Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede af Mars
Fra : Tom

Dato : 04-09-03 21:50

Hej

Er der nogen her som har taget et vellignende billede af Mars her for
tiden?.
Den er rimlig kraftig oplyst i disse dage

I givet fald, hvad har I brugt af linser?

--
Tom

Fra : rAnders

Dato : 04-09-03 21:59

Jeg tror det er de færreste der kan få et rimeligt billede af mars med
mindre de bruger MEGET kraftige tele-linser. Selvom du ser mars som tydelig
, fylder den kun en brøkdel af billedet.
Har du prøvet at tage et billede af månen og opdaget hvor lille den
egentligt er.
Jeg vil gætte på at selv med 1000mm brændvidde på et 35mm kamera vil mars
kun være en lille prik på billedet.

rAnders.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-09-03 08:19

> "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

Hej,
Det er jo en sjov lille geometriopgave til en fredag formiddag, og jeg håber
ikke jeg laver for mange regnefejl...

Med en afstand på ca 55.000.000 km og en diameter på ca 6.800km kan du regne
ud, hvor lille en vinkel Mars fylder.
Tilnærmet bliver det tan(vinkel) = 6800 / 55000000 eller ca 0.007 grad.

Når jeg sætter en x2 teleconverter på min 600mm, har jeg et lodret
billedfelt på ca 1.1 grader.
Det svarer til ca 0.2mm prik på filmen, altså ikke ret meget. Husk stativ...

Det kræver altså mere end en almindelig tele, men Hubble har taget
vellignende billeder.

http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2003/22/images/a/formats/full_jpg.jpg

http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/mars.html

Nasa.gov er et godt sted, hvis du mangler nærbilleder:
http://www.nasa.gov/vision/universe/watchtheskies/HST_Mars_Photos.html

Du kan osse kigge på Hubble's hjemmeside:
http://hubblesite.org/newscenter/archive/2003/22/image

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-09-03 09:32

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i melding
> [...]

Når Mars var nærmest ble det opplyst av den astronomiske foreningen i Oslo,
at med en forstørrelse på 60X ble Mars som månen er med det blotte øyet,
altså helt umulig å bilde av uten et meget kraftig teleskop.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Timsah

Dato : 05-09-03 15:04

Hvor kan man købe et Hubble teleskop?
Det tager vildt gode billeder!!!!!!!!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-09-03 15:17

Timsah wrote:

> Hvor kan man købe et Hubble teleskop?

Efterspørgslen på Hubble teleskoper har ikke været så stor indtil nu,
så foreløbig specialbygges de. De koster en del i materialer og
fremstilling, men det er nok transportudgiften der kommer til at koste
dig mest.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Tom

Dato : 05-09-03 12:23

> [...]
> egentligt er.
> Jeg vil gætte på at selv med 1000mm brændvidde på et 35mm kamera vil mars

Jeg fik min fars teleskop men det er desværre ikke med justerbar brændvidde
så det forstørrer ALT for meget, det er næsten lige før jeg kan se
Pathfinder
Så jeg har ikke ville investere i nogen konvertere når man ikke kan justere
brændvidden.

--
Tom

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 05-09-03 07:23

Tom skriver:

> Er der nogen her som har taget et vellignende billede af Mars her for
> tiden?.
> I givet fald, hvad har I brugt af linser?

Har da et billede her:
http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2003/22/images/f/formats/web_print.jpg

Optik ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige til, men den er stor...
Meget stor.
Forøvrigt så svæver den rundt oppe over hovedet på os, og har navnet
Hubbel

Du kan ikke med en alm. optik (sorry, men linser køber jeg hos bageren
*S*) få noget fornuftigt ud af Mars selv om den er tættest på i 60.000
år.
Hvis du vil fotografere planeter og andre ting på disse afstande så skal
man ud og købe sig et teleskop, et stativ med motor (som drejer
teleskopet i jordens rotationshastighed) og en adapter som passer til dit
kamera.
Går du med tanker om det, så kan man som amatør rent faktisk få nogle
rigtige flotte billeder frem på den måde.
Jeg har nogle pipirbilleder liggende af månen taget med et lille teleskop
med en forstørrelse på 60X og her kan man meget tydeligt se bjergene,
havene mm. Har desværre ikke en scanner så jeg kan vise dem frem-(

//Beach

Fra : WTR

Dato : 05-09-03 15:50

> [...]
> med en forstørrelse på 60X og her kan man meget tydeligt se bjergene,
> havene mm. Har desværre ikke en scanner så jeg kan vise dem frem-(

Nogen der har succes med det ved anvendelse af digital kamera ?
Setup ?

Fra : rAnders

Dato : 05-09-03 16:13

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> skrev i en meddelelse
> Tom skriver:
>
> HAR da et billede her:
> http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2003/22/images/f/formats/web_print.jpg

Flotte billeder du har taget der Allen, jeg var ikke klar over vi havde en
ekspert i gruppen

rAnders.