Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digi-kamera til fugle
Fra : core99

Dato : 05-09-03 07:23

Nogen der har prøvet at fotografere fugle med et 3x zoom-digitalkamera? Duer
det til noget?

--

core99@delite.dk (remove first two after@)
ICQ 206291924

Fra : .Kody

Dato : 05-09-03 07:55

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har prøvet at fotografere fugle med et 3x zoom-digitalkamera?
Duer
> det til noget?

Så tror jeg vist du skal montere et fodrebrædt lige udenfor vinduet, hvis
fuglene er ret meget længere væk, får du ikke meget ud af 3 x zoom

..Kody

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-09-03 08:24

".Kody" <mgs@email.dk> skrev :

>Så tror jeg vist du skal montere et fodrebrædt lige udenfor vinduet, hvis
>fuglene er ret meget længere væk, får du ikke meget ud af 3 x zoom

Kan vel godt bruges til strudse og pingviner i Zoo, ænder i
parkerne samt sort sol
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 08:24

"core99" <core99@delite.dk> wrote in message
> Nogen der har prøvet at fotografere fugle med et 3x zoom-digitalkamera?
Duer
> det til noget?

Ja, burhøns og tamme kanariefugle. Hvis du tænker på en stor flok trækfugle
mod en aftenrød himmel, så har du også muligheder. Du kan jo prøve at tage
et billede af dit kaffekrus på 5 meters afstand med dig kamera. Kruset har
nogenlunde samme størrelse som en solsort, og meget tættere en 5 meter
kommer du ikke uden et skjul eller et foderbræt

Til vilde fugle skal du have noget stærkere. Jeg bruger normalt 300mm og
600mm på stativ. 600mm svarer nogenlunde til en x12 kikkert.

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-03 10:14

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Til vilde fugle skal du have noget stærkere. Jeg bruger normalt 300mm og
> 600mm på stativ. 600mm svarer nogenlunde til en x12 kikkert.

Jamen så sætter man da bare en kikkert foran kameraet
http://www.pbase.com/signalman/test

mvh Frank
PS: ikke min side.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 11:49

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jamen så sætter man da bare en kikkert foran kameraet
> http://www.pbase.com/signalman/test

Ha, man ser mange spøjse løsninger rundt omkring, men når man ser hans
billedgalleri må han have stor ros for det ! Jeg tror jeg vil finde
nedstrygeren frem og lave nogle mellemrør, så min gamle Tokina 400mm kan få
et nyt liv...

Det er almindeligt at ornitologer har en eenøjet kikkert på stativ. Ofte ser
man Leica TELEVID. Den store fordel er, at den kun vejer ca 1kg og har en
god billedkvalitet. Når ornitologer har kigget i lang tid, køber de en
kamera adapter, og begynder at fotografere. Desværre har kikkerten ringe
lysstyrke, sammenlignet med en god tele, og den eneste søger, er den lille
LCD skærm.

Hvis man er (amatør)fotograf, og begynder at interessere sig for fugle, vil
man ofte anskaffe en tele til kameraet. I mit tilfælde er straffen ca 6kg
for objektivet, 1kg for kameraet og 4kg til et solidt stativ. Derfor er jeg
IKKE særlig mobil, men jeg har lys nok i søgeren og kan bruge hurtige
lukkertid.

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-03 12:17

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Ha, man ser mange spøjse løsninger rundt omkring, men når man ser hans
> billedgalleri må han have stor ros for det !

Ja, det er nogle udemærket billeder han får taget.

> Jeg tror jeg vil finde
> nedstrygeren frem og lave nogle mellemrør, så min gamle Tokina 400mm kan

> et nyt liv...

hehe

> [...]
jeg
> IKKE særlig mobil, men jeg har lys nok i søgeren og kan bruge hurtige

Sådan et 6 kg objektiv er nok heller ikke helt billigt, eller hva'?

mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 13:03

> Sådan et 6 kg objektiv er nok heller ikke helt billigt, eller hva'?

Derfor har jeg et godkendt våbenskab til opbevaring af kameragrej og
lignende.

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-03 13:05

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Derfor har jeg et godkendt våbenskab til opbevaring af kameragrej og
> lignende.

*lol*

mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 13:38

> *lol*

Fortæl din forsikringsagent, at du har et fotografiapparat, og han griner.
Fortæl ham, hvad det koster, og han gnider sig i hænderne. Nu griner DU ikke
mere.
Et (brugt) godkendt sikringsskab koster kun få tusinde kroner.
Nu kan du betale forsikringen og grine videre

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-03 13:51

> [...]
> Fortæl ham, hvad det koster, og han gnider sig i hænderne. Nu griner DU

Hvad er det egenlig du har, og hvad koster det?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 14:34

> Hvad er det egenlig du har, og hvad koster det?

jeg vil hellere diskutere teknik og billeder, end priser.

Bo //

Fra : core99

Dato : 05-09-03 15:07

X-No Archive: yes

> jeg vil hellere diskutere teknik og billeder, end priser.
>
> Bo //

Det lyder dyrt det der :p

core99@delite.dk (remove first two after@)
PGP key availiable
ICQ 206291924

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-03 22:01

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> jeg vil hellere diskutere teknik og billeder, end priser.

Fair nok, var bare nysgerig af flere grunde. Mest om jeg nogen sinde ville
få råd til sådan et objektiv.

mvh Frank

Fra : OZ

Dato : 05-09-03 08:26

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har prøvet at fotografere fugle med et 3x
zoom-digitalkamera? Duer
> det til noget?

Ang. subj., så har mine tidligere burfugle aldrig ønsket sig et
digitalkamera.
De var glade for vand og mad.
Og mht. dit sidste spørgsmål, så er duer til noget, men ikke i bur.
Selv foretrækker jeg kropsduer.

OZ.

Fra : core99

Dato : 05-09-03 08:33

Jeg mente nu ikke sådan at fotografere fugle ligesom professionelle, snarere
et kamera til at tage et hurtigt billede hvor ved man kunne identificere
fuglen senere.

Fra : Claus Smith

Dato : 05-09-03 10:01

Jeg ville nok kigge efter et af de kameraer som har større zoom..f.eks.
Olympus' C700 serie som har et stort spring på zoom'en, der kan du f.eks.
finde deres C720 til under kr. 3000,- på www.edbpriser.dk.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Jacob

Dato : 05-09-03 10:52

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> wrote in message

> Jeg ville nok kigge efter et af de kameraer som har større zoom..f.eks.
> Olympus' C700 serie som har et stort spring på zoom'en, der kan du f.eks.
> finde deres C720 til under kr. 3000,- på www.edbpriser.dk.

Tror også det er serien, du skal se nærmere på. Evt. den nye C750, 8 eller
10 gange zoom så vidt jeg husker.

Fra : Fums

Dato : 05-09-03 11:20

Jacob skrev i en meddelelse news:n1Z5b.27102$dP1.71064@newsc.telia.net...
> Tror også det er serien, du skal se nærmere på. Evt. den nye C750, 8 eller
> 10 gange zoom så vidt jeg husker.

Jeg har testet lidt med 720'eren som har 8x zoom. Se dem på
http://olympusc720.frac.dk/

Zoom test bl.a.:
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus007.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus008.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus009.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus010.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus020.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus019.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus016.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus017.jpg

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : core99

Dato : 05-09-03 11:38

> Jeg har testet lidt med 720'eren som har 8x zoom. Se dem på
> [...]

Jeg er ret tændt på det kamera(C-720UZ) men på http://www.edbpriser.dk/ er
der en dårlig kritik hvor det bliver sagt at den ikke kan stille ordentlig
skarpt, lysmålingerne er dårlige og den resetter dato/tid når man tænder
det...

Hvad siger du til det? er det nonsens?

Fra : Fums

Dato : 05-09-03 12:20

core99 skrev news:3f58679f$0$54802$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> skarpt, lysmålingerne er dårlige og den resetter dato/tid når man tænder

Jeg har ikke brugt de indstillinger som der er der. Jeg har brugt
automatikken som ikke er god nok.

Bl.a. er der mange billeder som er blevet meget uskarpe og slørede. Søgeren
er slet ikke god nok. Fx. billederne af æblerne kunne jeg ikke se i søgeren
når jeg kiggede, men tog billede alligevel for at teste. Billedet er på
computeren blevet tydeligt, men jeg skal have et kamera hvor jeg kan se hvad
jeg skyder. Der var flere gange hvor jeg ikke var sikker på om kameraet
havde det i billedet som jeg ville filme fordi det er alt for
grynet/pixelleret.

Jeg synes jeg har et bedre kamera i mit gamle Canon Ixus i forhold til,
selvom det kun har to gange zoom mod de dejlige otte gange med 720'eren,
bl.a. derfor har jeg afleveret den tilbage og køber en 750'er selvom det
koster lidt mere.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : core99

Dato : 05-09-03 11:34

Hvad med olympus C-720UZ (3MP m/8x optisk zoom)?

Any good?