Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kameraopsætning til 360 graders opt. ?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-03 13:42

Hej derude,

Jeg er gået igang med at eksperimentere med en 360 graders optagelse
på mit Dantax 3,2 Mpixel dig. kamera.

På den første optagelse (har ikke testet andre) lod jeg alt på kamerayet stå
til automatisk - blitz, lukkerhastighed, blænde og hvad det nu alt sammen
hedder. Og sp vidt jeg husker var der ingen komprimering. Kvalitet blev sat
til internetbrug.

Billederne blev meget forskellige (optaget rundt i en stue med bla. store
altan vinduer). Et par steder ved væggene blev der brugt blitz. Ved
vinduerene er farverne særligt kraftige. Kort sagt ikke helt godt.

Når jeg ser andre 360 graders billeder er det særligt lyst ved vinduer (man
kan ikke se ud) men total set bliver det mere ensartet hele vejen rundt.

Jeg er langt hen ad vejen nybegynder med manuel indstillinger.

Skal jeg bruge fast ISO, fast blitz (styrke reguleres aut) og hvad med
kvaliteten i øvrigt (bla. komp.) ?

Kan I give mig lit hint til dette - tak.

Et link til det ikke særligt gode billede får I her :
http://www.henning-poulsen.dk/Hoff/hoff_stue_360.htm

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-09-03 14:06

"Torben Brøndum" skrev
> Billederne blev meget forskellige (optaget rundt i en stue med bla. store
> altan vinduer). Et par steder ved væggene blev der brugt blitz. Ved
> vinduerene er farverne særligt kraftige. Kort sagt ikke helt godt.

Du er nok nødt til at bruge de manuelle indstillinger.
Vælg den indstilling som giver korrekt belysning på hovedparten
af eksponeringerne. Resultatet vil så blive overeksponerede
vinduer, som du selv har bemærket. Blitzen skal slås helt fra.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-03 14:24

"Peter Schrøder" <nospample@se>

> [...]
> af eksponeringerne. Resultatet vil så blive overeksponerede
> vinduer, som du selv har bemærket. Blitzen skal slås helt fra.

Ok, blitz slåes fra. Hvad med ISO, komp. og billedestørrelse - kan du/I
give et bud her ?

Torben Brøndum

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-03 14:50

Torben Brøndum (tbr@Xhenning-poulsenX.dk) skrev følgende:
> "Peter Schrøder" <nospample@se>

> Ok, blitz slåes fra. Hvad med ISO, komp. og billedestørrelse - kan
> du/I give et bud her ?

Kan du stille blænde og lukker? Hvis ikke, er det nok svært at få noget
fornuftigt ud af det kamera.

- Martin

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-03 15:07

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk>

> Kan du stille blænde og lukker? Hvis ikke, er det nok svært at få noget
> fornuftigt ud af det kamera.

Dantax sx-3300z3.

ISO = aut, 200 eller 400.

Blænde er vel exposure/beslysning ikke ? har nogle mulighder der også.
Fokusering = "spot" eller "central"

Torben Brøndum

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-03 19:47

> [...]
>
> Dantax sx-3300z3.
>
> ISO = aut, 200 eller 400.
>
> Blænde er vel exposure/beslysning ikke ? har nogle mulighder der også.

Blænde hedder Aperture. Det er det berømte "f" tal. :)

- Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-03 20:20

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse

> Blænde er vel exposure/beslysning ikke ?

Nope, blænde fortæller noget om den lysmængde. der slippes igennem dit
objektiv, hvorimod "exposure" er lysmåling, altså kameraets vurdering af
mængden af indkommende lys . Har_intet_ med hinanden at gøre.

--
-Jens B.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-09-03 14:08

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er langt hen ad vejen nybegynder med manuel indstillinger.
>
> Skal jeg bruge fast ISO, fast blitz (styrke reguleres aut) og hvad med

Nu ved ikke om dit kamera kan det (sikkert ikke, ellers havde du nok fundet
ud af det , men mit Canon kan sættes til "panorama". Først troede jeg
bare, at det var en hjælp, til at få billederne til at overlappe passende,
men det er det ikke kun. På "panorama" holder kameraet alle indstillinger
fast efter første billede, så man får en fin overgang mellem billederne.
Hvis dit kamera ikke kan det, så kan du selv stille blænde og
lukkehastigheden til noget passende, og så lade det stå på det samme til
alle billederne. ISO, opløsning osv. skal selvfølgelig også være det samme.
Mht. blits så tror jeg måske, at det kan være lidt svært at styre, så hvis
du kan undgå det, vil det nok være bedst Et stativ kunne evt. være godt
her.

mvh Frank