke om der er offentlig adgagn nu om
dage, men mon ikke der er.

Bo //

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 15:54

> Det vil sige på sydsiden, kort før naturcenteret. Så ved jeg hvor det er.
> Har du prøvet at fotografere omkring det gamle papir tørrehus? Der kan
godt
> laves noget spændende der.

Nej, men det vil jeg da kigge nærmere på næste gang jeg kommer forbi.

Fra : Qrt

Dato : 06-09-03 17:29

On Sat, 6 Sep 2003 16:37:31 +0200, "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk>
wrote:

>OK: det i midten mangler forgrund, men til gengæld har du fået en fugl med.
>Prøv at beskære det i widescreen. Ca 3cm højt og ca 15 cm bredt.

Er der nogen dybere argumenter for hvorfor det midterste billede
skulle mangle forgrund?

Personligt finder jeg det midterste billded langt det bedste. De to
andre billeder med grenene virker "konstruerede", forstået på den måde
at når jeg ser dem så tænker jeg: "Ahaaa; endnu et eksempel på at
ville leve op til kravet om at et landskabsbillede SKAL have en
forgrund, hvilket så lige klares med et par grene"

Jeg er enig i at det er muligt at beskære billedet i widescreen, men
det vil ske på bekostning at de to (vigtige!) hvide striber øverst og
nederst i billedet.

Qrt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-03 18:39

"Qrt" <okilikethembig@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Jeg er enig i at det er muligt at beskære billedet i widescreen, men
> det vil ske på bekostning at de to (vigtige!) hvide striber øverst og

Godt set, men jeg synes der er for meget tomrum til at kunne bevare
striberne. Men en smal landstribe kræver nøsten en smal beskæring?

Bo //

Fra : Qrt

Dato : 06-09-03 19:14

On Sat, 6 Sep 2003 19:39:01 +0200, "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk>
wrote:
>Godt set, men jeg synes der er for meget tomrum til at kunne bevare
>striberne. Men en smal landstribe kræver nøsten en smal beskæring?

Tjah... måske, måske ikke. Snakker vi generelle retningslinjer eller
snakker vi det konkrete billede?

Hvis vi snakker det konkrete billede så er problemt vel, at der ikke
rigtig er noget "kød" i landtangen og himmel/hav omkring den til at
billedet rigtig kan komme til at "rykke noget", selv ved en smal
beskæring. Og så syntes jeg det ville være mindst lige så spændende at
bibeholde de to hvide striber. Men jeg er da enig med dig i at der er
lige i overkanten af tomrum hvis man bibeholder den nuværende
beskæring.

Dét der skulle til var at man lavede en "omvendt beskæring" således at
billedet blev udviddet i bredden

Qrt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-03 20:13

> [...]

> bibeholde de to hvide striber. Men jeg er da enig med dig i at der er
> lige i overkanten af tomrum hvis man bibeholder den nuværende

Skulle jeg ønsketænke: Jeg mangler en fiskehejre, der flyver lavt og spejler
sig i søen. Så har vi nok et præmiebillede, med en spændende forgrund. Det
er et 1 ud-af 1000 billede, men jeg ved at der ER hejrer i den ende af
søen...

Bo //

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 19:00

> at når jeg ser dem så tænker jeg: "Ahaaa; endnu et eksempel på at
> ville leve op til kravet om at et landskabsbillede SKAL have en
> forgrund, hvilket så lige klares med et par grene"

Du har helt ret - det ligger dybt i mig at der bør være en forgrund (det
sagde min gamle far altid). Derfor tog jeg både med og unden.

/Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-09-03 22:10

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in

> Tog også et uden træer
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/index.htm

Der er vandet alt for tydeligt så man får ikke samme fornæmmelse af
at være vildt højt oppe.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-09-03 13:18

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> En flot morgen med både sol og tåge - snuppede lige dette billede ved
Mossø,
> lige inden tågen helt forsvandt.
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe/crw_7034.htm (Canon G2)

Et rigtigt flot billede. Havde der været en anelse tegning i bladene, var
det nær perfekt.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 15:37

> Et rigtigt flot billede. Havde der været en anelse tegning i bladene, var
> det nær perfekt.

Øhh - hvad mener du. Skulle de fremstå skarpere, så man kunne se dem
tydligere? Det kræver vist en meget stor dybdeskarphed og så nærmer vi os
vist kameraets begrænsning (Canon G2). Et rigtig godt kamera til almindelig
brug, specielt godt til makro, men til landskabsbilleder har det sine
begrænsninger (synes jeg). Men dette billede er jeg nu ret godt tilfreds
med - jeg har det selvfølgelig i den største størrelse 2272 x 1704 (og RAW).

Hilsen Bo

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-09-03 20:59

> Øhh - hvad mener du.

At var de ikke helt sorte, men havde lidt grøn tegning. såmend, men flot
alligevel,
Knips,
ole

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-03 08:01

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> At var de ikke helt sorte, men havde lidt grøn tegning. såmend, men flot
> alligevel,
> Knips,

Jeg tror det er umuligt, med det kontrastomfang billedet har, men jeg giver
dig ret...

Bo //

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 19:29

Her er hele serien fra den dejlige morgen ved søen. Jeg ved godt at
horisonten på nogen af billederne skal rettes Adressen er
http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe_alt\index.htm

Hilsen Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-03 20:19

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message
> Her er hele serien fra den dejlige morgen ved søen. Jeg ved godt at
> horisonten på nogen af billederne skal rettes Adressen er
> http://bo.yaboo.dk/morgen_mossoe_alt\index.htm

Heldigvis er vi forskellige, og det er vel det, der gør det sjovt. Jeg må
nok forfalde til det øverste venstre billede, hvor der er en god skrå linje
i det væltede træ, og hvor Lindholm Hoved laver et flot spejlbillede. Her er
lysmåleren heller ikke blevet fuppet af det kraftige lys.

Havde du været der en time tidligere, tror jeg du havde haft orange farver i
tågen over søen.

Bo //

Fra : Qrt

Dato : 06-09-03 20:26

On Sat, 6 Sep 2003 21:19:08 +0200, "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk>
wrote:
>Havde du været der en time tidligere, tror jeg du havde haft orange farver i
>tågen over søen.

Enig! Ingen af billederne er efter min mening dårlige, en del af dem
vil jeg endda kalde gode , men overordnet tror jeg også at de ville
være blevet endnu bedre hvis du var startet tidligere.

Qrt

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-09-03 23:46

> Enig! Ingen af billederne er efter min mening dårlige, en del af dem
> vil jeg endda kalde gode , men overordnet tror jeg også at de ville
> være blevet endnu bedre hvis du var startet tidligere.

Helt enig, jeg kørte lidt rundt den morgen for at finde nogle gode motiver,
og pludselig var solen ved at komme igennem og tågen på retur. Men jeg er
klar en anden dag.

Tak for jeres indlæg og debat.

Lige et teoretisk/teknisk spørgsmål:
Ville billederne have været bedre, hvis jeg havde haft det nye Canon EOS300D
? (håber at blive ejer af sådan et inden længe)

Hilsen Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-03 08:10

> [...]

EOS300D
> ? (håber at blive ejer af sådan et inden længe)

Ingen mening: jeg bruger en Nikon CoolPix, når jeg skal have
her-og-nu-billeder, og det er jeg tilfreds med. Men skal det være alvorly,
er jeg ikke i tvivl: Mit "gamle" Nikon spejlreflex og et stativ. Hertil en
god film som fx Fuji Provia 100F. Vente til den bliver fremkaldt..... Og
derefter en tur i scanneren.

Denne søndag morgen duer ikke til Mossø, men måske lidt op ad dagen, når
regnen er drevet over til sjællænderne....

Bo //